Gå til innhold

Hvordan bør et diskusjonsforum være?


Anbefalte innlegg

Hei alle forumbrukere!

 

Jeg har tenkt litt på å lage et nytt diskusjonsforum i PHP med MySQL som back end-database. Ikke fordi det ikke finnes brukbare gratisforum rundt om på nettet, men fordi jeg har lyst til å lage mitt eget "perfekte" forum, og samtidig få trent en del på PHP og MySQL.

 

Vel, nå er det ikke først å fremst det tekniske jeg trenger hjelp til, men det som brukeren skal se. Jeg vil tru at dere som åpnebart bruker diskusjonsforum på nettet, har litt å si om den slags. Derfor spør jeg følgende:

 

Hva ønsker dere at et forum bør kunne?

Hvilke ting har dere savna i forum dere har sett tidligere?

Er det ting jeg godt kan utelate som andre forum har?

Er det ting jeg for all del ikke må utelate?

 

Jeg vil gjerne høre deres tanker om et slikt prosjekt. Forumet skal i hovedsak erstatte det som nå ligger på http://webcider.no/pangaea/messageboard/, men dersom det blir bra, kan det godt hende jeg legger det ut for nedlasting. Jeg ønsker altså i utgangspunktet å lage et generelt forum, til bruk i diverse sammenhenger.

 

Så kom igjen med alle ideer og innfall dere måtte ha. I'm all ears ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Razul skrev (2002-01-24 16:55):

Hei alle forumbrukere!


Jeg har tenkt litt på å lage et nytt diskusjonsforum i PHP med MySQL som back end-database. Ikke fordi det ikke finnes brukbare gratisforum rundt om på nettet, men fordi jeg har lyst til å lage mitt eget "perfekte" forum, og samtidig få trent en del på PHP og MySQL.


 

Spennende! Har selv laget frontend'en til frames-varianten (http://forum.hardware.no/frames), og det er svært moro (og lærerikt).

 

Quote:


Hva ønsker dere at et forum bør kunne?

Hvilke ting har dere savna i forum dere har sett tidligere?

Er det ting jeg godt kan utelate som andre forum har?

Er det ting jeg for all del ikke må utelate?


 

Hm.. Kunne vel skrevet side opp og side ned. Og til syvende og sist koker det vel bare ned til at hver bruker har sin smak. Jeg har veldig sansen for hvordan ting er løst på news, og det ultimate, i mine øyne, måtte være en web-klient for news. Det vil si at forumet hadde news som backend.

 

Forøvrig er det viktigste med et forum at det er lett å navigere i. Her mener jeg frames-varianten er overlegen dagens "ordinære" forum. I tillegg kan man velge hvorvidt leste meldinger skal vises eller ikke, og det angis hvor mange nye meldinger det er i hver tråd.

 

Jeg følger spent opp prosjektet ditt. Post gjerne info her på forumet etterhvert som det skrider fremover :smile:

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldingen, Amund. Jeg har også tenkt på det med navigeringen, men det er ikke så lett å finne ut hvordan jeg skal gjøre det. Jeg har tenkt at det vil være smart å bruke frames, ikke minst for å prøve å ikke få for mange Querys på hvert http-kall.

 

Har tenkt på å lage en versjon for 1024-oppløsning med frames, men jeg får kanskje ha en "smal" versjon også. Vel, jeg finner sikkert ut en del når jeg får begynt litt. Og vær sikker, du vil høre fra meg etter hvert som arbeidet går framover. Det er kanskje lettere for folk her å komme med innspill da, men jeg tar gjerne imot flere tips allerede nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...