Adversary Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 (endret) Hei, starta for en stund siden å bruke ubuntu på pcene mine, og er stort sett fornøyd med det. Men det er noen ting jeg fortsatt sliter med å få til skikkelig, hovedsaklig lyd og bilde. First things first.. I går tenkte jeg at jeg skulle aktivere nvidia-glx-180 driveren slik jeg fikk skikkelig skjermkortytelse før jeg begynte å herje med compiz, det gikk ikke helt som planlagt og nå kommer jeg bare inn i en terminal når jeg starter Ubuntu. Prøvde å reparere det igjen selv med: sudo apt-get remove --purge nvidia-glx* ... noe teit sikkert, siden jeg ikke hadde noen ide om hva slags driver som lå der fra før. Det som kommer opp når jeg booter ubuntu nå er: usplash: setting mode 1024x768 19+0 records in 19+0 records out kinit name_to_dev_t(/dev/disk/by-uuid/05bfcfbf-225e-4913-bb00-1a04c45ff224) = dev(8,53) kinit trying to resume from /dev/disk/by-uuid/05bfcfbf-225e-4913-bb00-1a04c45ff224) kinit no resume image, doing normal boot... Så kan jeg logge inn i terminalen viss jeg vil.. Hjelp? Lurer på et par, tre andre ting også.. men det får vente. Endret 27. august 2009 av Adversary Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 Bump. Tror ikke det er vanskelig om man kan det. trenger vel bare å renske opp i driverene og installere de på en måte slik de fungerer? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Kommer den direkte til terminallogin, eller forsøker den å starte noe grafisk først? Skjermen blir svart og blinker eller lignende? Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Prøv å boote i recovery-mode fra grub. Der finnes det en funksjon for å prøve å rette opp tull med oppløsning etc. Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 Har prøvd recovery-mode/xfix, ja. Kommer den direkte til terminallogin, eller forsøker den å starte noe grafisk først? Skjermen blir svart og blinker eller lignende? Nope, den kommer rett inn i terminallogin etter en vanlig ubuntu-bootscreen. Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Tips: ALDRI bruke pruge! Remove holder i massevis til å fjerne programet, du trenger ikke fjerne alle dependencies også. Har selv aldri hatt problemer med Nvidia på Linux men ett par ting som jeg kan komme på i farten: 1) startx Når du er inne i terminalen, dette vil starte Xserver. 2) sudo apt-get intall nvidia-glx-new Når driveren er installert retstarter du bare maskinen. 3) Gå på nvidia sin nettside og last en en eldre driver og prøv igjen. PS, du kan bruke "links" og "lynx" som nettleser selv om du ikke har Xserver oppe å går. Lykke til Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 1. september 2009 Forfatter Del Skrevet 1. september 2009 1. Da kom det opp blandt annet Primary device is not PCI(EE) No devices detected Fatal Server error: no screens found xinit: No such file or directory (errno 2): unable to connect to X server xinit: No such process (errno 3): server error xauth: error in locking authority file /home/rolf/.Xauthority 2. Ingen forskjell. 3. Har ikke prøvd enda. Ser vel ut som det er noe krøll med X? Lenke til kommentar
Del Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Hvorfor i all verden installerer du manuelt? Gå inn på Hardware drivers manager, og huk av at du skal bruke nvidia driveren. Det er ikke verre. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Hvor står det at han har installert manuelt? Har du rebootet etter at du fjernet nvidia driveren? Om ikke kan det jo tenktes at du må modprobe open source driveren før du får gang på systemet. Om det ikke er problemet så kan det høres ut som om du har knerta gdm eller x? Lenke til kommentar
Del Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Jeg leste mellom linjene. Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 2. september 2009 Forfatter Del Skrevet 2. september 2009 Når jeg skulle installere driveren brukte jeg metoden Del beskrev over her, og det var da alt gikk galt. Har rebootet flere ganget etter jeg fjernet driveren. Hva er modprobing, og hvordan gjør jeg det? Selv har jeg en sterk følelese av at jeg har knerta X på ett eller annet vis. Lenke til kommentar
Del Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Rull tilbake til nv eller vesa driver (dvs. velg safe mode, eller rediger xorg.conf, eller rekonfigurer pakken xserver-xorg). Sørg for at systemet er helt oppdatert, prøv igjen med Hardware drivers manager. Sjekk at nvidia støtter din grafikkbrikke i driveren sin (kan være en fordel at du også deler det her når du rapporterer driverproblemer). Hvis problemet fortsatt er der drar du til launchpad og ser om noen har rapportert problemet og eventuelt en fiks, hvis ikke legger du inn en bug-rapport. Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 3. september 2009 Forfatter Del Skrevet 3. september 2009 Har 2 stk 8800GT 512mb(g92 chip) i SLI-oppsett. Brikken burde være støttet, SLI også tror jeg. Ellers klarte jeg nettopp å boote på en eller annen merklig måte via recovery console. Og forresten har jeg litt problemer med grub også som jeg burde nevnt tidligere. Kansje grub er synderen, ikke vet jeg.. men når jeg booter må jeg i allefall sette i live cd -> "boot from first hard disk" for å komme inn i grub menyen der jeg velger OS. Jeg konfigurerte mest sansynlig feil når jeg satt opp grub. Hvorvidt dette var noe særlig relevant vet jeg ikke, men jeg vet i allefall at det ligger et fungerende system en eller annen plass på harddisken. Hardware drivers mananger viste at ingen av de properitære driverene var installerte, men jeg glemte å sjekke hvilken driver den kjører på nå. Helt sikkert en standard driver. Hvis dere trenger mer info, er det bare å spørre. Lenke til kommentar
Del Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Siden installasjonen er helt fersk kan det være like greit med en re-install fremfor å spore hva som har skjedd. Skjermkortene dine skal være godt støttet. Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 3. september 2009 Forfatter Del Skrevet 3. september 2009 Jepp, det har du rett i. Jeg reinstallerer i morgen, like greit når jeg har rota det sånn til for meg selv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå