Gå til innhold

Akambrukernes bilder - september 2009

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
a_aa: Litt plagsom bokeh, eller?

Enten liker man den (ikke ukjente Noctilux er kjent for den), eller så misliker man den... Prøver å finne ut hvilke forhold den oppstår sterkest under med Tessar-kloningen I-69, så jeg har en mulighet for å bruke den med overlegg (istedet for "Oisann, der kom en sånn snodig bokeh igjen, gitt!") - men som sagt, det er ikke rett fram... For at den skal bli tydelig, er det et samspill mellom fokusavstand, avstand til bakgrunn, blenderåpning, lys/skyggespillet i bakgrunnen som jeg må finne mer ut av for å ha noenlunde kontroll.

Lenke til kommentar
a_aa: Litt plagsom bokeh, eller?

Enten liker man den (ikke ukjente Noctilux er kjent for den), eller så misliker man den... Prøver å finne ut hvilke forhold den oppstår sterkest under med Tessar-kloningen I-69, så jeg har en mulighet for å bruke den med overlegg (istedet for "Oisann, der kom en sånn snodig bokeh igjen, gitt!") - men som sagt, det er ikke rett fram... For at den skal bli tydelig, er det et samspill mellom fokusavstand, avstand til bakgrunn, blenderåpning, lys/skyggespillet i bakgrunnen som jeg må finne mer ut av for å ha noenlunde kontroll.

Henviser til signaturen min, personlig syns jeg det du driver med her er ganske spennende!

Lenke til kommentar

Trives godt med det jeg også :yes: Eneste ulempen er at det kan bli vel mye "testskyting" på bekostning av "fotografering" - det var forresten mye lettere å unngå da jeg nesten kun brukte analogt, da skulle hver film ha noen godbiter, og jeg ble mer opptatt av å faktisk prøve å få til noen gode bilder. Forhåpentligvis ender jeg tilbake dit etterhvert, og da med en god følelse for hva kamera og objektiver kan levere som en bonus etter denne eksperimenteringen. :mellow:

Lenke til kommentar
a_aa: Jeg fikk sirkulær bokeh i dag jeg og! Første vedlegg.

Definitivt en stilig virvel der, ja! Har ikke fått til dette med såpass lang fokusavstand som du har her, men jeg er jo ikke kommet så langt i eksperimenteringen ennå...

Flott bilder med gode eksponeringer i småtricky lys!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...