Gå til innhold

Gjelder angrefristloven hvis man selv initierer kjøp via telefon

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vet at Angrefristloven gjelder hvis for eksempel en selger ringer meg, og jeg kjøper et produkt av ham. Da må selger også betale returkost hvis jeg angrer.

Dog:

Gjelder Angrefristloven også hvis det er jeg som er den aktive part? Jeg ringte for en tid siden Canal Digital og bestilte noe fra dem på eget initiativ. Det vil jeg benytte Angrefristloven opp i mot. Gjelder den fullt ut også da, slik at Canal Digital må betale retur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telefonsalg etter angrerettsloven er definert som at selgeren uanmodet ringer deg, jf angrerettloven § 6 c.

Angrerettslovens formål er at du skal kunne si ja til noe som fremstilles som et godt tilbud der og da uten å binde deg. Når du selv har vurdert saken på forhånd er du ikke i samme situasjon.

Situasjonen faller derfor utenfor angrerettsloven.

Lenke til kommentar
krikkert: Hvorfor har vi da angrerett når vi handler på internett?

Jeg fikk i alle fall med angrerettskjema når jeg fikk dekoderen min fra canal digital (hvor jeg ringte og bestilte).

Forskjellige definisjoner for telefonsalg og nettsalg.

Du har 14 dagers angrerett uansett så lenge du ikke kjøper fra fast salgsted.

Lenke til kommentar
krikkert: Hvorfor har vi da angrerett når vi handler på internett?

Jeg fikk i alle fall med angrerettskjema når jeg fikk dekoderen min fra canal digital (hvor jeg ringte og bestilte).

Forskjellige definisjoner for telefonsalg og nettsalg.

Du har 14 dagers angrerett uansett så lenge du ikke kjøper fra fast salgsted.

Om du skal bruke definisjonen fast salgssted har du ikke angrerett dersom beløpet er under 300 kroner.

Telefonsalg er heller ikke regnet som "salg utenfor fast utsalgssted"

Definisjonene i loven er:

telefonsalg: fjernsalg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) ved eller etter telefonsamtale etter uanmodet oppringning fra selgeren eller tjenesteyteren.

salg utenfor fast utsalgssted: salg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) i nærvær av selgeren eller tjenesteyteren på annet sted enn dennes faste utsalgssted

Vi snakker altså ikke om et telefonsalg, og vi snakker heller ikke om et salg utenfor fast utsalgssted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...