Gå til innhold

Klebrig ris ala kinesiske restauranter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mange som ikke kan koke ris gitt. Det er lett, men de fleste har ingen føling for når risen faktisk er ferdig.

I mange kokkeprogrammer hvor vanlige mennesker skal tilberede en rett med ris, er det alltid et par stykker som absolutt ikke kan det.

Så har du den store majoriteten mennesker som ikke kan lage mat. Da kan de hvertfall ikke lage ris. Disse bruker Uncle Bens ;)

Lenke til kommentar
Tror ikke trådstarter trenger tips på hvordan koke ris. Det er da ingen heksekunst.

Nåja, si ikke det. Tror det faktisk er overraskende få som faktisk veit hvordan man koker ris skikkelig. Forresten - risen skal ikke koke - den skal trekke (i likhet med wienerpølser).

Jasminrisen blir god og klebrig dersom man lar den trekke i rikelig med vann og ikke koker den. Vannet skal først koke, og så skal risen i vannet. Deretter settes umiddelbart plata på nest svakeste styrke, hvor risen skal trekke i 20 min.

En venn av meg bruker alltid grøtris når han skal spise med pinner, da han ikke greier å koke jasminris slik at den blir klebrig.

Lenke til kommentar
Ris blir ikke klebrig av seg selv. Du må tilberede det riktig.

Kok opp risen med dobbelt så mye vann og en teskje salt. Med én gang den når kokepunktet, slår du varmen ned til minimum, setter på lokket og lar den stå i 20-30 minutter.

Jeg pleier å bruke dobbelt så mye vann som ris, men jeg koker opp vannet før jeg har oppi risen, og deretter setter plata på laveste temperatur. Ellers brenner den seg på bunnen.

Lenke til kommentar
Fordi det er flere typer ris? Ris skal tilbredes forskjellig.

Joda, det er så, men du kan likevel ikke si at risen ikke blir ala kinesiske restauranter. Jasminris er den mest brukte risen i asia, og det er samme risen som vi får kjøpt i butikkene i norge. Jeg kan virkelig ikke se en eneste fornuftig grunn til at man ikke skal få ris som er tilsvarende den man finner i kinesiske restauranter.

Lenke til kommentar
Ris blir ikke klebrig av seg selv. Du må tilberede det riktig.

Kok opp risen med dobbelt så mye vann og en teskje salt. Med én gang den når kokepunktet, slår du varmen ned til minimum, setter på lokket og lar den stå i 20-30 minutter.

Jeg pleier å bruke dobbelt så mye vann som ris, men jeg koker opp vannet før jeg har oppi risen, og deretter setter plata på laveste temperatur. Ellers brenner den seg på bunnen.

Risen skal kokes opp sammen med vannet. Med en gang de når kokepunktet skal man slå ned varmen.

Dobbelt så mye vann er bra. En grei tommelfinger regel, men jeg bruker enda mer. Kanskje tre ganger så mye, da må risen bare trekke lenger.

For enda bedre resultater bør man skylle risen i kaldt vann på forhånd, igjennom en sil. Når vannet som kommer ut er gjennomsiktig, er den klar til bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...