thegirlyway Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Hei, ny her sånn unnskyld om eg roter litt med forskjellig. Hehe Det eg trenger hjelp med er å velge speilreflekskamera. Det blir mitt første, men har brukt mine brødrer sine. Men er litt grønn kan man si;) hehe Kameraet skal brukes i natur, og på jakt. Så det er viktigt at det er "meint for slik". At det tåler alle avstander, men må eg ha ekstra linse til lange? =P Så siden eg skal ta en god del bilder av dyr, så må det kunne være lydløst! Kjipt å skremme hjorten vekk før skuddet faller;) Det blir jo og selvsagt brukt til vanlige innebilder, potrettbilder osv. Hadde vært greit med vendbarskjerm og, men IKKE nødvendig. Og ikke FOR dyrt heller.. Noen som har tips og råd på lager til meg, så ville eg vært evig takknemlig. =) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Du burde begynne ned og lese denne tråden for førstegangskjøpere. Lydløst speilrefleks,kanskje en Pentax km vil hjelpe der. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 - Hvilket kameramerke har brødrene dine? Har de noe ekstrautstyr som de lar seg låne? (Objektiver, blits etc) - Tror du at du kommer til å kjøpe flere objektiver i framtida, blits og massevis av annet ekstrautstyr? - Vil du ha stabilisator i kameraet eller i objektivet? - Vil du ha et kamera som tåler regn og støv? - Ingen speilrefleks er lydløse, men styrken på klikkelyden varierer. Hvilke kamera (merke og modell) er det du synes bråker? - Svært få speilrefleks har vendbar skjerm. Det vil begrense utvalget betraktelig. - Hva er din grense mellom dyrt og for dyrt? Lenke til kommentar
thegirlyway Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 (endret) Årh, der skrev eg et laaangt svar med det ble jo selsvagt slettet før eg fikk postet det .. jaja, får begynne på nytt da Hehe - bror1: Sony n50 med en del objektiver og forskjellig, bror2:sony a100 + forskjellig og bror3 husker eg ikke. - Vil helst ha en god grunnpakke med en gang, slik at eg slipper å kjøpe nytt og nytt. kanskje litt mer om en stund, men nå vil eg ha det eg trenger. - Grønn, så hva er stabilisator? Hva som er enklest og best? -Hadde vært kjempe greit om det hadde tålt regn og støv, men vil kvaliteten på kameraet gå ned? Prisen opp? -Har ikke prøvd så mange kameraer at eg vet hva eg liker og ikke liker (på lyd), men er det noen der ute med erfaring av å ta bilder av ville dyr? Det er jo det problemet ligger, de må ikke ense det/bry seg. - Vendbarskjerm er ikke viktig i det hele tatt=) - Altså, 5000-6000kr hadde vært greit, men om "det perfekte" kameraet er dyrere så skal eg vurdere det. =) Endret 27. august 2009 av thegirlyway Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Nikon D5000 har vridbar skjerm og quiet mode (eller hva det heter) som gjør kameraet nesten lydløst. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 I din prisklasse er det kun Pentax som har noe fornuftig hvis værtettinger alfa og omega. Hvis værtetting ikke er viktig; så det mange valg som er gode. Sony A-330 er et alternativ - da kan du dele objektiver med bødrene dine. Da får du også bildestabilisering i huset. Tom Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 - Det høres ikke ut som brødrene dine har noe særlig verdifullt å låne ut (objektiver etc). Det betyr at du ikke nødvendigvis bør velge samme kameramerke som dem. Du står altså friere i valget. - De fleste grunnpakker har med et 18-55mm objektiv, eller tilsvarende. I tillegg bør du ha et teleobjektiv for ville dyr. Evt. et alt-i-ett objektiv (NB. De er veldig praktiske, men det går ut over bildekvaliteten). - Stabilisator er en kjekk funksjon som kompenserer for at kameraet beveges når du tar bilder. Praktisk talt alle nye speilrefleks har stabilisator nå. Enten i objektivet eller i kameraet. Forskjellen er stabilisator i kameraet gir stabilisering til alle objektiver du setter på kameraet, mens stabilisator i objektivet kun gjelder for det ene objektivet. Objektiver med stabilisering koster gjerne mer enn de uten. Skal man ha en stor samling objektiver så kan det altså være veldig lønnsomt å velge kamera med stabilisator. Teknisk sett er de to variantene ganske likeverdige. Ingen av de krever noe særlig av brukeren. Bare slå det på første gangen du bruker kameraet så trenger du ikke tenke mer på det. (Etter hvert finner du ut når det er kjekt å slå av stabiliseringen). Canon og Nikon har stabilisator i objektivene. Sony, Pentax og Olympus andre merkene har stabilisator i kameraet, med unntak av Olumpus sine billigste modeller (E400-serien). - Kameraer som tåler regn og støv koster ofte mer enn andre. Det varierer også hvor godt de ulike kameraene tåler regn og støv. Canon er generelt dårlig på det området. Det gjelder også de litt dyre modellene (40D og 50D). Pentax har moderat tåleevne for K-m og noe bedre for K200D. Begge disse kan være litt vanskelige å få tak i. Pentax K-7 er knallbra på dette, men koster mye mer enn ditt prisanslag. (Ca 12500 kr for en grunnpakke med 18-55 og 55-200). Nikon har ganske bra tåleevne på D90 og dyrere modeller. Sony A700 tåler vist regn men jeg aner ikke hvor mye. - Nikon D5000 og Pentax K-7 har "stillemodus". Sikkert flere også, men de husker jeg ikke i farta. Uansett så har ikke lyd vært noe problem når jeg har tatt bilder av ville dyr. Det lønner seg å bruke et tele-objektiv så man slipper å snike seg veldig nært dyrene for å få ok bilder. Jo lengre avstand jo mindre vil dyrene bli brydd av dine lyder og til tilstedeværelse. - Kamera + standardobjektiv + teleobjektiv kommer på minimum 5000 kr. Men vær obs på at man som regel får mer kvalitet og bedre egenskaper jo mer penger man legger ut. Lenke til kommentar
festen Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Hei, ny her sånn unnskyld om eg roter litt med forskjellig. Hehe Det eg trenger hjelp med er å velge speilreflekskamera. Det blir mitt første, men har brukt mine brødrer sine. Men er litt grønn kan man si;) hehe Kameraet skal brukes i natur, og på jakt. Så det er viktigt at det er "meint for slik". At det tåler alle avstander, men må eg ha ekstra linse til lange? =P En vidvinkel, så får du med alt Lenke til kommentar
TGB Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 En vidvinkel, så får du med alt En generell misforståelse rundt bruk av vidvinkel. Vidvinkel kan brukes til å få med alt, men gir ofte langt bedre resultat når man går mye nærmere det man tar bilde av. Lenke til kommentar
phyxsiis Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Jeg har lyst å kjøpe meg nytt kamera. pr. i dag bruker jeg Canon EOS 400D. Hvilket er til å annbefale ? Ligger litt mellom Canon 50D og 500D akkurat for øyeblikket Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Kjøp en Sony A700, så får du værtetting, robust kamera, også kan du dra nytte av objektiver fra brødrene dine. Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Så vanntett er det,sitat: Den solide magnesiumskonstrusjonen på en ramme av aluminium er forsterket med pakninger mot støv og fuktighet, men Sony understreker at kameraet ikke er sprutsikkert. Ville gått for Pentax i den sammenheng! Pluss at de har knallgode kit objektiv! Noe som gjør at du finner rimelige løsninger! Lenke til kommentar
sarom Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Og Pentax K-7 er vel det mest lydløse på markedet. Lenke til kommentar
-.- - .- Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Alle spegelreflekskamera lager eit smell i det dei tek bilete (spegel og lukkarmekanisme). Om dette smellet er gjer det ueigna for ditt bruk får andre svare på. Er du sikker på at det er spegelreflekskamera du treng? Eit superzoom vil vere mykje lettare å få med seg, så godt som ljodlaust og mykje billegare. Om du likevel vil ha spegelrefleks er kanskje Olympus eit godt alternativ om det er tele du er ute etter. Dei har mindre(Fysisk storleik) teleobjektiv enn dei andre merkane. Dessutan meiner eg å hugse at tele er billegare for Olympus enn dei andre. Dei har vêrtetting på store delar av objektivparken, men om du skal ha vêrtett kamerahus kostar det pengar. Pentax K-7 og K-x er kanskje noko av det mest tyste ein får på spegelrefleksfronten, men eldre Pentax-modellar er blant dei som bråkar mest. Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Tja for eksempel så har 55-300mm`rn til Pentax disse målene: 71mm x lengde 111.5mm Pris 3495.00kr (FOVI) Mens dette er målene til Olympus sin 70-300mm: 80 x 127 mm Pris 3 613 kr (Pixmania) Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Zuiko 70-300 koster 2999,- Lenke til kommentar
Nimrag Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Samme med Pentax 55-300mm Pentax DA 55-300mm Lenke til kommentar
-.- - .- Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 (endret) høh!? Dette er avsporing. Kvifor samanliknar de dei objektiva der? på Olympus vert 300mm ekvivalent til 600mm på standard småbiletformat. Mot 450mm på Pentax(og dei andre). Som sagt. Tele er billegare på Olympus. Sjølv er eg stor tilhengjar av Pentax, men om eg var ute etter tele ville eg heller gått for Olympus. Endret 12. oktober 2009 av krita Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå