Gå til innhold

Har Dell 6400 - trenger jeg ny pc?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Dell Inspiron 6400 med XP med følgende spesifikasjoner: 980MHz 504 MB Ram 1,66GHz T2300 (for dem disse tallene sier noe...). Hvordan er disse tallene i forhold til en ny maskin til ca 3-4000 kr (bærbar)? Burde jeg utvide noe?

Opplever nemlig at pc'n er så utrolig treg på nettet - enten tar den veldig lang tid å laste ned sider, eller så finner den ikke sidene på de første forsøkene...

Burde jeg kjøpe en ny pc, eller kan bare utvidelse av minne (ram) være tilstrekkelig? Er maskinen grei ellers sånn sett i forhold til hva man i dag får for en relativt billig penge?

Det samme gjelder en stasjonær pc vi har - tror ram'n er her på det samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjelp, det der så litt vel avansert ut. Det betyr at jeg liksom skulle bygge sammen en pc for hånd selv? Ut fra artikkelen så får en et inntrykk av at man helst bør styre unna Lefdal og Elkjøp m.fl. og heller satse på Datakjeden og andre tilsvarende "rene pc-butikker"? Stemmer det? Uansett så var jo linken du sendte en stasjonær...

Lenke til kommentar

Beklager, litt trøtt i kveld. Haha. Skal finne en laptop jeg^^

Forslag: http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:2454998;c:100561

Hvis du i tillegg kontakter multicom og spør om de kan sette i ekstra 2GB RAM i maskinen, slik at du får 4GB RAM. Mye RAM er strengt tatt bare en god måte å forsikre seg om at maskinen ikke går totalt i stampe.

Edit: Lagt til forslag

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar

nei..

se på denne, får du intel dual core, 4gb ram, 320 disk

prisen er helt ok, for en surfepc

PB

Husk å benytt deg av gratis win 7 oppdatering asap, da win7 mest sannsynlig blir endel bedre enn vista

Endret av darket
Lenke til kommentar

Lefdal<multicom

TS har neppe spesielt bruk for ytelsesforskjellen det er på disse to maskinene. Husk at han frem til nå har klart seg med en vesentlig svakere maskin. Jeg ville heller gått for en bedre nettbutikk med skikkelig kompetanse og support fremfor ekstra ytelse. Maskinen skal brukes til kontorprogrammer så vidt jeg har forstått, når trengte man en D2C for kontorprogrammer? Det er riktig nok en bedre maskin, kanskje også i forhold til pris. På en annen side tror jeg du vil innse at det er å betale for ingenting å gå høyere i ytelse enn maskinen jeg foreslo.

Lenke til kommentar

Hvilken service er det jeg kan få fra multicon som jeg ikke får fra Lefdal?

Ja, jeg har klart meg med den jeg har til nå - og er dødsfrustrert! Den er bare så treg med å laste inn internettsidene - kjempelang tid tar det - og det er også frustrerende for barna som skal bruke den til skolearbeid f.eks på Fronter hvor de skal laste opp filer for å jobbe.

Vil dette bli bedre med mer ram - eller er det noe galt med Belkin-trådløs router eller modem fra canal digital?

Lenke til kommentar

Hvilken internettlinje har du?

Pcen din varer nok ikke lenge, den trenger en oppgradering på RAM først og fremst. Minimum idag sier jeg burde være 2 gb for grei hastighet i windows.

Men det høres ut som om din internett linje er flaskehalsen når det gjelder opplasting og nedlasting fra nettet. Ta en speedtest på

Speedometeret

Lenke til kommentar

Internetthastighet:

Sammenligning: Nedlastingshastighet:

6 380 kbit/s

(4 000 000 bytes på 5,016 sek)

Opplastingshastighet:

3 190 kbit/s

(2 000 000 bytes på 5,015 sek)

32 kbit

Er den som den skal?

Har canal digital - Midi som skal ha Mbps: 5.0/0.9 (tror jeg)

Stemmer det? Det er en borettslagsavtale vi har.

Lenke til kommentar

ikke noe galt med hastigheten der egentlig.. speedometeret er ikke 100% pålitelig, men gir et pekepinn.

Ville ha forsøkt med en Recovery av din pc, men ta backup av alt av dokumenter, bilder, alt du ikke må miste!

Hvordan du gjør dette? søk på forumet, er sikkert en tråd om det der.

Blir ikke pcen din noe bedre etter en recovery, må du vurdere å innstallere mere RAM. Dette koster ikke allverden i det hele tatt, og sikt på minst 2gb, helst mer.

Du må dobbeltsjekke hva din pc takler, og bestill deretter.

Blir dette vanskelig, så kjøp heller en ny pc. Koster ikke mye fortiden, men husk å skaff en windows 7 oppgradering på kjøpet, så du får oppdatert den til nyeste windows i slutten av oktober.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nei, jeg har ikke tatt recovery. Men nå har jeg tatt en ny speedometertest, og da tror jeg at resultatet definitivt er mye lavere på denne maskinen - og den er definitivt træg. Resultatet er følgende:

Nedlastingshastighet:

639 kbit/s

(1 000 000 bytes på 12,516 sek)

Opplastingshastighet:

509 kbit/s

(1 000 000 bytes på 15,703 sek

Hva er årsaken til det? Hva må jeg gjøre? Kan umulig være ram'n som er så dårlig??? Eller??

Noen som har tips til evt ny bærbar pc? Det må være en maskin med helst et godt tastatur, godt med minne (sånn at den kanskje kan være en stund), firewire allerhelst (eller pc-kort eller noe med en firewire?)- redigere videofilm må den kunne, barna må kunne bruke den på skolen ved behov...

Noen tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...