Gå til innhold

Akambrukernes bilder - september 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser litt slitsomt ut den bakgrunne på øverste. Har du flere?
Bokeh`n på dette objektivet er ikke av den fineste, f.eks er ikke blenderbladene tilstrekkelig avrundet. Men her er noen eksempler til

 

Bokeh avhenger av mange faktorer og jeg er ikke helt enig med deg at den ikke er fin. Større brennvidde og jo nærmere du fokuserer vil sløre bakgrunnen betydelig mer. Dessuten avhenger det like mye av formen på ting som er ute av fokus og hvilket farger man omgås med. Mye "rot" i bakgrunnen gir mye rot når ting går ut av fokus i bildet.

 

Jeg vil trekke frem Ingardj sine bilder. De er stort sett svært enkle med motivet flott plassert i bildet og en bakgrunn som er plassert svært mye lengre unna enn det du viser Napoleon. På hans Flickr-profil har han bl.a. brukt 50mm f/1.2 på 2x crop, 150mm f/2.8 på 35mm-format og 50mm f/1.4. Men igjen. Det er når ting står nært hverandre at ting blir klussete, selv for Kongen Ingardj. :D Det skal sies at jeg synes alle bildene jeg linker til holder høy kvalitet, men bokeh ikke er pen.

 

1, 2, 3, 4, 5,

 

... så er det ca 155 andre alt for fine bilder :)

 

Bokeh er og blir et uferdig diskutert emne uansett. Om det handler om rundinger, graderinger.... eller ingen av delene. Prøv noen portretter Napoleon. I hope it shines :)

 

 

EDIT: Bilde nummer en Napoleon presenterer er aldeles utsøkt og understreker det jeg mener med "smooth bokeh". Knallflott!

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...