Gå til innhold

bytte av plass

Tottis2006

Anbefalte innlegg

Har fått innkallelse til førstegangstjenesten til jan 09, sanitetsbataljonen.

Vet en får masse kurser og slikt i sanitetsbataljonen, men hva gjør en egentlig på førstegangstjenesten der?

Har fått høre av folk som har enten gått befalskole eller vært i militæret generelt at de sitter mye i ro og venter, f.eks er på ei sykestue. eller vasker spy etter noen som har vært syke.

Dette er det jeg har hørt, så vet ikke hva som stemmer. noen som kan fortelle meg litt mer?

Er veldig ivrig etter førstegangstjenesten, men jeg har lyst til å "herje rundt i skogen å skyte" og "være den som skal få hjelp av saniteten".

Har sett en del på 2. bataljon og det virker som det kanskje hadde passet bedre for meg(tips og liknende tas imot med takk! ). Er i god fysisk form, og har ett tungt yrke i nordsjøen(ja faktisk:P ), trenger lite søvn osvosv.

Har enkelt og greit bare lyst til å gjøre noe, og ikke sitte på ræva!

Så er det noen som vet hvor lett det er å bytte? Og tips til hva som kunne ha passet til meg tas imot med takk!

mvh

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker du frilutsliv og hunder samt er godt trent og oppegående sånn sosialt sett uten å tro at du er sosial fordi du kan prate mykje, så prøv deg som militærpoliti på rekruttleiren Sessvollmoen utenfor Gardermoen og dernest søk om utplassering til Heggelia i SørTroms. Der går du for å bli hundefører i hundepatruljen. DET gir deg mykje ut av tida i militæret. :)

Liker du tanks og tyngre artilleri så søk deg til Artilleribataljonen på Setermoen.

Det er verdt å merke seg at om du blir tolka til å ikkje passe inn så blir du plassert i Staben og må ta deg av alt frå å pusse våpen til å ta kjøkkentjeneste resten av tida di i militæret, så det er best å oppføre seg voksent og ansvarfull. Det er da man får det mest morro. ;)

Link

Endret av VroD01
Lenke til kommentar

takk for svar =)

Fikk mail i dag om at de hadde satt meg til 2. bn :) skulle få fullt svar i september etter at vandelen min var sjekket.

edit: Forresten har ett spørsmål til! havnet i glattcellen for ca halvannet år siden da jeg forsvarte meg mot to stk på byen.(uten at jeg skal gå noe mer detaljert inn i det)

Jeg nektet å godta dette og havnet i avhør, og saken ble henlagt etter jeg fikk forklart meg.

Politikaren som jeg var i avhør med sa også under avhøret at hvis saken ikke ble henlagt så ville jeg fått mer straff om jeg hadde knust ei flaske eller liknende, enn "hva jeg hadde gjort".

Tror dere dette kan ha noe å si på vandelen, ettersom den ble henlagt?

Endret av Tottis2006
Lenke til kommentar
Ja, det er mye tanks i artilleribataljonen :roll:

Panservogn...

Å si at artilleribataljonen har "panservogner" er noe upresist, det er i alle fall egnet til misforståelser. Artilleribataljonen har først og fremst artillerivogner av typen M109 A3GNM selvdrevet felthaubits. De har også NM198 kommandopanser, NM201 ildlederpanser, BV 206 osv. Riktignok er dette beltegående vogner, hvorav flere har panser, men når man tradisjonelt snakker om "panservogner" referes det ofte til/vil det ofte oppfattes som angrepsvogner av typen stridsvogn og stormpanservogn, ikke som ildstøttevogner som artilleri jo representerer. Just my two cents worth...

De avdelingene som har "panservogner", hvor man kan avtjene førstegangstjeneste, er Panserbataljonen (Leopard 2A4 stridsvogn og CV 9030N stormpanservogn) og 2. Bataljon (CV 9030N stormpanservogn).

Lenke til kommentar

Egnet til missforståelse eller ikkje, du har rett i at Panserbataljonen har CV90 og Leopard, samt at om det er det han er ute etter, så må han søke der, men lista til Hæren er som følger for artilleribataljonen:

Avdelingsmateriell:

• M109 A3GNM (155mm self-propelled howitzer)

• NM198 (kommandopansersvogn)

• NM201 (ildlederpanservogn)

• BV-206 (beltevogn)

• Scania (lastvogn)

• MB240GD (hjulkjøretøy)

• Snøscooter

• 84mm RFK

• 12,7mm Mitraløse

• MG-3

• M-72

Lenke til kommentar
Egnet til missforståelse eller ikkje, du har rett i at Panserbataljonen har CV90 og Leopard, samt at om det er det han er ute etter, så må han søke der, men lista til Hæren er som følger for artilleribataljonen:

Avdelingsmateriell:

• M109 A3GNM (155mm self-propelled howitzer)

• NM198 (kommandopansersvogn)

• NM201 (ildlederpanservogn)

• BV-206 (beltevogn)

• Scania (lastvogn)

• MB240GD (hjulkjøretøy)

• Snøscooter

• 84mm RFK

• 12,7mm Mitraløse

• MG-3

• M-72

...og poenget var?

Jeg vet da også at de har "kommandoPANSERVOGN" og "ildlederPANSERVOGN", men jeg gjentar det jeg sa i stad...når man sier "panservogn" tror jeg folk normalt sett vil se for seg dette som noe á la en stridsvogn, ikke som en eller annen sær beltegående vogn som tilfeldigvis er pansret. Hvis folk som skal inn til førstegangstjeneste har "lyst til å kjøre tanks", så vil de kjøre stridsvogn, ikke ildlederpanservogn.

Endret av Jurist
Lenke til kommentar

Poenget var, godeste jurist at kommandopanservogn og ildlederpanservogn også er panservogner, eller på folkemunne "en tank". Dersom du tar deg tid til å lese det andre skriver så vil du klare å få med deg eg at i mitt forige innlegg både understreker poenget, samt gir deg kredit for å ha rett angående kvar man skal søke dersom det er stridsvogn man er ute etter.

Så, over til litt meir seriøs skriving. Totten seier han vil "herje rundt i skogen å skyte", og då antar eg det finst andre avdelinger for det. Personlig ville eg valgt 2.bataljon om eg fekk gått forstegangstjeneste på nytt.

Lykke til Totten ;)

Endret av VroD01
Lenke til kommentar
Poenget var, godeste jurist at kommandopanservogn og ildlederpanservogn også er panservogner, eller på folkemunne "en tank". Dersom du tar deg tid til å lese det andre skriver så vil du klare å få med deg eg at i mitt forige innlegg både understreker poenget, samt gir deg kredit for å ha rett angående kvar man skal søke dersom det er stridsvogn man er ute etter.

Så, over til litt meir seriøs skriving. Totten seier han vil "herje rundt i skogen å skyte", og då antar eg det finst andre avdelinger for det. Personlig ville eg valgt 2.bataljon om eg fekk gått forstegangstjeneste på nytt.

Lykke til Totten ;)

Da er vi vel stort sett enige, selv om jeg nok ikke er den eneste som har potensiale for å lese den andres innlegg før jeg svarer. Tygg på den ;)

2. bn gir gode muligheter for å klatre i trær, skyte på blink og ratte rundt i ting som bråker og ødelegger, så det er nok midt i blinken :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...