anderfo Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Ja, en gang i tida trodde jeg at surfing på mobiltelefonen var ganske dyrt i Norge. Lenge kosta det 20kr/MB hos telenor, og en stund betalte jeg 5kr/MB hos Onecall, mens i vår betalte jeg 1kr/MB. Nå har jeg flyttet til Canada. Ettersom jeg ikke følte behov for ny telefon, hadde jeg kun én operatør å velge i (Rogers Wireless) - de er de eneste her som bruker SIM-kort. Som utenlandsk (norsk) statsborger kunne jeg kun ha kontantkort, og det er greit. Jeg lot dem ta $7/mnd (dvs 40kr/mnd) for å "surfe gratis", også kalt "Unlimited OnDevice Browsing". Jeg ba dem om å ordne på telefonen slik at det fungerte, og etter litt hjelp fra meg klarte de å få Opera Mini til å fungere. Egentlig var det vel jeg som ordna det mens de kikket på... Den neste uka surfet jeg svært lite, men jeg leste epost et par ganger (rundt 40kb hver gang) og var muligens innom Facebook en gang eller to (rundt 80kb tilsammen kanskje?). Altså en datatrafikk på rundt 160kb. Med mitt Onecall-abonnement ville dette kostet ca 16 øre i Norge, eller 9,50kr i Canada (det koster 59kr/MB med OneCall på Rogers Wireless sitt nett her). Men neida, med mitt kanadiske SIM-kort ble jeg likevel fakturert med standardsatsen for datatrafikk her - $50/MB! Dvs rundt 290kr/MB. Det er flere ganger dyrere enn å bruke mitt norske SIM-kort her i Canada... Etter et par ukers dialog med "kundeservice" hos Rogers, som bruker ca 5 døgn per epost, fikk jeg denne beskjeden: When you see internet.com, this means you are roaming outside of the Rogers Network. Which is: Unlimited access to the mobile internet, including: social communities like Facebook, Flickr, MySpace Mobile, news, sports, weather, and entertainment. The following are not eligible with the unlimited browsing option: Data usage incurred on ineligible devices or while tethering (use of device as wireless modem) or while using applications is subject to pay-per-use charges of 5¢/KB. Non-Rogers Certified applications downloaded to the device via Rogers Mobile Internet Browser like Yahoo! Go, Google Maps, Opera Mini, Mobile Firefox, Mobile Checkbook, Mobile Bartender or Daily Comics. Certain Rogers affiliated applications like Telenav, will incur data charges at 5¢/KB. Jaha, jeg har betalt $7/mnd for "Unlimited OnDevice Browsing", men surfing på min telefon blir altså ikke dekket av dette og koster 290kr/MB. -> Jeg tror jeg bytter operatør! (selv om det betyr at jeg også må kjøpe en telefon av dem) Om noen andre her har tips til hvilken operatør jeg bør velge i Canada, si gjerne fra. Foreløpig har jeg kikket mest på Koodo og Fido. Lenke til kommentar
Geirern Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Herregud, så sykt dårlig konsept, og vel... helt latterlige priser. Føler med deg... Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Jeg er i Sveits nå, og der går det ikke an å få vanlige abonnement uten å binde seg i 12 mnd. Dette er selv om man ikke skal ha noen telefon. Damen forklarte det med at hvis det ikke var sånn, så ville alle bruke prepaid, noe som ikke gir noe mening. I tillegg er det automatisk fornyelse for 12 nye måneder... Har dog ikke noe valg, da jeg må ha datatrafikk til mobilen, så da får jeg betale for 3 mnd ekstra og huske å si opp 60 dager før.. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 Da jeg bodde i Italia var det veldig lett å skaffe billig kontantkort som nesten ikke kostet noe å bruke. Flere av de jeg kjenner her på universitetet foreløpig har ikke mobiltelefon, eller de har en som de nesten aldri har med seg. Hm. Jeg tror de ligger et drøyt tiår etter Norge... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå