Gå til innhold

IP/DHCP problemer med switch og modem

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fra før et Motorola SurfBoard modem fra Get, og har nå skaffet meg en D-Link DGS-1005D switch. Modemet er slik jeg har fostått det utstyrt med en DHCP-server. Min ide var da å koble modemet og flere andre maskiner til switchen, og det burda fungere "ut av boksen"? Ingenting på det kablede nettverket får tilgang til internett! Jeg kommer inn på modemets konfigureringsside, men ikke utenfor. Det er ingen brannmurer i netverket. Det blir tydeligvis ikke delt ut noen IP-adresser. Maskinene står med en slik selvtildelt IP 169......

Og det blir enda merkeligere:

En AirPort express er koblet til det kablede nettverkt. Denen deler ut IP-adresser av formen 10.0.0.x til enheter som kobler seg til det trådløse. Og alle disse enhetene har internettilgang!! Det er riktignok en noe redusert hastighet (3-4 Mbps mot normalt 7), men det virker...?

Jeg forstår ikke dette her! Kan hende jeg misforstår virkemåten til en switch!

Ser uansett frem mot hjelpende tilbakemeldinger!

Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener også at get kun deler ut en IP. Skal du da ha mere enn en enhet på nettverket må du inn med en ruter mellom modemet til get og ditt eget interne nettverk.

Mener også å huske at get har en form for mac lås, så når du kobler til ny ruter er det lurt å ta strømmen på modemet, slik at det starter på ny frisk, og låser seg mot ruteren.

Lenke til kommentar

Modem tilkoblet switch.

AirPort Express, PS3, HTPC og en Desktop-maskin er tilkoblet switchen.

Så dette betyr at jeg må inn med en DHCP-server? Regner med at ddet er MYE enklere å gå for en trådløs ruter med gigabit-LAN og 802.11n-nettverk enn det er å legge en DHCP til i dette nettverket?

Men det er vel unødvendig dyrt? Har jo akkurat kjøpt denne switchen for å få gigabitnettverk hjemme! :wallbash:

Endret av magnus.o
Lenke til kommentar

Holder ikke med kun DHCP. Du må ha en ruter også. En DHCP server vil kun dele ut flere IP-adresser, og siden du ikke har mere enn 1 fra get, blir det vanskelig å dele ut flere.

Har du en ruter derimot med f.eks. NAT vil du kunne dele ut masse adresser via dhcp.

Lenke til kommentar

Ja, da trenger jeg altså en ruter....

Jeg ser nå at jeg tror jeg vil kvitte meg med alt jeg har av nettverksutstyr (fåes billlig! :grin:) for å heller kjøpe en AirPort Extreme (eller tilsvarende boks) slik at jeg får mest mulig fart i alle ledd av nettverket. Liten vits med en AP Express med 802.11n nettverk når den er koblet til et 100Mb-nett....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...