Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Operere mandler snart!


RealSpZ

Anbefalte innlegg

Nå er det snart min tur! Den 15. September legges jeg inn på Blefjell Sykehus i Kongsberg for å operere vekk mandlene! Kjenner at jeg begynner å grue meg til dette, men har tro på at det skal gå fint. Jeg er glad for at dette skjer på et stort offentlig sykehus, og ikke på disse privatsykehusene jeg har hørt så mye snusk om! Omtrent alle i familien min har tatt mandlene da de var yngre, og de har det bare bra i dag. :)

 

Jeg setter stor pris på å høre andres erfaringer/opplevelser i forbindelse med mandeloperasjoner, selv om jeg vet at opplevelsene kan være veldig individuelt fra person til person.

 

Noen andre som nylig har tatt eller snart skal ta mandlene??

 

Noen som har noen erfaringer fra dette sykehuset?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Myo_*

Min samboer fjernet mandlene i voksen alder. I dag bruker de brennekniver som i tillegg til å skjære etterlater seg avsvidde blodkar slik at det er betraktelig mindre problematikk rundt blødninger. Du får narkose og merker selvfølgelig ikke noe av inngrepet og våkner nok med såpass smertestillende innabords at du ikke bryr deg stort.

 

Å fjerne mandler som voksen medfører ofte en del mer smerter i etterkant enn hos barn. Regn med å gå ned et par kg da matlysten ikke blir det mest fremtredende ønsket. Du burde også i forkant spørre eller undersøke om du kan få med deg resept på Paralgin Forte stikkpiller for å døve smerten. Dette kommer du nok ikke til å angre på.

 

Foruten at det gjør vondt en uke i etterkant er nok ikke dette noe å grue seg til. Selve narkoseopplevelsen pleier å være fin. Du får først et avslappende stoff som gjør deg behagelig drita full på et sekund. Deretter får du propofol, muligens den Jackson vistnok skal ha kalt "my milk" ettersom den er hvit. Denne knipser bevisstheten din vekk "in a split second". ;)

Lenke til kommentar
Gratulerer?

Vondt i halsen, er vel det du har å se frem til.

 

PS: Private klinikker kan være mye bedre enn offentlige. Begge sider gjør feil.

 

Takk!:p

 

Det kan så være, meg føler meg litt tryggere på store sykehus hvor jeg vet at de følger godt med på intensiven til du våkner.

 

Andre som har noen erfaringer?

Lenke til kommentar

Snart 2 uker siden jeg tok mine.

 

Ikke lyst å sette grøsser i halsen på deg men velger å fortelle hvordan jeg har hatt det.

 

Startet med en 2-timers ventetid på sykehuset før jeg skiftet og la meg i ei sykeseng, fikk noen piller for nervene, (merket at jeg var godt nervøs da) hjalp utrolig mye. Etter hvert fikk jeg beskjed om å følge legen inn i operasjons-salen. La meg ned på sengen, der stod det 3-4 damer i fine uniformer, de fortalte meg at alt skulle gå bra. Etter det husker jeg egentlig ikke så mye, våknet opp senere på dagen å følte meg noen gram lettere. Fikk is og vann etter operasjonen, og fikk dra hjem 2 timer etter jeg hadde våknet.

 

 

Alt i alt gikk operasjonen kjempe fint, trur ikke det er det du skal grue deg mest til. Er vel tiden etterpå.

 

1 dagen er easy i forhold til dagene som følger, 1 dagen kan man faktisk spise noe.

 

2 dagen er noe av det samme, men det er da du begynner å føle at smertene begynner å komme.

 

3-7 dagen var for min del et smertehelvete, så husk å ha masse smertestillende klart.

 

Nå er det 15 dager siden operasjonen og jeg kan igjen spise og drikke normalt.

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Min samboer fjernet mandlene i voksen alder. I dag bruker de brennekniver som i tillegg til å skjære etterlater seg avsvidde blodkar slik at det er betraktelig mindre problematikk rundt blødninger. Du får narkose og merker selvfølgelig ikke noe av inngrepet og våkner nok med såpass smertestillende innabords at du ikke bryr deg stort.

 

Å fjerne mandler som voksen medfører ofte en del mer smerter i etterkant enn hos barn. Regn med å gå ned et par kg da matlysten ikke blir det mest fremtredende ønsket. Du burde også i forkant spørre eller undersøke om du kan få med deg resept på Paralgin Forte stikkpiller for å døve smerten. Dette kommer du nok ikke til å angre på.

 

Foruten at det gjør vondt en uke i etterkant er nok ikke dette noe å grue seg til. Selve narkoseopplevelsen pleier å være fin. Du får først et avslappende stoff som gjør deg behagelig drita full på et sekund. Deretter får du propofol, muligens den Jackson vistnok skal ha kalt "my milk" ettersom den er hvit. Denne knipser bevisstheten din vekk "in a split second". ;)

 

Tusen takk for god informasjon! Flott at du fortalte meg dette, da jeg blant annet har vært litt overnervøs rundt blødninger og slike ting! Da jeg aldri har vært i narkose, synes jeg også at det virker litt ekkelt å måtte sovne "under tvang". Du kan tro jeg skal ha resept på Paralgin Forte! Jeg synes det var et lite h****** å trekke visdommstannen min for å si det sånn, så da blir vel dette hakket verre tenker jeg. Hehe..

 

Ettersom hva du skriver vet jeg ikke helt om jeg skal grue meg eller glede meg! XD Tusen takk for positiv tilbakemelding. Jeg er tross alt en ung mann på 22 år, men når det kommer til slike ting jeg aldri har vært med på før, blir jeg fort skeptisk/overnervøs. :p

Endret av RealSpZ
Lenke til kommentar
Snart 2 uker siden jeg tok mine.

 

Ikke lyst å sette grøsser i halsen på deg men velger å fortelle hvordan jeg har hatt det.

 

Startet med en 2-timers ventetid på sykehuset før jeg skiftet og la meg i ei sykeseng, fikk noen piller for nervene, (merket at jeg var godt nervøs da) hjalp utrolig mye. Etter hvert fikk jeg beskjed om å følge legen inn i operasjons-salen. La meg ned på sengen, der stod det 3-4 damer i fine uniformer, de fortalte meg at alt skulle gå bra. Etter det husker jeg egentlig ikke så mye, våknet opp senere på dagen å følte meg noen gram lettere. Fikk is og vann etter operasjonen, og fikk dra hjem 2 timer etter jeg hadde våknet.

 

 

Alt i alt gikk operasjonen kjempe fint, trur ikke det er det du skal grue deg mest til. Er vel tiden etterpå.

 

1 dagen er easy i forhold til dagene som følger, 1 dagen kan man faktisk spise noe.

 

2 dagen er noe av det samme, men det er da du begynner å føle at smertene begynner å komme.

 

3-7 dagen var for min del et smertehelvete, så husk å ha masse smertestillende klart.

 

Nå er det 15 dager siden operasjonen og jeg kan igjen spise og drikke normalt.

 

 

Lykke til!

 

 

Takk for meget god forklaring av din opplevelse! Dette setter jeg stor pris på altså!! Mange som forteller at smertene blir ganske drastiske, men så lenge man har nok smertestillende bør det nok gå fint. Det skal bli så deilig å bli kvitt disse mandlene! De har plaget meg hele livet med dårlig åpning for luft, og det at jeg kjenner de presser mot halsen min konstant! Blir så bra med friere lufttilgang!

 

Jeg har også hørt at man nå kan ta mandlene med laser, men det er vel kanskje ikke noe man bare kan be om slik uten videre. Nå har jeg endelig fått time på sykehuset, så da skal jeg jaggu møte opp og!

 

Spørs om ikke jeg og kan trenge litt beroligende for nerver og slikt. :p Hehe.. Men følte du at du ble godt passet på da du våknet opp og lå på intensiven? Som du kanskje forstår, er det operasjonen jeg gruer meg mest til. Vil bare at alt skal gå bra, da jeg har hørt om "de verste tilfellene" osv.

Endret av RealSpZ
Lenke til kommentar

Det er jo ikke rart det gjør vondt etterhvert, du har tross at to store avlange åpne sår i halsen til de gror.

Jeg tok mandlene når jeg var 8 år gammel, jeg fikk hvertfall være på sykehuset 4-5 dager siden jeg var så liten.

Husker ikke stort annet enn at mamma og pappa kom på besøk hver dag og hadde kjøpt en ny He-Man figur hver gang :p

Lenke til kommentar
Det er jo ikke rart det gjør vondt etterhvert, du har tross at to store avlange åpne sår i halsen til de gror.

Jeg tok mandlene når jeg var 8 år gammel, jeg fikk hvertfall være på sykehuset 4-5 dager siden jeg var så liten.

Husker ikke stort annet enn at mamma og pappa kom på besøk hver dag og hadde kjøpt en ny He-Man figur hver gang :p

 

Jo det er sant! Hehe! :-)

Lenke til kommentar

fjerna mine i april. er 19 år forresten.

 

For meg var det ikke så smertefult som jeg trodde det kom til å bli, så lenge du får smertestillendes så går det bra. Eneste er om morningen når du våkner og det er gått en stund siden sist smertestillende så gjør det vondt ja.

 

borsett fra at jeg spydde blod 2 ganger å fikk diare av de jævla stikkpillene så gikk det greit. Sovna på dritern på sjukehuset og :p

 

men bare forbred deg på at første uka er kjedelig å vond til tider, så blir det bare bedre og bedre ;) spiste normalt etter 2 uker jeg.

 

Er vanskelig å drikke de første dagene etterpå så jeg sugde mye på isbiter, dempa smerten og jeg fikk i meg væske.

 

GL :D

Lenke til kommentar
fjerna mine i april. er 19 år forresten.

 

For meg var det ikke så smertefult som jeg trodde det kom til å bli, så lenge du får smertestillendes så går det bra. Eneste er om morningen når du våkner og det er gått en stund siden sist smertestillende så gjør det vondt ja.

 

borsett fra at jeg spydde blod 2 ganger å fikk diare av de jævla stikkpillene så gikk det greit. Sovna på dritern på sjukehuset og :p

 

men bare forbred deg på at første uka er kjedelig å vond til tider, så blir det bare bedre og bedre ;) spiste normalt etter 2 uker jeg.

 

Er vanskelig å drikke de første dagene etterpå så jeg sugde mye på isbiter, dempa smerten og jeg fikk i meg væske.

 

GL :D

 

 

Takk for godt svar! Hehe.. Takk for det, ikke lenge igjen nå! :O Og smertestillende skal jeg ihvertfall ta nok av!

 

Hordan opplevde du narkose da? Var du nervøs for det også? Jeg har aldri tatt narkose i mitt liv, så det virker litt rart å måtte sovne "under tvang", men det går sikkert helt fint!

Lenke til kommentar
fjerna mine i april. er 19 år forresten.

 

For meg var det ikke så smertefult som jeg trodde det kom til å bli, så lenge du får smertestillendes så går det bra. Eneste er om morningen når du våkner og det er gått en stund siden sist smertestillende så gjør det vondt ja.

 

borsett fra at jeg spydde blod 2 ganger å fikk diare av de jævla stikkpillene så gikk det greit. Sovna på dritern på sjukehuset og :p

 

men bare forbred deg på at første uka er kjedelig å vond til tider, så blir det bare bedre og bedre ;) spiste normalt etter 2 uker jeg.

 

Er vanskelig å drikke de første dagene etterpå så jeg sugde mye på isbiter, dempa smerten og jeg fikk i meg væske.

 

GL :D

 

 

Takk for godt svar! Hehe.. Takk for det, ikke lenge igjen nå! :O Og smertestillende skal jeg ihvertfall ta nok av!

 

Hordan opplevde du narkose da? Var du nervøs for det også? Jeg har aldri tatt narkose i mitt liv, så det virker litt rart å måtte sovne "under tvang", men det går sikkert helt fint!

jeg har fått narkose et par ganger før det så det var ikke noe jeg grua meg til. Går helt fint det ;) du får ei maske over munnen/nesen så puster du normalt , så kjenner du deg litt svimmel mens du teller til ti, så føles det ut så du svever så slukner du før du vet ordet av det :D uansett, lykke til ;) går nok fint skal du se ;)

Lenke til kommentar
fjerna mine i april. er 19 år forresten.

 

For meg var det ikke så smertefult som jeg trodde det kom til å bli, så lenge du får smertestillendes så går det bra. Eneste er om morningen når du våkner og det er gått en stund siden sist smertestillende så gjør det vondt ja.

 

borsett fra at jeg spydde blod 2 ganger å fikk diare av de jævla stikkpillene så gikk det greit. Sovna på dritern på sjukehuset og :p

 

men bare forbred deg på at første uka er kjedelig å vond til tider, så blir det bare bedre og bedre ;) spiste normalt etter 2 uker jeg.

 

Er vanskelig å drikke de første dagene etterpå så jeg sugde mye på isbiter, dempa smerten og jeg fikk i meg væske.

 

GL :D

 

 

Takk for godt svar! Hehe.. Takk for det, ikke lenge igjen nå! :O Og smertestillende skal jeg ihvertfall ta nok av!

 

Hordan opplevde du narkose da? Var du nervøs for det også? Jeg har aldri tatt narkose i mitt liv, så det virker litt rart å måtte sovne "under tvang", men det går sikkert helt fint!

jeg har fått narkose et par ganger før det så det var ikke noe jeg grua meg til. Går helt fint det ;) du får ei maske over munnen/nesen så puster du normalt , så kjenner du deg litt svimmel mens du teller til ti, så føles det ut så du svever så slukner du før du vet ordet av det :D uansett, lykke til ;) går nok fint skal du se ;)

 

Ok - takk for det!:D Kommer til å skrive mine opplevelser her etter operasjonen dersom det er andre som lurer!:)

Lenke til kommentar

Jeg var 23 da jeg tok mine, altså er det nå 4 år siden.

Jeg har hatt narkose et par ganger før dette, så det bekymret meg ikke i det hele tatt. Det værste med hele greien for min del var at jeg fikk en hanske, en stikkpille og beskjed om å gå på toalettet og "ordne meg" før selve operasjonen. Det var ikke noe behagelig :)

 

Jeg ser at andre beskriver et "smertehelvete" og greier, men jeg kan ikke si jeg følte det samme. Da jeg våknet hadde jeg selvsagt så mye smertestillende innabords at jeg ikke kjente så veldig mye. Et par timer senere reiste jeg hjem. Hadde supplert frysen og kjøleskapet med mye vaniljeis og youghurt fordi jeg var redd jeg ikke skulle klare å spise noe annet.

Jeg fikk resept på stikkpiller, Paralgin Major tror jeg det var. Jeg tror jeg brukte en om kvelden samme dagen som operasjonen, men neste dag var det ikke så vondt. Jeg kunne spise tilnærmet normalt, men holdt selvsagt chips o.l. litt på avstand.

 

Jeg opererte fordi jeg snorket så voldsomt, og allerede fra første natten ble det mye bedre og jeg sover enda mye bedre enn jeg gjorde før.

Det eneste som var et lite "problem" var at det var vanskelig å si bokstaven R. Det er selvsagt fordi jeg er Bergenser, og skarrer på R'en... :)

Lenke til kommentar
Jeg var 23 da jeg tok mine, altså er det nå 4 år siden.

Jeg har hatt narkose et par ganger før dette, så det bekymret meg ikke i det hele tatt. Det værste med hele greien for min del var at jeg fikk en hanske, en stikkpille og beskjed om å gå på toalettet og "ordne meg" før selve operasjonen. Det var ikke noe behagelig :)

 

Jeg ser at andre beskriver et "smertehelvete" og greier, men jeg kan ikke si jeg følte det samme. Da jeg våknet hadde jeg selvsagt så mye smertestillende innabords at jeg ikke kjente så veldig mye. Et par timer senere reiste jeg hjem. Hadde supplert frysen og kjøleskapet med mye vaniljeis og youghurt fordi jeg var redd jeg ikke skulle klare å spise noe annet.

Jeg fikk resept på stikkpiller, Paralgin Major tror jeg det var. Jeg tror jeg brukte en om kvelden samme dagen som operasjonen, men neste dag var det ikke så vondt. Jeg kunne spise tilnærmet normalt, men holdt selvsagt chips o.l. litt på avstand.

 

Jeg opererte fordi jeg snorket så voldsomt, og allerede fra første natten ble det mye bedre og jeg sover enda mye bedre enn jeg gjorde før.

Det eneste som var et lite "problem" var at det var vanskelig å si bokstaven R. Det er selvsagt fordi jeg er Bergenser, og skarrer på R'en... :)

 

Hei!

 

Takk for god informasjon av deg også! Skal nok etablere et lite kriselager i frysern jeg og tenker jeg. Er spent på hvordan jeg kommer til å håndtere mat dagene fremover. Det er ikke verst at du klarte å spise tilnærmet vanlig mat allerede en dag etter operasjonen! Det er veldig mange ulike erfaringer ut i fra disse operasjonene, men har på følelsen av at det kommer til å gå mye bedre enn jeg forventer.

 

Det jeg har vært mest nervøs for, er vel tanken på det at jeg skal i narkose og greier. Er livredd for ikke å våkne opp igjen, da jeg har hørt et par "utrolige" historier rundt dette. Men dette er jo faktisk den mest vanlige operasjonen man kan ta, og det at noe skulle gå galt er nærmest som å vente på et et fly kræsjer i taket!

Men så lenge jeg våkner opp etter operasjonen, vil jeg føle at ting går mye bedre. Og jeg håper virkelig ikke at jeg våkner midt på natten av at jeg har masse slim i halsen, eller at jeg må spy blod og slike ting. :S

 

Jeg også snorker noe voldsomt! Har fått noen klager fra dama et par ganger der!;) En annen ting jeg opplever, er at jeg av og til "glemmer" å puste, og bråvåkner av at jeg må gispe etter luft. Det er veldig ubehagelig. Jeg kan også hele tiden kjenne at mandlene presser på halsen min, og det er ikke akkurat noe mindre behagelig! Dersom jeg svelger feil, eller klarer å få spytt i halsen slik at jeg begynner å hoste, er det utrolig vanskelig for meg å puste inn luft igjen. Er det noen av dere som hadde noe liknende dette før operasjonen?

 

Imidlertid gleder jeg meg fryktelig til jeg har blitt kvitt disse mandlene! Følelsen av at et "nytt liv" venter er for meg veldig inspirerende.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da var det endelig gjort!!

 

 

Jeg var sinnsykt nervøs da de omsider trillet meg inn i operasjonssalen (rett etter at jeg hadde fått smertestillende som skulle begynne å virke etter operasjonen), da jeg for det meste var redd rundt dette her med narkose.

 

Sykepleierne bestemte seg for å gi meg litt beroligende, og det var ikke akkurat vondt. Jeg merket at jeg ble godt avslappet i hele kroppen. Nærmest som jeg svevde litt over sengen. :) Det var nesten så jeg sovnet allerede her.

 

Jeg ble også på tro og ære lovet at jeg absolutt skulle våkne opp igjen, og at jeg var i meget gode hender. Aldri før hadde de opplevd noe trøbbel rundt narkose. Og sykehus i dag tar narkose til og med på 95-åringer! Da jeg er langt unna denne alderen, følte jeg meg ganske sikker. Like etterpå fikk jeg plassert en maske over munnen. Dette var som å puste inn helt vanlig luft, men det ble forklart at dette var surstoff til kroppen min. Deretter fikk jeg beskjed om at jeg 'skulle få sove litt' - Det var da hun satte narkosen som jeg fikk intravenøst.

 

Jeg tenkte til meg selv at jeg bare skulle holde øynene lukket og forsøke å sove. Plutselig blir jeg vekt opp av sykepleier som forteller at 'operasjonen er over'. Jeg kjente såvidt at de heiste opp pusteslangene fra halsen min. Akkurat i dette øyeblikket var jeg overlykkelig over at det hele var over, og at jeg faktisk våknet opp!:p Jeg takket for operasjonen og sovnet med en gang. De snakket til meg litt etterpå, og fortalte at jeg var på intensiven, men her sovnet jeg ganske raskt igjen. Og det er leeenge siden jeg sov så godt. Medikamentene gjorde at jeg fikk en behagelig 'lyst til å sove' opplevelse.

 

Jeg må føye til at jeg merket NULL ubehag etter narkosen. Jeg var ikke det minste kvalm, og opplevde ikke noe negativt i det hele tatt.

 

Noen timer senere våknet jeg av at jeg måtte på do. Dette var fordi de hadde forsynt kroppen min med en liter vann. Derfor er det lurt at man går på do før operasjonen.

 

Sykepleieren spurte meg om jeg var sår i halsen. Jeg forklarte at dette var korrekt, og jeg fikk øyeblikkelig smertestillende rett i kroppen.

 

Det gikk helt greit å gå på do. Merket jeg var litt småsvimmel, men jeg klarte absolutt å gjøre dette på egenhånd, og finne veien tilbake til rommet mitt. Resten av dagen lå jeg forsåvidt og sendte meldinger og sov.

 

Jeg fikk masse masse is og isvann/saft av sykepleiene. Dette var også den eneste "maten" jeg fikk lov til å spise. Dette var fordi at dersom det skulle oppstå noen uforutsette blødninger, måtte jeg re-opereres, og da skal man jo være fastende. Dette var dog uhyre sjeldent. Det fine med is og isvann, er at dette demper hevelsene i halsen, og man føler seg straks mindre trang i dette området.

 

Dagen etter ble jeg servert frokost på sengen. Dette var i form av loff uten skorpe og pålegg som leverpostei og eplesyltetøy. Da jeg var litt sår og hoven, fikk jeg først og fremst smertestillende (skal taes hver morgen, lunsj, middag og kveld), og en iskrem som dempet hevelsen. Maten gikk fint ned i magen. :)

 

Så de nærmeste dagene er det for øvrig viktig å holde seg i ro, samtidig som det er viktig å holde seg unna varm mat/væske de første 7-10 dagene. En skal også være forsiktig med varm dusj/bad ble jeg fortalt. Nå har jeg det bare bra, og gleder meg til alt er over om et par avslappende uker.

 

Til deg som skal ta mandlene: Du har ingenting å frykte! Alle tar så godt vare på deg hele tiden, og det er bare koselige folk på sykehuset. Narkosen går fint og smertefritt. Pass på å drikke mye kaldt og hold deg i ro!:)

 

Takk for alle svar folkens!:)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Laura_*
Nå er det snart min tur! Den 15. September legges jeg inn på Blefjell Sykehus i Kongsberg for å operere vekk mandlene! Kjenner at jeg begynner å grue meg til dette, men har tro på at det skal gå fint. Jeg er glad for at dette skjer på et stort offentlig sykehus, og ikke på disse privatsykehusene jeg har hørt så mye snusk om! Omtrent alle i familien min har tatt mandlene da de var yngre, og de har det bare bra i dag. :)

 

Jeg setter stor pris på å høre andres erfaringer/opplevelser i forbindelse med mandeloperasjoner, selv om jeg vet at opplevelsene kan være veldig individuelt fra person til person.

 

Noen andre som nylig har tatt eller snart skal ta mandlene??

 

Noen som har noen erfaringer fra dette sykehuset?

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Laura_*

Hvordan går det med deg, Nysgjerrig fordi jeg opererte 3 dager etter deg..

Jeg er nå på dag 5...

Venter liksom på at smertehelvete skal komme...gruer meg.

 

Fortell hvordan det er med deg da:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...