Tjorven #138 Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Jeg har tidligere vært medlem av LO gjennom fellesforbundet. Men valgte å melde meg ut i protest når jeg så hvordan min lokale klubb og egentlig hele regionen oppførte seg. Prioriteringen var som følger 1. Dra på kurshelger for å drikke øl! 2. Promotere AP 3. Lønnsforhandlinger Og det var stortsett det de gjorde. LO har gjort veldig mye bra for "arbeiderklassen" i årene som har gått, men gjør de noe nå? Isåfall hva? Trenger vi faktisk LO? Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Skulle nesten tro du var med i Skiens regionen. Har en kompis som er med i LO der og gjør nettopp det du oppsummerte. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Noe må de bruke pengene på. Er jo en grunn til at skattefritaket har økt for fagforeningskontigenten slik at medlemmene skal kunne betale mer. Mer penger inn=mer gøy for de tillitsvalgte/ansatte. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Kan ikke noen argumentere litt for LO også? Egentli ganske trist at LO bare skal være fyll, fanteri og promotering av AP Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) LO har gjort veldig mye bra for "arbeiderklassen" i årene som har gått, men gjør de noe nå? Isåfall hva?Trenger vi faktisk LO? Nå er ikke det med å drekke øl så veldig annerledes i det private næringslivet heller. Kurs/messer er jobb på dagen og fest på kvelden. Men at det er en uting er jeg forsåvidt helt enig i, men man behøver heller ikke å dra helt til den andre ytterkanten heller. Alt med måte. Min spådom/påstand er faktisk at LO og andre arbeidstagerorganisasjoner blir viktigere enn på lenge i fremtiden. Næringslivet har internasjonalisert seg for lenge siden. Og man ser det spede forsøk at også arbeidstakerorganisasjoner organiserer seg internasjonalt, i møte med internasjonale selskaper som setter de nasjonale arbeidstagerorganisasjonene opp imot hver andre. Spesielt var dette synlig når bilindustrien startet å gå dårlig for en god stund siden (der tyske arbeidere ble satt opp mot andre arbeidere i samme firma men i andre land). Hvis jeg husker riktig så streiket en organisasjon i Usa mot et firma som var internasjonalt og som behandlet sine arbeidere meget dårlig i et annet land. Dette vil man se mer av. Så når det blir konflikt vil det sannsynlighvis bli større konflikter og mer komplisert. Noe må de bruke pengene på. Er jo en grunn til at skattefritaket har økt for fagforeningskontigenten slik at medlemmene skal kunne betale mer. Mer penger inn=mer gøy for de tillitsvalgte/ansatte. Skattefritaket er personlig. Medlemsavgiften er fast. Ergo er det ikke fagforeningen som får nyte disse pengene som skattefritaket gir. Endret 28. august 2009 av Luftbor Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Nå er ikke det med å drekke øl så veldig annerledes i det private næringslivet heller. Kurs/messer er jobb på dagen og fest på kvelden. Men at det er en uting er jeg forsåvidt helt enig i, men man behøver heller ikke å dra helt til den andre ytterkanten heller. Alt med måte. Min spådom/påstand er faktisk at LO og andre arbeidstagerorganisasjoner blir viktigere enn på lenge i fremtiden. Næringslivet har internasjonalisert seg for lenge siden. Og man ser det spede forsøk at også arbeidstakerorganisasjoner organiserer seg internasjonalt, i møte med internasjonale selskaper som setter de nasjonale arbeidstagerorganisasjonene opp imot hver andre. Spesielt var dette synlig når bilindustrien startet å gå dårlig for en god stund siden (der tyske arbeidere ble satt opp mot andre arbeidere i samme firma men i andre land). Hvis jeg husker riktig så streiket en organisasjon i Usa mot et firma som var internasjonalt og som behandlet sine arbeidere meget dårlig i et annet land. Dette vil man se mer av. Så når det blir konflikt vil det sannsynlighvis bli større konflikter og mer komplisert. Skattefritaket er personlig. Medlemsavgiften er fast. Ergo er det ikke fagforeningen som får nyte disse pengene som skattefritaket gir. Nei det er ikke unormalt å drikke øl i det store og det hele. Men når et forbunds hovedprioritering er å drikke øl og promotere et bestemt politiskparti uavhengig av politikken det fører så kan det være lurt å spørre seg selv om dette er noe som det er smart å være medlem av. Jeg ser fordelene ved å være organisert om man jobber i et mulitnasjonalt selskap, som f.eks flyselskap der hvor det blir satt press på den norske lønna siden alle andre land er billigere. Men nå jobber ikke jeg i et multinasjonalt selskap (i allefall ikke enda) så da er det jo ikke noe poeng for meg å være medlem alikavell ? Og det med skattefritaket er jo egentlig litt betenkelig selv om det er personelig, med tanke på at deler av pengene går til å støtte valgkampen for et politiskparti. Endret 28. august 2009 av Tjorven #138 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Finnes det andre alternativer enn LO for deg? Lenke til kommentar
kadett Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Jeg meldte meg ikke inn i LO når jeg jobba fordi at jeg ikke vil støtte en slik organisasjon. Misforstå meg rett, jeg er enig i det de forhandler fram og får til men, er ikke enig i at kontigentene blir brukt på det unødvendige (i mine øyne). Dessuten synes jeg det skulle ha vært en maks verdi på kontigentet og ikke prosentvist til de uendelige (kan hende det er det idag men, det taket må være høyt ihvertfall) Håper det kommer en alternativ fagforening en eller annen gang Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Selv har jeg fått utallige oppfordringer til å organisere meg, men har avslått. Jeg vet ikke helt om jeg skjønner den store sammenhengen, men noe sier meg at dette er en organisasjon som like gjerne kunne ha vært et politisk parti på et vis. Det at LO er ute og morer jeg, drikker øl, osv, er vel bare godt for kropp og sjel. Mye ærlig blir faktisk sagt i ruspåvirket tilstand. Men å servere Arbeiderparti-propaganda kunne de ha skjult litt lengre enn som så. Det er nå min mening. I mitt arbeide har jeg ingen problemer med å forhandle fram en rettferdig lønn: det jeg selv mener jeg er verdt. Enten er det fordi jeg gjør en okay jobb, eller det kan hende at arbeidsgiveren har vært og jobbet «på golvet» selv tidligere og derfor er mer vitende? Samme for meg, jeg sparer uansett «kontingenten». Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Nei det er ikke unormalt å drikke øl i det store og det hele.Men når et forbunds hovedprioritering er å drikke øl og promotere et bestemt politiskparti uavhengig av politikken det fører så kan det være lurt å spørre seg selv om dette er noe som det er smart å være medlem av. Vel,det kommer ann på hvem som er med. Det er ikke for noe at kommunister og sosialister har en tendens til å være de som er drivende i slike organisasjoner. Andre gidder ikke, og siden de tar av seg lønnsforhandlingene så er det ok. Å syte over noe man ikke er medlem av blir en smule tåpelig i mine ører. Hvis man er med så må man kjempe for sine krav i organisasjonen. For du kan vel ikke være den eneste som mener det du mener. Jeg ser fordelene ved å være organisert om man jobber i et mulitnasjonalt selskap, som f.eks flyselskap der hvor det blir satt press på den norske lønna siden alle andre land er billigere.Men nå jobber ikke jeg i et multinasjonalt selskap (i allefall ikke enda) så da er det jo ikke noe poeng for meg å være medlem alikavell ? Med en slik tanke så er det jo ikke noe problem. Og det med skattefritaket er jo egentlig litt betenkelig selv om det er personelig, med tanke på at deler av pengene går til å støtte valgkampen for et politiskparti. Hvis skattefritaket er personlig er det ingen av de pengene som går til et politisk parti. Og er man ikke medlem så går ingen av dine penger til et politisk parti. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Noe må de bruke pengene på. Er jo en grunn til at skattefritaket har økt for fagforeningskontigenten slik at medlemmene skal kunne betale mer. Mer penger inn=mer gøy for de tillitsvalgte/ansatte.Har faktisk vært organisert selv i El og It og der ble pengene brukt til å kjøpe hytter. Da både organisasjonen og arbeidsgiver hadde en lang rekke hytter kom jeg på et møte og foreslo at de istedenfor skulle investere i minste en seilbåt istedefor i stadig flere hytter. Hele styret var sjokkert av av noen kom med nye tanker og avviste det uten å klare å komme på noen motargumenter som ikke også var gyldige for hytter. Nye idéer var tydeligvis ikke bra. Ellers gikk selvsagt pengene til Arbeiderpartiet som de også promoterte kraftig når det var valg. Fikk også oppleve hva som skjedde når det kom til en langvarig arbeidskonflikt. Kun et fåtall ble tatt ut i streik, men det var en økonomisk katastrofe for de som ble tatt ut. Fagorganisasjonen skulle gi dem penger for å kompensere for lønn de ikke fikk, men det var etter tariffer som ikke var oppdatert på mange år. Det var langt mindre enn lønnen de fikk og også mindre enn hva de fleste hadde i faste utgifter. Som om det ikke var nok fikk de pengene flere måneder på etterskudd etter at fagorganisasjonen hadde sendt innbetalingsblanketter på flere tusen kroner i ekstraordinært "streikebidrag" til de som ikke var tatt ut i streik. Selvsagt solgte de ikke noen hytter for å få penger selv om konflikten pågikk i flere månder. Flere fikk seg en meget stor overraskelse over hvor lite fagorganisasjonen brydde seg om velferden til de som ble tatt ut i streik. Det som fikk begeret til å renne over fra meg var da jeg sjekket nøyere hva de forhandlet om i lønnsforhandlingene. Fagorganisasjonen forhandlet ned lønnen til meg og alle andre som tjente over snittet i forhold til arbeidsgivers tilbud. Jeg har ikke noe mot at de ber om noe ekstra til lavtlønte, men at de faktisk forhandler for å gi mange av sine medlemer mindre lønn enn hva arbeidsgiver tilbyr tror jeg ikke det er mange som har fått med seg. Fant forresten også bedre og billigere forsikring da jeg gikk ut. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 1. september 2009 Forfatter Del Skrevet 1. september 2009 Finnes det andre alternativer enn LO for deg? Eh nei... Ikke trenger jeg alternativ heller. Nei det er ikke unormalt å drikke øl i det store og det hele.Men når et forbunds hovedprioritering er å drikke øl og promotere et bestemt politiskparti uavhengig av politikken det fører så kan det være lurt å spørre seg selv om dette er noe som det er smart å være medlem av. Vel,det kommer ann på hvem som er med. Det er ikke for noe at kommunister og sosialister har en tendens til å være de som er drivende i slike organisasjoner. Andre gidder ikke, og siden de tar av seg lønnsforhandlingene så er det ok. Å syte over noe man ikke er medlem av blir en smule tåpelig i mine ører. Hvis man er med så må man kjempe for sine krav i organisasjonen. For du kan vel ikke være den eneste som mener det du mener. Jeg ser fordelene ved å være organisert om man jobber i et mulitnasjonalt selskap, som f.eks flyselskap der hvor det blir satt press på den norske lønna siden alle andre land er billigere.Men nå jobber ikke jeg i et multinasjonalt selskap (i allefall ikke enda) så da er det jo ikke noe poeng for meg å være medlem alikavell ? Med en slik tanke så er det jo ikke noe problem. Og det med skattefritaket er jo egentlig litt betenkelig selv om det er personelig, med tanke på at deler av pengene går til å støtte valgkampen for et politiskparti. Hvis skattefritaket er personlig er det ingen av de pengene som går til et politisk parti. Og er man ikke medlem så går ingen av dine penger til et politisk parti. Nå prøver jeg ikke å syte over hvordan LO gjør saker å ting men heller stiller spørsmål til om det faktisk er noe poeng i å være organisert... Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Nå prøver jeg ikke å syte over hvordan LO gjør saker å ting men heller stiller spørsmål til om det faktisk er noe poeng i å være organisert... Vel, om argumentet mot å være organisert er at lokalgruppen drikker øl, så er ikke akkurat det et spørsmål om det er noe poeng med organisering. Hovedpoenget for å organisere seg er nettopp å få makt. Står den enkelte alene så vil makten sterkt forskyve seg i arbeidsgivers retning. De bedrifter som klarer seg best her i landet er der arbeidstakerorganisasjon(er) og arbeidsgiver har et konstruktivt samarbeid for å løse de motstridende interessene som vil oppstå i en bedrift. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 2. september 2009 Forfatter Del Skrevet 2. september 2009 Nå prøver jeg ikke å syte over hvordan LO gjør saker å ting men heller stiller spørsmål til om det faktisk er noe poeng i å være organisert... Vel, om argumentet mot å være organisert er at lokalgruppen drikker øl, så er ikke akkurat det et spørsmål om det er noe poeng med organisering. Hovedpoenget for å organisere seg er nettopp å få makt. Står den enkelte alene så vil makten sterkt forskyve seg i arbeidsgivers retning. De bedrifter som klarer seg best her i landet er der arbeidstakerorganisasjon(er) og arbeidsgiver har et konstruktivt samarbeid for å løse de motstridende interessene som vil oppstå i en bedrift. Nå er ikke hovedargumentet mitt at den lokalegruppen drikker øl, men at de ikke gjør noe annet en å drikke øl! Og det kan så være at det i enkelte bedrifter er nødvendig med støtte fra et forbund i lønnsforhandlinger, men etter hva jeg har erfart har det vært god dialog mellom ledelse og arbeidernes tillitsvalgt. Det er i mine øyne først ved større uoverenstemmelser som leder til streik at det er lønnsomt/lurt å være organisert. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Nå er ikke hovedargumentet mitt at den lokalegruppen drikker øl, men at de ikke gjør noe annet en å drikke øl! Er det da ideen med organisering sin skyld? Eller rett og slett at kulturen ved din arbeidsplass er nogenlunde ute å kjøre. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 2. september 2009 Forfatter Del Skrevet 2. september 2009 Nå er ikke hovedargumentet mitt at den lokalegruppen drikker øl, men at de ikke gjør noe annet en å drikke øl! Er det da ideen med organisering sin skyld? Eller rett og slett at kulturen ved din arbeidsplass er nogenlunde ute å kjøre. Vell.... Om du har erfaring fra en lokal klubb som gjør en god jobb for deg og dine kolleger synes jeg det er bra! Men min erfaring er at lokal klubber faktisk ikke gjør noe annet en å drikke øl og promotere AP... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå