Panodil Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Hvordan kan jeg finne ut om skjermen er kalibrert riktig uten bruk av hardware kalibreringsutstyr? Finnes det noen programvare jeg kan sjekke med? Har prøvd å kalibrer ved hjelp av samsung sitt verktøy men er ikke overbevist om at den er riktig kalibrert. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Hvordan kan jeg finne ut om skjermen er kalibrert riktig uten bruk av hardware kalibreringsutstyr? Finnes det noen programvare jeg kan sjekke med? Har prøvd å kalibrer ved hjelp av samsung sitt verktøy men er ikke overbevist om at den er riktig kalibrert.Det er ikke egentlig noen måte å kontrollere det på, poenget med kalibrering er at det skjermen faktisk viser er det samme som det i teorien skal gjøre. Eneste måten å kontrollere det på, er å måle det skjermen faktisk viser på en eller annen måte, spektrometer eller colorimeter er de vanligste verktøyene. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Finnes da en del verktøy som kan "villede" deg gjennom oppsettet via diverse testbilder. Så helt klin umulig å få noe rimelig halveis ok er det ikke. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Finnes da en del verktøy som kan "villede" deg gjennom oppsettet via diverse testbilder. Så helt klin umulig å få noe rimelig halveis ok er det ikke.Nei, det er det ikke, men det er ikke noen mulighet til å kontrollere jobben på annen måte enn med hardware-kalibrering (og om bilder med farger du vet er OK ser bra ut, selvfølgelig). Lenke til kommentar
TGB Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Finnes da en del verktøy som kan "villede" deg gjennom oppsettet via diverse testbilder. Så helt klin umulig å få noe rimelig halveis ok er det ikke.Nei, det er det ikke, men det er ikke noen mulighet til å kontrollere jobben på annen måte enn med hardware-kalibrering (og om bilder med farger du vet er OK ser bra ut, selvfølgelig). Nettopp av denne grunn jeg bruker hardware-kalibrering, men oppsett etter "øyemål" og blant annet Adobe sin wizard ga et resultat som ikke var veldig langt fra hardware kalibreringen. Flaks og bra fargesyn (?)... vel, fargesynet mitt var ikke bra nok til at jeg slapp gjennom nåløyet for å bli pilot, så da heller forklaringen mot flaks. Edit: Skrivefeil Endret 28. august 2009 av TGB Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Eneste rimelig sikre metode er med harware kalibrering, men det finnes en god del sider som prøver å hjelpe med oppsett og test. Sjekk for eksempel denne: http://www.lagom.nl/lcd-test/ Lenke til kommentar
TGB Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Eneste rimelig sikre metode er med harware kalibrering, men det finnes en god del sider som prøver å hjelpe med oppsett og test. Sjekk for eksempel denne: http://www.lagom.nl/lcd-test/ Bra link, vil legge til at å kjøre en runde med testsider/bilder/wizard er bedre enn å ikke gjøre noe. Ingenting slår hardware kalibrering selvsagt Edit: min hardware kalibrerte skjerm hadde ingen problem med testene i linken Endret 28. august 2009 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Hvordan kan jeg finne ut om skjermen er kalibrert riktig uten bruk av hardware kalibreringsutstyr? Finnes det noen programvare jeg kan sjekke med? Har prøvd å kalibrer ved hjelp av samsung sitt verktøy men er ikke overbevist om at den er riktig kalibrert. Fordel om du kan låne kalibreringsutstyr av noen du kjenner. Forøvrig en god investering, trenger ikke den dyreste i verden. Lenke til kommentar
Panodil Skrevet 29. august 2009 Forfatter Del Skrevet 29. august 2009 Takk for mange bra svar. Blir nok ikke kjøpe noen hardware kalibreringsutstyr i denne omgang siden jeg har altfor høye bilreparasjonskostnader ventende...men man vet jo aldri så jeg lurer på om det hadde holdt med Spyder 2 express, eller om Spyder 3 er såpass mye bedre at det er dumt å kjøpe Spyder 2? Finnes det andre bra alternativ i samme prisklasse? Tror dessverre ikke jeg kjenner noen med kalibreringsutstyr. Lenke til kommentar
se# Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 (endret) Finnes det andre bra alternativ i samme prisklasse? Spyder 2 Express er så vidt jeg vet en tidligere generasjons hardware, men likevel mye bedre enn ingenting. Det kan være noe problemer med antall skjermer og/eller antall PCer du får brukt biligste ugave på. Det var noen slike restriksjoner tidligere, men ikke sikker på om det gjelder fortsatt. Det lønner seg imidlertid å sjekke hvis det er en aktuell problemstilling. Hardwares prisguide er en nyttig sak, der finner du masse info og priser. Endret 29. august 2009 av se# Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå