Gå til innhold

Hjelp! Siv.ing. eller journalist?

fff2008

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg velger å søke råd her i forumet i frykt for at mine nærmeste skal få nok av å høre om grublingen min (Det er godt at det er et anonymt forum, hvis ikke hadde jeg nå følt meg tåpelig og masete!)

Jeg er 22 år og studerer til å bli siv.ing. i bygg- og miljøteknikk ved NTNU, og har nylig startet på mitt tredje år. Teknologi er greit nok det, men ikke mer enn det heller. Helt siden jeg begynte, har jeg vært plaget av tanken på å begynne på journalistikk.

I starten var det bare noe jeg tenkte på en gang i blant, men nå er det blitt slik at jeg knapt greier å tenke på om jeg skal fortsette her, eller om jeg bare skal begynne på dette andre. Jeg kan naturligvis ta et permisjonsår herfra og teste ut min lille drøm. Da vil jeg enten finne ut at jeg trives med mitt nye valg, samtidig som jeg har "sløst" 2-3 år her oppe (NTNU gir deg dessverre ikke muligheten til å hoppe av med en bachelor i ingeniørfag). Hvis jeg skulle finne ut at journalistikk ikke er noe i løpet av det året, så kan jeg gjenoppta plassen min her igjen (men da er jeg år bak alle vennene mine, og det kan fort bli en heller kjip hverdag).

Det optimale for meg hadde uansett vært en jobb hvor jeg fikk kombinere teknologi og journalistikk. (Hvordan i alle dager får jeg dette til??)

Jeg føler jeg kan ha kjørt meg litt fast i denne tankegangen (begynner å bli gal). Hvis noen har noen gode råd/tips til det som står beskrevet ovenfor, så mottas alt med stor takk

så noen konkrete spørsmål:

- vet noen om noen siv.inger som har brukt utdannelsen sin til noe litt utenom det vanlige? da helst i retning mediebransjen/journalistikk/kreativt arbeid?

- hvordan er livet som journaliststudent,og hvordan er hverdagen som nyutdannet? (gjerne også kontra siving, om noen mot formodning skulle vite dette) Må man basere seg på frilansarbeid i starten etc?

- er det dumt av meg å kaste bort muligheten til å bli siv.ing. for å bli journalist?

Alle kloke ord mottas med stor takk!

mvh frustrert student :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg hadde vært i samme situasjon som deg, så hadde jeg antagelig tatt permisjon for å teste drømmen, du har egentlig ganske lite å tape, slik jeg ser det. Du skriver:

Hvis jeg skulle finne ut at journalistikk ikke er noe i løpet av det året, så kan jeg gjenoppta plassen min her igjen (men da er jeg år bak alle vennene mine, og det kan fort bli en heller kjip hverdag).

Yrket ditt er viktigere enn at du er ett eller noen få år bak vennene dine. Yrket du skal velge gjelder tross alt (kanskje) livet ut. Da er det viktig å ha en god jobb som du trives med. Med erfaring rundt teknologi vil jeg tro du har muligheter til mange ting, og drive journalistikk rundt dette emnet. Det er flere blad som skriver om teknologi, om nå dette er biler, datateknologi eller byggekunst. Jeg tror nok det skal kunne gå an å skrive om det du er interessert i.

Om du ikke liker journalistikk, er det bare å fortsette studiene.

Lykke til! :)

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Jeg har gjort motsatt.

Etter ett år på journalistikk-studium fikk jeg nok. Hovedårsaken var studiets fokus på spissing, konflikt, forenkling og sensasjon. I tillegg fikk man ved utplassering i redaksjoner innblikk i hvordan journalistene som yrkesgruppe er ganske utsatt. Bunnlinjetankegangen i kombinasjon med konkurranse mot nye mediekanaler og gratis stoff på nett har ført til at redaksjonene slankes, folk sies opp, og de som er igjen har et enormt produksjonspress med lite tid til kildekritisk og ettertenksomt gravende arbeid.

Det er hard konkurranse om jobbene nå, og en journalistutdannelse er ofte ikke nok til å få fast stilling. Kombinert med en siving eller annen høyere utdanning er mer på linje med hva redaktørene ser etter nå. Freelance satsene er kuttet eller står stille.

Er du flink til å formidle stoff, trenger du ikke nødvendigvis journalistutdanning i det hele tatt. Det er de færreste av Norges "berømte" journalister som har journalistutdanning.

Endret av sofokles
Lenke til kommentar

Noen innspill til deg:

Hvor mange journalister er egentlig journalist-utdannet? Har ikke noe tall, men dette er virkelig ikke noe yrke der spesifikk utdannelse er nødvendig (men gjerne høyere utdannelse). Jeg kjenner tre journalister i store norske aviser, alle har mastergrad (i noe annet enn journalist) og en av dem er siv. ing.

HVis du tar et journaliststudie er det ingen garanti for en karriere som journalist, dette er et område der erfaring og prestasjoner teller mye mer, og hvis du ikke klarer deg har du lite å falle tilbake på.

Så, hvis du ikke synes det er kjipt å studere siv. ing så tror jeg du har mye mer igjen for det. Bli i Trondheim, søk deg til Under dusken på Samfundet og jobb der under studietiden, da får du mye erfaring med journalistikk (mange som har vært redaktør der som har fått avisjobb etter studiene).

Så bottom line: Få deg en god utdannelse og praktisk erfaring som journalist. Tror det er mye viktigere enn en eller annen journalistgrad.

Lenke til kommentar

Tusen takk til dere alle for fantastiske tilbakemeldinger!

Stadskle:

Dette med din bekjente som er utdannet siv.ing. og arbeider som journalist synes gjorde meg VIRKELIG interessert! Kan jeg spørr deg om hva slags ingeniør han er, hva han skriver om, og hvordan han greide å oppnå dette?

All informasjon rundt dette hadde vært helt konge for meg å få vite!!!

Jeg tror absolutt jeg skal vurdere å bli med i Under Dusken (men det får bli etter jul, søknadsfristen gikk ut for en uke siden)!

mvh

fff2008

Lenke til kommentar

Altså, mange arbeidsgivere for journalister foretrekker journalister med annen utdanning enn journalistikk. Nå har jo du noen år med ingeniør, så sånn sett er du ganske godt sikra, men jeg tenker at du egentlig ikke trenger en hel journalistutdanning i tillegg. Som siv.ing. er du sikkert kjempeaktuell for å jobbe med journalistikk i diverse magasiner som omhandler dette, hvis du bare har erfaring.

Og det er det du må begynne. Få deg erfaring. Det kan du fint gjøre ved siden av studier.

Engasjer deg i studentavisa, det er et fint sted å begynne. Finn diverse småaviser og blader du kan skrive for (det er mange av de). Ikke vær kresen til å begynne med og vis litt stå-på-vilje. Etterhvert kan du jo høre med diverse fagbladet eller hva de nå er (teknisk ukeblad f.eks? tekna sine magasiner?). Finn aktuelle nettsteder også som omhandler noe du har kunnskap om, og prøv å få en fot innenfor. Nettverk og erfaring er veldig viktig!

Det er det som er det fine med journalistikk - muligheten ligger alltid der! Du kan få deg en flott, verdifull utdannelse som siv.ing, jobbe med det i flere år og gradvis gå over journalistikk når du selv føler for det (og får det til). Du kan omså kombinere begge deler, skrive frilans her og der og gjøre ting i ditt tempo. Det haster ikke, yrket forsvinner ikke fra deg. Er du dyktig og motivert nok får du det til!

Så tenk heller på din nåværende utdanning som en vei mot det å bli journalist - ikke en hindring! Journalister med annen utdannelse enn bare journalistikk er bare kjempeflott i den bransjen...;)

Lykke til! :) Jeg har selv en liten journalist-drøm i magen, men valgte likevel en annen utdannelse, fordi jeg ønsker ha en faglig tyngde OM jeg noen gang velger å prøve ut drømmen.

Lenke til kommentar
Stadskle:

Dette med din bekjente som er utdannet siv.ing. og arbeider som journalist synes gjorde meg VIRKELIG interessert! Kan jeg spørr deg om hva slags ingeniør han er, hva han skriver om, og hvordan han greide å oppnå dette?

All informasjon rundt dette hadde vært helt konge for meg å få vite!!!

De to var:

Siv. Ing. Ind. øk, redaktør i Under dusken, så journalist i Finansavisen.

Den andre kjenner jeg ikke så godt, noe annet Siv. Ing (teknisk), skrev bla. for Teknisk Ukeblad. Jobbet nok i Under dusken i studietiden han også.

De andre jeg vet om hadde andre mastergrader fra NTNU, og var redaktører i Under Dusken, de har blitt journalister i Adresse og DN.

Lenke til kommentar
Så bottom line: Få deg en god utdannelse og praktisk erfaring som journalist. Tror det er mye viktigere enn en eller annen journalistgrad.

Veldig sant.

Jeg har jobbet i avis i fem år nå, og hadde bare elektrofagutdanning da jeg begynte.

Forøvrig går det fint an å fortsette å studere siv. ing. mens man på siden tar seg frilansjobb i en eller annen avis. Fin måte å teste yrket på.

Lenke til kommentar

Hei,

i likhet med alle de andre synes jeg det kan være lurt å fullføre den påbegynte utdanningen din. Det betyr på ingen måte at journalistdrømmen er uoppnåelig for det. Det er riktig at mange journalister ikke er utdannet journalist, dette gjelder spesielt de gamle ringrevene. Faktumet er at det utdannes svært mange journalister i dag, som også har en eller annen faglig bakgrunn. Hvis du skulle søke deg på en stilling med bare ingeniørutdanning og konkurrer med folk som har studert journalistikk, har erfaring fra diverse medier, vært ute i praksis, kan det tekniske osv. da kommer du neppe til å stå sterkt. Mitt råd er; skaff seg så mye erfaring du kan (studentavis, leserbrev etc.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...