Cie Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Vet ikke om dette er rett sted, men jeg prøver. Skal prøve å ta kortversjonen. Har nettopp flyttet inn i et rom i et kollektiv med 6 rom. Måtte ta rommet uvist, men trodde jeg fikk bilder av rommet. Viser seg derimot at jeg har fått bilder av feil rom, og mitt rom er mindre enn først antatt. Mitt rom er minst av alle. Ei annen her flyttet inn 2 mnd før meg og har et mye større rom (det var dette rommet jeg fikk bilde av). Han ved siden av har også større rom. Saken er at jeg betaler mer i leie enn begge de to, jeg er faktisk den i huset med høyest husleie. Sånn har det visst vært i flere år, men huseier nekter å endre på det og skylder på konsumprisindeksen. Jeg kan IKKE forstå hva det har med saken å gjøre når hun som kom 2 mnd før har mye større rom og betaler så mye mindre. Er det noe som helst jeg kan gjøre? Forstår jo at jeg egentlig er ganske rettighetsløs, men dette er jo for det første IKKE det rommet jeg sa ja til, og det er helt sykt å måtte betale mest. Rommet har absolutt ingen andre fordeler enn de andre (her er det faktisk flere ødelagte møbler enn i de andre rommene), huseier har innrømt at han har feilinformert meg angående rommet (med andre bilder) og svada svada, men bryr seg likevel ikke en døyt. Har ærlig talt ikke lyst å bo på et lite kott i et falleferdig hus med en gjeng som betaler mindre enn meg, men kontrakten kan ikke sies opp før et år heller... Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Har du signert kontrakten så er eneste mulighet å si opp avtalen og betale til den løper ut. Lenke til kommentar
Cie Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 Har du signert kontrakten så er eneste mulighet å si opp avtalen og betale til den løper ut. Har som sagt ikke mulighet til å si opp før om et år heller. Kontrakten ble jo signert før jeg så rommet (bor på andre siden av landet), og jeg var enig i å betale husleie for det rommet jeg fikk bilde av, ikke dette kottet... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Har du fått bilder av feil rom, kan du enten kreve å få det du ble lovet (det store rommet), eller heve kontrakten. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Når du er feilinformert av huseier og underskrevet kontrakten på feilt grunnlag så tror jeg du har en god sak med å heve kontrakten. Går an å kontakte en leietakerforening eller forbrukerrådet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Hvis rommet ikke er i samsvar med de opplysninger huseier (eller andre på huseiers vegne) har gitt om rommet er det en mangel, jf husleieloven § 2-3. Det er klart at opplysningene har virket inn på avtalen (de har fått TS til å gå med på en høyere husleie enn det han ellers ville gjort), og jeg finner ikke at opplysningene har blitt rettet i tide (TS måtte selv påpeke det). Vi kan altså konstatere at det er mangel ved husrommet. Hva kan man gjøre med mangelen? Lovens §§ 2-10 - 2-15 gir svar: - § 2-10: Kreve mangelen rettet (få riktig rom etter opplysningene gitt) - § 2-11: Kreve avslag i leie slik at leien svarer til rommets verdi i forhold til den stand det er i. - § 2-12: Heve avtalen. Antageligvis uaktuelt, det kommer an på om mangelen er vesentlig, og det er ikke nok informasjon til å vurdere spørsmålet. Krever mer konkret informasjon. - § 2-13: Erstatning. Antageligvis uaktuelt (men tilbakebetaling av husleie man har betalt for mye vil jeg se på som en selvfølge). - § 2-15: Antageligvis den viktigste -- din rett til å holde tilbake så mye husleie som sikrer at du får dekning for kravet ditt. Det vil si, du har rett til å holde tilbake så mye husleie som trengs for å sørge for at du ikke taper på å ha betalt mer husleie enn nødvendig tidligere. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 krikkert: Vil ikke du si at det at rommet er betraktelig mindre enn lovet, er en vesentlig mangel? Her er jeg sterkt uenig med deg, men jeg kjenner ikke akkurat til noen rettspresedens (i motsetning til deg kan jeg ikke lete opp slikt og påstå at jeg studerer, hehe). Hvis jeg kjøper en bmw 335i, og bmw sender meg en 318d, så holder det ikke å gi meg avslag i prisen. Jeg forventer å kunne levere tilbake bilen, da den ikke er det jeg har bestilt. Et alternativ er kanskje å hjelpe huseier med å finne ny leietaker. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 krikkert: Vil ikke du si at det at rommet er betraktelig mindre enn lovet, er en vesentlig mangel? Her er jeg sterkt uenig med deg, men jeg kjenner ikke akkurat til noen rettspresedens (i motsetning til deg kan jeg ikke lete opp slikt og påstå at jeg studerer, hehe). Jeg har ingen holdepunkter for at rommet er betraktelig mindre enn lovet... Hvis det er snakk om forskjellen på 8 og 10 kvadratmeter er jeg mindre tilbøyelig til å si at mangelen er vesentlig enn hvis det er snakk om 8 og 30 kvadrat, for å sette det litt på spissen. Lenke til kommentar
Cie Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 Hmm, nå er jeg strengt tatt ikke så interessert i å heve avtalen da jeg foreløpig ikke har noe nytt sted å flytte til. Det andre rommet kan jeg så klart ikke kreve da noen andre allerede bor der. Hva forskjellen i romstørrelse egentlig er vet jeg heller ikke, da jeg først og fremst baserte meg på bildene (så utifra bildene hva det var plass til, og der var det jo møbler på det rommet som det ikke var plass til på dette). Men i annonsen sto det 12m2 tror jeg, og det rommet det var bilde av (ser jeg NÅ, man ser ikke det på bildet) er nok større (?). Jeg kan uansett greit leve med rommet jeg har fått, men IKKE med å betale mer enn for det rommet jeg fikk bilder av. Jeg er jo interessert i å få avslag i husleia (altså få lavere husleie), men det er jo så klart ikke huseier interessert i å gi. Jeg synes det er latterlig at jeg med det minste rommet betaler mest, hva er logikken? Vet ikke helt hvilken ende jeg skal begynne i nå, jeg har jo gitt han beskjed om hva jeg mener men så mye mer er det vel ikke å gjøre? Han gir jo blankt f. og gjorde meg bare oppmerksom på at om et år stiger leia med ytterligere 200 kr (da kan jeg love at jeg definitivt ikke bor her!). Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Jeg heller til at bilder av leiligheten overstyrer kvadratmeterbetegnelsen selv om denne er riktig, i og med at det er bildene man bruker for å få en reell 'feeling' av størrelsen. Du kan jo hevde at han krever ulovlig husleie (husleielovens § 4-1): § 4-1. Det alminnelige leieprisvern Det kan ikke avtales en leie som er urimelig i forhold til det som vanligvis oppnås på avtaletidspunktet ved ny utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Hvis du blir avkrevd mer leie for et mindre rom i samme bygning heller jeg til at leien er urimelig. Hvis du i tillegg betaler mer enn andre lignende utleide rom er saken din ganske solid. Igjen, vanskelig å si uten noen mer konkrete tall. Lenke til kommentar
Cie Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Jeg heller til at bilder av leiligheten overstyrer kvadratmeterbetegnelsen selv om denne er riktig, i og med at det er bildene man bruker for å få en reell 'feeling' av størrelsen. Du kan jo hevde at han krever ulovlig husleie (husleielovens § 4-1): § 4-1. Det alminnelige leieprisvern Det kan ikke avtales en leie som er urimelig i forhold til det som vanligvis oppnås på avtaletidspunktet ved ny utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Hvis du blir avkrevd mer leie for et mindre rom i samme bygning heller jeg til at leien er urimelig. Hvis du i tillegg betaler mer enn andre lignende utleide rom er saken din ganske solid. Igjen, vanskelig å si uten noen mer konkrete tall. Hmm, er litt vanskelig for meg å forstå hva den paragrafen virkelig vil si i praksis, men hørtes jo ut som noe jeg kan nevne for han? Hvis du trenger tall, så er det ikke store tall det er snakk om: Min husleie er 3600 Rommet jeg så bilde av (der den som flyttet inn 2 mnd før meg bor), som ligger rett ved mitt, av har en husleie på 3450 Et tredje rom rett ved siden av (som er en mellomting mellom dette rommet og det på bildet) har leie på 3400 (men snakk om at husleier vil øke det til 3500). De tre andre rommene i huset vet jeg ikke hva ligger på, det er vel ett eller to til som har leie på 3600, men de er jo altså større enn dette. Strøm/internett/tv er inkludert. Så klart, det er ikke mange hundrelappene det er snakk om, men for meg er dette en prinsippsak, og for meg som student har 200,- mer i måneden litt å si, særlig når jeg føler at dette rommet ikke er verd 3600. Takk for hjelpa så langt hvertfall, uansett hvilken vei dette går... Edit: Jeg har forøvrig vært i kontakt med forbrukerrådet men de visste ikke så mye og ba meg ta kontakt med noen andre. Men hvem kan man kontakte angående noe slikt? Leietakerforeningene hjelper jo bare medlemmer... Endret 28. august 2009 av Cie Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Nøyaktig hvor mange m2 er rommet du så bilde av? Nøyaktig hvor mange m2 er rommet du har fått? Endret 28. august 2009 av StaaleNordlie Lenke til kommentar
Cie Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Nøyaktig hvor mange m2 er rommet du så bilde av?Nøyaktig hvor mange m2 er rommet du har fått? Det vet jeg jo ærlig talt ikke, jeg har ikke tenkt å gå inn på de andres rom og måle. Dette rommet er kanskje 9-12 m2. Det største rommet (som ikke er det jeg så bilde av da) er kanskje dobbelt så stort. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Hvis du ikke har klare tall å slå i bordet med tror jeg ikke du kommer langt. Mitt forslag (jeg er ikke jurist): Mål opp rommet ditt. Mål opp rommet du så bilde av. (Spør den som bor der først selvfølgelig...) Så regner du ut hvor mye du ville ha måttet betale per kvadratmeter for det store rommet med din leie, og så ganger du det med antall kvadratmeter du faktisk har fått. Dette er etter min mening den leien du skal betale. Eksempel: Leie kr 3600. Du inngikk kontrakt basert på et bilde av et rom på 20 m2, dvs kr 180 per m2. Du fikk et rom på 12 m2. Skriv brev til utleier om at du bare vil betale (for eksempel) 12*180= 2160 kr i måneden for rommet. Om utleier ikke er enig i det kan du så deponere forskjellen i leie etter Husleieloven § 3-8. Du kan da ikke kastes ut for manglende betaling. Pengene blir så vidt jeg kan se på kontoen til saken er avklart i forliksråd eller husleietvistutvalg. Jeg er usikker på hva som skjer hvis du bare lar være å betale mer enn det du mener er rett leie. Jeg vil tro utleier fremdeles må ha en dom for å kaste deg ut eller gå til inkasso (såfremt du protesterer skriftlig der du skal i prosessen). Hvem som vinner til slutt i en slik sak skal jeg ikke si sikkert, men du kan jo "tjene" ganske mye på redusert husleie i forhold til eventuelle gebyrer du må ut med hvis du taper. Edit: Det er viktig å sørge for at du har dokumentasjon på at du fikk se bilde av feil rom. Endret 28. august 2009 av StaaleNordlie Lenke til kommentar
Cie Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Hvis du ikke har klare tall å slå i bordet med tror jeg ikke du kommer langt. Mitt forslag (jeg er ikke jurist): Mål opp rommet ditt. Mål opp rommet du så bilde av. (Spør den som bor der først selvfølgelig...) Så regner du ut hvor mye du ville ha måttet betale per kvadratmeter for det store rommet med din leie, og så ganger du det med antall kvadratmeter du faktisk har fått. Dette er etter min mening den leien du skal betale. Eksempel: Leie kr 3600. Du inngikk kontrakt basert på et bilde av et rom på 20 m2, dvs kr 180 per m2. Du fikk et rom på 12 m2. Skriv brev til utleier om at du bare vil betale (for eksempel) 12*180= 2160 kr i måneden for rommet. Om utleier ikke er enig i det kan du så deponere forskjellen i leie etter Husleieloven § 3-8. Du kan da ikke kastes ut for manglende betaling. Pengene blir så vidt jeg kan se på kontoen til saken er avklart i forliksråd eller husleietvistutvalg. Jeg er usikker på hva som skjer hvis du bare lar være å betale mer enn det du mener er rett leie. Jeg vil tro utleier fremdeles må ha en dom for å kaste deg ut eller gå til inkasso (såfremt du protesterer skriftlig der du skal i prosessen). Hvem som vinner til slutt i en slik sak skal jeg ikke si sikkert, men du kan jo "tjene" ganske mye på redusert husleie i forhold til eventuelle gebyrer du må ut med hvis du taper. Edit: Det er viktig å sørge for at du har dokumentasjon på at du fikk se bilde av feil rom. Men er det så nøye hvor mye større rommet jeg så bilde av egentlig er? Er det ikke nok å kreve at jeg f.eks betaler like mye som den med det rommet jeg så bilde av? Det er jo ikke like rettferdig for meg økonomisk sett, men det er til å leve med... Det viktige for meg er ikke at jeg fikk bilde av feil rom (det har jeg vært sur for i en uke og er "ferdig" med det), det viktige for meg er at jeg, med minst rom av alle 6, ikke skal betale mest! Da bør jeg jo MINST kunne kreve at jeg betaler like mye som den som betaler minst??? Holder det? Altså, kan jeg nå gi beskjed til huseier om at jeg kommer til å holde tilbake 150-200 kr av husleia (pluss 400 for de 2 månedene jeg allerede har betalt) inntil vi har blitt "enige", på grunnlag av den paragraf 4-1? Og å deponere pengene blir jo litt vanskelig siden det ikke finnes noen depositumskonto (han har fått depositum på sin konto)... Huseier nekter nok å svare meg før jeg faktisk holder tilbake penger, han bor langt unna og bryr seg lite om hva som skjer med annet enn pengene hans... Og hva er egentlig dokumentasjon på at jeg fikk bilde av feil rom? Annonsen ligger jo ikke ute lenger, den ble fjernet over en måned før jeg faktisk flyttet inn. Men huseier har jo innrømt (pr. tlf) at det ikke var bilde av dette rommet, og de andre i huset bekrefter at det samme skjedde i fjor. Lenke til kommentar
Cie Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 § 4-1. Det alminnelige leieprisvern Det kan ikke avtales en leie som er urimelig i forhold til det som vanligvis oppnås på avtaletidspunktet ved ny utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Jeg tar fram denne paragrafen igjen. Holder det som begrunnelse at jeg krever nedsatt husleie fra huseier, eller kan han bare avblåse det? Er litt vanskelig å forstå hva paragrafen egentlig sier... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Den holder som begrunnelse for å kreve nedsatt husleie. Ikke glem å få med § 4-4 som regulerer at du har krav på å få tilbakebetalt ulovlig leie med renter. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Men er det så nøye hvor mye større rommet jeg så bilde av egentlig er? Er det ikke nok å kreve at jeg f.eks betaler like mye som den med det rommet jeg så bilde av? Det er jo ikke like rettferdig for meg økonomisk sett, men det er til å leve med... Det viktige for meg er ikke at jeg fikk bilde av feil rom (det har jeg vært sur for i en uke og er "ferdig" med det), det viktige for meg er at jeg, med minst rom av alle 6, ikke skal betale mest! Da bør jeg jo MINST kunne kreve at jeg betaler like mye som den som betaler minst??? Holder det? Hvis du skal fokusere på 4-1 trenger du harde data. Skaff klare tall for din egen og naboenes hybler, og sjekk http://www.boligbygg.oslo.kommune.no/leieprisrapporter/, spesifikt http://www.boligbygg.oslo.kommune.no/getfi...markedsleie.ppt . (For Oslo - du må lete selv hvis du bor et annet sted.) Hvis du betaler betydelig mer enn det som er vanlig både for hybel og per m2 skulle du ligge godt an. Hva naboene dine betaler er selvsagt også relevant, men holder ikke i seg selv. (Jeg baserer dette på at jeg har lest avgjørelser i Husleietvistutvalget der de går gjennom fremgangsmåten de har brukt for å bestemme om en leie er urimelig.) Altså, kan jeg nå gi beskjed til huseier om at jeg kommer til å holde tilbake 150-200 kr av husleia (pluss 400 for de 2 månedene jeg allerede har betalt) inntil vi har blitt "enige", på grunnlag av den paragraf 4-1? Og å deponere pengene blir jo litt vanskelig siden det ikke finnes noen depositumskonto (han har fått depositum på sin konto)... Huseier nekter nok å svare meg før jeg faktisk holder tilbake penger, han bor langt unna og bryr seg lite om hva som skjer med annet enn pengene hans...Du trenger ikke depositumkonto for å deponere husleie - du skal starte en ny, separat konto. Det kan muligens koste litt om det skal gjøres korrekt, men hvis utleier nekter å være med på opprettelsen forstår jeg det slik (?) at det også vil vektlegges at du setter pengene inn på en separat, vanlig, konto du ikke bruker til noe annet. (Forøvrig er depositumet ditt ulovlig. Ulovlig depositum kan motregnes i husleien. ) Og hva er egentlig dokumentasjon på at jeg fikk bilde av feil rom? Annonsen ligger jo ikke ute lenger, den ble fjernet over en måned før jeg faktisk flyttet inn. Men huseier har jo innrømt (pr. tlf) at det ikke var bilde av dette rommet, og de andre i huset bekrefter at det samme skjedde i fjor.Kopi av annonsen hadde vært greit (kanskje den fremdels ligger som "utgått?"). En skriftlig innrømmelse fra utleier holder også. Hvis andre har sett annonsen kunne nok det hjelpe. Poenget er at du må unngå en "påstanden er ikke dokumentert" avvisning. Det er mulig de vil ta ditt ord for det hvis utleier ikke nekter, men man kan ikke være sikker. (Dette er mindre relevant hvis du bare skal bruke 4-1 alene.) Endret 28. august 2009 av StaaleNordlie Lenke til kommentar
Cie Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Så jeg kan altså ikke fokusere på 4-1 utifra hva leien er blant de andre beboerne i kollektivet? Da blir det jo helt meningsløst. Jeg betaler jo en helt normal pris i forhold til hva som er vanlig (selv om jeg selv aldri hadde vært villig til å betale 3600,- for rommet hadde jeg sett det på forhånd - da hadde jeg takket ja til noe annet i stedet). Det er jo bare utifra hva som er normalt i dette kollektivet at jeg betaler urimelig mye. Dette er jo ikke bare naboer - det er leietakere av samme huseier. Å opprette en sånn konto vil jo koste meg rundt 800,-, og krever vel at husleier også er tilstede? Han ville jo ikke opprette konto for depositumet da det var "så tungvint" så jeg ser ikke helt at han er villig til det heller. Må jeg altså bare godta at jeg betaler høyest leie for minst plass i dette huset? Jeg må nesten vite hva jeg faktisk skal si til huseier. Husleie skal straks betales, og han kommer ikke til å gi noe respons på mine klager før det faktisk berører han økonomisk. Det er forøvrig også et møbel her som er ødelagt. Jeg har selvfølgelig klagd skriftlig på dette, men intet skjer. Hvordan får jeg han til å ta tak i DET da? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Depositum SKAL inn på en depositumskonto. Han har ikke noe valg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå