cawa Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 En hytteeier har ei hytte og ei tomt på ca 100 mål. Nabo til hytta er et eldre bolighus. Dette huset har i mange år vært plaget av vann i kjeller. For 6 år siden så den som da eide huset seg lei på det og fikk en til å grave grøfter fra huset for å drenere. Disse grøftene ble uten viten av hytteeier gravd to enorme grøfter - ca 1-2 meter dyp og flere meter lang. I dag er dette en plage for hytteeierne, de kan ikke bevege seg på vanlig måte og det er slettes ikke barnevennlig - kan jo til og med drukne om det er mye nedbør. Det har tatt litt tid dette, vært prøvd gjort litt med, men dessverre har ikke hytteeier vært "streng" nok. Han som eide huset har solgt det til en ny eier. Grøftene må graves igjen, men for å unngå at det ikke vil bli lekkasje i nabohuset (igjen), må det legges rør, som koster noen tusen. Så da er mitt spørsmål: - Hvem er ansvarlig for å legge rørene, gammel eller ny eier av huset? Ev hytteeier? - Kan hytteeier fylle igjen grøftene uten å gjøre noe, dersom huseier ikke vil legge rør (da vil det ev bli lekkasje i huset).?? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 (endret) Ligger grøftene på hytteeierens eiendom? Jeg er på veldig tynn is, men vil anta at vedkommede som satte i gang gravingen er ansvarlig for den skaden han har forvoldt. Dermed er han som startet arbeidet ansvarlig for å legge rør og dekke dem med jord. Jeg blir nysgjerrig... Satte han bare i gang å grave grøfter på hytteeiendommen uten tillatelse fra eieren? Endret 27. august 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
cawa Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Ligger grøftene på hytteeierens eiendom? Jeg er på veldig tynn is, men vil anta at vedkommede som satte i gang gravingen er ansvarlig for den skaden han har forvoldt. Dermed er han som startet arbeidet ansvarlig for å legge rør og dekke dem med jord. Jeg blir nysgjerrig... Satte han bare i gang å grave grøfter på hytteeiendommen uten tillatelse fra eieren? Ja, grøftene ligger på hytteeiers eiendom - og ble gravd uten tillatelse og uten noe viten fra hytteeier...Mon tro om det er noe foreldelsessak på sånt? Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Hvis huseier skal legge rør eller grave en grøft over din eiendom så bør det vel være en tinglyst heftelse på din eiendom som sier at han har rett til det. Uten en tinglyst heftelse tror jeg han står svakt. Om det er en tinglyst heftelse burde gå an å sjekke på et offentlig kontor i kommunen. Seks år tror jeg er litt lite til å påberope seg hevd. Men dette temaet kan jeg egentlig ikke så mye om, var jeg deg ville jeg kontaktet huseiernes landsforbund om du er medlem der, de har jurister som sikkert kan svare på slike ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå