Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddisk treg. så død. Windows krever formatering, jeg vil redde data.

Anbefalte innlegg

Jeg har en ekstern harddisk som har fungert som en stasjon på Windows Home Serveren min. Den begynte først å bli veldig treg, så sluttet den å fungere totalt. Jeg har nå koblet den fra i et forsøk å redde det som er på den. En gang iblant får jeg kommet inn på filene og kopiert ut litt data, men nå sier Windows at jeg må formatere disken før den kan brukes.

Er det noen sjangs for meg å redde noe fra disken? Jeg har en laptop med Ubuntu hvis det kan være til noe hjelp, men ikke den heller klarer å få tilgang til filene.

Det er en Western Digital MyBook 1TB. Jeg tror problemet er skadde sektorer, men jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To ting:

Første er at eksterne harddisker generelt er mer utrygge enn interne disker. Det er flere grunner til dette, blant annet at de er mer utsatt for støt og bevegelser mens de er i drift. Også varme kan være et problem mhp størrelsen på kabinettet.

Det andre er at dersom man til stadighet napper ut usb/firewire/esata kabelen uten å bruke "trygg fjerning av hardware" funksjonen, så er det bare å vente på at filsystemet på disken skal bli korrupt og ubrukelig samt at disken dermed må formatteres på nytt for å kunne brukes igjen.

Kort oppsummert: En ekstern disk bør ikke brukes som hovedplass for viktige filer.

Ellers så kan du jo alltids prøve å installere teracopy og få ut filene med denne istedet for windows-kopieringa.

Funker heller ikke dette så får du punge ut for et filbergingsprogram, f.ex getdataback.

Lenke til kommentar

Hei, takk for svaret. Jeg er klar over risikoen med eksterne disker, men hadde desverre ikke andre alternativer der og da. Jeg kommer ikke til å bruke eksterne noe mer for serveren.

Håpet mitt er å kunne redde så mange filer som mulig, men TeraCopy ser ikke ut til å kunne gjøre det siden den er avhengig av at jeg kan bruke disken på vanlig måte. Jeg kan ikke bla igjennom filene så jeg får heller ikke valgt hva som skal kopieres. En feilmeldin sier det oppstår en I/U-Feil under åpning.

Er det noen andre gratis alternativer jeg kan prøve eller må jeg finne meg i å betale for noe?

Jeg kjører nå en demo versjon av GetDataBack og det ser ut til å fungere, men den finner veldig mange problemer. Det står at det kommer til å ta over 10 timer, men det ser ut som det vil ta mye, mye lenger tid. Er det mulig å ta mindre deler av gangen med pro versjonen, eller må jeg smøre meg med tålmodighet?

Endret av Zorath
Lenke til kommentar
Jeg kjører nå en demo versjon av GetDataBack og det ser ut til å fungere, men den finner veldig mange problemer. Det står at det kommer til å ta over 10 timer, men det ser ut som det vil ta mye, mye lenger tid. Er det mulig å ta mindre deler av gangen med pro versjonen, eller må jeg smøre meg med tålmodighet?

Du får ta tålmodigheten til hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...