Gå til innhold

Sperrefrist på livstid, når kan jeg søke om førerkort igjen?

YouRock

Anbefalte innlegg

Så ... For å forhindre at folk skal kjøre uten førerkort, så skal vi gi dem førerkort? Revolusjonerende teori...

Poenget, kort fortalt: Folk kan drite seg ut ut, men samtidig få en ny sjanse!

så hvor mange sjanser har du planer om å gi dem? jeg syntes det å drite seg ut TO ganger er to for mye. Jeg skal tross alt ut i trafikken med disse menneskene som skal få enda flere sjanser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvfølgelig. Og denne nye sjansen må de da etter min mening fortjene, ved å oppføre seg bedre enn minsteforventningene samfunnet har til noen.

Hvordan oppfører man seg BEDRE enn minstekravene?

Ved å jobbe på et suppekjøkken og bli støttekontakt for rusavhengige?

Minstekravet er at han ikke har kjørt bil siden sist han ble dømt, og det har han ikke gjort.

Minstekravet er å være lovlydig. Bedre enn det? Tja, å delta på kurs for folk som har rusproblemer (kjører du bil i fylla har du et rusproblem) høres ut som en fin begynnelse.

og personer som av allmenne og trafikksikkerhetsmessige hensyn aldri bør få lov til å sette seg bak rattet.
Hvordan vet du at en ungdom som passet til denne beskrivelsen som ca. 17-åring ikke er i stand til å bli bedre når han er 45?

Tja. Hvis han ikke gjør noe med det er han like ille. Kan han ikke dokumentere at han har gjort noe med det har han ikke gjort noe. Ting forandrer seg ikke av seg selv.

Er du IMOT at han skal få tilbake lappen hvis en sakkyndig tror på ham?

Så fordi han klarer å lyve overbevisende skal han få igjen førerkortet, for å sette det på spissen?

Bare for at han skal ta straffen sin, selv om forbedringen har skjedd, og straffen ikke lengre han noen trafikksikkerhetsmesig effekt?

Hvis han har forbedret seg får han følge de prosedyrene loven selv setter opp. Dokumentere at han har forbedret seg.

Hvorfor slipper vi folk ut av fengsel etter soning?

Burde ikke alle dommer være livstid?

Feil spørsmål. Det du foreslår er at alle livstidsstraffer skulle kunne bli forkortet ned til fem år hvis man klarer å overbevise en person om at man har skjerpet seg. Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Så ... For å forhindre at folk skal kjøre uten førerkort, så skal vi gi dem førerkort? Revolusjonerende teori...

Poenget, kort fortalt: Folk kan drite seg ut ut, men samtidig få en ny sjanse!

så hvor mange sjanser har du planer om å gi dem? jeg syntes det å drite seg ut TO ganger er to for mye. Jeg skal tross alt ut i trafikken med disse menneskene som skal få enda flere sjanser.

slike saker bør vurderes individuelt av fagpersoner da fyllekjøring skjer i alle mulige former. Alt fra dem som har fyllekjørt 20 mil med 2,5 i promille, til den personen som flytter bilen på gårdsplassen med 0,5 i promille.

Lenke til kommentar
Minstekravet er å være lovlydig. Bedre enn det? Tja, å delta på kurs for folk som har rusproblemer (kjører du bil i fylla har du et rusproblem) høres ut som en fin begynnelse.

personer som blir tatt for fyllekjøring får som regel ubetinget fengsel. I fengselet pleier dem å kjøre rus&alko kurs dem må igjennom. Er en bra start, men syntes kurset burde ha vært bedre og mer omfattende.

Lenke til kommentar

Svært bra forslag.

Jeg har stor tro på at veiene blir tryggere hvis folk som VIRKELIG har lært ikke bare får tilbake lappen, men også oppdrar andre i samme aldersgruppe som de selv var da de begikk ugjerningen.

Jeg tenker på slike omreisende Trygg Trafikk-predikanter som holder flammetaler på ungdommskoler osv. i regi av Vegvesenet og Politiet.

De har masser av troverdighet siden de selv har vært der, og nå kan fortelle om hvor dumt det er. En slags samfunnstjeneste.

Skolen består av altfor mye Ibsen og altfor lite trafikk. Du har min fulle støtte på dette punktet.

Tja. Hvis han ikke gjør noe med det er han like ille. Kan han ikke dokumentere at han har gjort noe med det har han ikke gjort noe. Ting forandrer seg ikke av seg selv.
Så fordi han klarer å lyve overbevisende skal han få igjen førerkortet, for å sette det på spissen?

Sakkyndige er ikke til pynt!

De skal ikke la seg lure. Vi stoler på dem i mordsaker, og lar motorsagmordere sone på Bastøye som trefellere med... motorsag.

Kan vi betro dem mordsaker, kan vi betro dem dette også.

Feil spørsmål. Det du foreslår er at alle livstidsstraffer skulle kunne bli forkortet ned til fem år hvis man klarer å overbevise en person om at man har skjerpet seg. Hvorfor det?

Fordi hensikten med straff må være å hindre gjentagelse, ikke hevn.

En tabbe eller to begått som 17-åring må selvsagt få konsekvenser, men ikke på livstid.

Du sier folk ikke forandrer seg av seg selv. JO, det gjør de.

Mye kan komme av at de blir religiøse, får familie, jobb og mer ansvarsfølelse. Men mye kommer også automatisk med alderen.

Lenke til kommentar

Sakkyndige er ikke til pynt!

De skal ikke la seg lure. Vi stoler på dem i mordsaker, og lar motorsagmordere sone på Bastøye som trefellere med... motorsag.

Kan vi betro dem mordsaker, kan vi betro dem dette også.

Hvilken rolle skal de spille? Sakkyndige spiller mange roller i mordsaker. Og hva slags sakkyndige tenker du på?

Fordi hensikten med straff må være å hindre gjentagelse, ikke hevn.

En tabbe eller to begått som 17-åring må selvsagt få konsekvenser, men ikke på livstid.

Du sier folk ikke forandrer seg av seg selv. JO, det gjør de.

Mye kan komme av at de blir religiøse, får familie, jobb og mer ansvarsfølelse. Men mye kommer også automatisk med alderen.

Ingenting kommer automatisk. Man må faktisk ta en aktiv hånd selv for å endre livet sitt.

Lenke til kommentar
Hvilken rolle skal de spille? Sakkyndige spiller mange roller i mordsaker. Og hva slags sakkyndige tenker du på?

Dette er hverken mitt eller ditt fagområde. Men hvis menn med hvit frakk kan bedømme om en morder er klar for å slippes fri, må det være mulig å bedømme om en mann som fyllekjørte to ganger i ungdommen endelig er klar for det ansvaret det er å ha lappen.

En slags spesialpsykolog, eller noe sånt.

Ingenting kommer automatisk. Man må faktisk ta en aktiv hånd selv for å endre livet sitt.

Det kommer ikke automatisk, men mye kommer med alderen. Pleide ikke du å gjøre i buksa da du var barn, for eksempel? Eller lugge søstera di?

Jeg antar at du har sluttet med det, selv om påstanden din får det til å virke umulig.

Noens mentale alder følger overhode ikke med den fysiske alderen i begynnelsen.

Men den kan gjøre et hopp, utløst av bedre omgangskrets, hormoner, hendelser i livet osv...

Hva slags "en aktiv hånd" ville du godkjent i denne sammenheng? Et bestått kurs i folkeskikk? En treårig turne som ubetalt trafikkpredikant på ungdomsskoler?

Sistnevnte forslag er jeg faktisk helt for, selv om personen må godkjennes av en mann i hvit frakk som "egnet" og "modnet". Varigheten kan diskuteres.

Men hvis dette innebærer at en person som har skjerpet seg kan få lappen tilbake etter 5 år, i stedet for å sykle hver dag de neste 60 årene, er det en stor fordel.

Lenke til kommentar

Det kommer ikke automatisk, men mye kommer med alderen. Pleide ikke du å gjøre i buksa da du var barn, for eksempel? Eller lugge søstera di?

Jeg antar at du har sluttet med det, selv om påstanden din får det til å virke umulig.

Oppdragelse og trening endret det.

Noens mentale alder følger overhode ikke med den fysiske alderen i begynnelsen.

Men den kan gjøre et hopp, utløst av bedre omgangskrets, hormoner, hendelser i livet osv...

Hva slags "en aktiv hånd" ville du godkjent i denne sammenheng? Et bestått kurs i folkeskikk? En treårig turne som ubetalt trafikkpredikant på ungdomsskoler?

Gode forslag. Jeg har sansen for det siste -- der kunne jeg faktisk argumentert for at man kan få tilbake førerkortet hakket tidligere mot at man binder seg til å fullføre.

Men hvis dette innebærer at en person som har skjerpet seg kan få lappen tilbake etter 5 år, i stedet for å sykle hver dag de neste 60 årene, er det en stor fordel.

Spørsmålet ligger i hvilke beviskrav man skal stille til 'skjerpet seg'.

Lenke til kommentar
Oppdragelse og trening endret det.
Hyggelig å høre. :grin:

Men på hvilket tidspunkt tok du grep selv, slik du sier at man MÅ gjøre?

Du sier at ingenting kommer automatisk, men oppdragelsen din fikk du jo ganske gratis av din mor.

"Oppdragelse og trening" slutter ikke når du blir myndig.

Trådstarter modnes åpenbart noe senere enn du, men han kommer nok opp på et akseptabelt nivå snart, om han ikke allerede er der.

Det trenger ikke å være en magisk hendelse som er lett å bevise. Man får ikke diplom dalende ned fra himmelen når man er blitt mentalt moden.

Det er dette jeg mener må være jobben til han i hvit frakk å bedømme.

Gode forslag. Jeg har sansen for det siste -- der kunne jeg faktisk argumentert for at man kan få tilbake førerkortet hakket tidligere mot at man binder seg til å fullføre.

Godt du liker det. Men det må også være andre ting man kan gjøre.

Vi trenger ikke 10.000 nyutdannede trafikkpredikanter, noen uten sosiale antenner, humor, sjarm eller språkkunnskap. Frivillig arbeid på kveldstid kunne funke for enda flere, men det bør være uformet sånn at en mann i hvit frakk sjekker at du faktisk går inn for det.

Høres dog dyrt og komplisert ut.

Men å miste lappen på livstid uten mulighet for å få den tilbake uansett hvor mye man skerper seg, er vanvitig.

Hvordan skjerpingen bevises har jeg allerede foreslått. Menn med hvite frakker er de i samfunnet som er best egnet til å bedømme folk.

De kan vel ta noen personlighetstester eller dyptgående samtaler, og sjekke fremgangen, omtrent som man går til psykolog. Og når skallen er ferdigkrympet, får man en attest som man sender til vegvesenet som vedlegg til søknaden.

Lenke til kommentar

Her er det jammen mange skinnhellige forståsegpåere ;)

Burde man bli fratatt mulighetene for førerkort for alltid om man blir tatt 2 ganger i 100Km/t i 50 sonen sonen også? I så fall ville det ha vært mange som hadde gått i pensjon uten førerkort her hvor jeg bor! ;)

Leste her om dagen et sted at det var en som fikk inndratt førerkortet for å ha spilt for høy musikk hjemme på fest også...

For meg så virker det faktisk som om trådstarter angrer og har planer om å skjerpe seg. Ting man gjør i ungdommlig dumskap (som 17 åring!) bør ikke bli hengende over en for alltid, og det er vel noe av de fleste av oss setter pris på vil jeg tro!

At det er alvorlig det han har gjort er det imidlertid liten tvil om om, og hvis han får en ny sjanse bør det etter min mening være den aller siste, for er det noe jeg virkelig frykter i trafikken er det evneveike og ansvarsløse idioter som kjører i beruset tilstand enten det dreier seg om alkohol eller narkotika og idioter som kjører som svin i upåvirket tilstand.

Tilbake til overskriften og søknaden:

Under forutsetning av at det er sant det du sier og at du virkelig har skjerpet deg, nevn gjerne at du kunne tenke deg å innstallere en startsperre i bilen på egen bekostning og også er er villig til å delta i eventuelle prosjekter rundt dette også.

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Article...licShow;ID=3655

Men helt til slutt trådstarter, hvis du tross alt det du hevder her, en dag i fremtiden i fylla dreper et menneske jeg bryr meg om... Da kommer jeg til å gjøre alt i min makt for at du mister langt mer enn førerkortet, og det er det som er bakgrunnen den manglende forståelsen du får her.

Lenke til kommentar

Burde man bli fratatt mulighetene for førerkort for alltid om man blir tatt 2 ganger i 100Km/t i 50 sonen sonen også? I så fall ville det ha vært mange som hadde gått i pensjon uten førerkort her hvor jeg bor! ;)

er ikke rart det blir mye dødsfall og skader hvis man skal la slike idioter fortsette på veiene og sette andres liv i fare

Lenke til kommentar

er ikke rart det blir mye dødsfall og skader hvis man skal la slike idioter fortsette på veiene og sette andres liv i fare

Det er jeg i utgangspunktet helt enig med deg i, men vanlig praksis i Norge er at nesten uansett hva man gjør får man alltid en ny sjanse, og da snakker vi om kriminelle som faktisk har begått drap både én og to ganger, eller voldtatt, eller ranet, eller hva det nå måtte være.

Her snakker vi, om det altså stemmer, om en person som har gjort noe ulovlig og risikabelt men uten foreløpig å ha forvoldt skade for andre enn seg selv...

Lenke til kommentar
For å snu litt på det krikkert.

La oss si du var 20 år gammel og du har tatt med deg bilen på fest. Planen var å hente den dagen etterpå, men du havner i en helvetes slåsskamp og må bare vekk. Dum, og full som du er så tar du bilen og blir stanset 200m fra der bilen stod parkert. Dommeren dømmer deg til tap av førerkortet på livstid og x antall dager ubetinget.

Årene går, du har blitt avholds og er den mest lovlydige personen i gata. I mellomtiden har du kanskje fått unge,kone,hus,jobb og generelt blitt en anstendig mann i den viten om at fyllekjøringen du engang gjorde var en engangsforseelse fra din side, som fikk lyset til å gå opp for deg.

Mener du at du aldri hadde fortjent å få igjen førerretten?

Man har faktisk lov til å føre bil i nødverge selv om man er påvirket av alkohol. Men da skal det stå om liv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sjansen for å treffe nokon i ein slik situasjon vil eg sei er overhengande, hadde sikkert ikkje tenkt på det om eg var full, men eg forventar like fult at politiet slår hardt ned på slikt.

Når du er full har du så dårleg dømmekraft at du ikkje bør ha tilgang på bilnøklane.

Eg vil heller ta beina fatt enn å risikere å ta livet av nokon.

Lenke til kommentar
Når en domstol har avgjort at det du har gjort er så pass ille at utgangspunktet må være livstid så synes jeg det bør veie betydelig mye tyngre enn tilfeldige ytringer på Internett om at dette er en kjip straff.

Hvis man er dømt til femten år i fengsel, kommer det da noen etter fem år og sier "har han ikke stått for det han har gjort nå"? Jeg har mine tvil.

Så du mener 5 år uten førerkort ikke er nok i de fleste tilfeller? [Vel å merke når gjerningsmannen har plettfri vandel i denne perioden og ikke har gjentatt fyllekjøring]

nei 5 år er ikke mye. en bil er en rullende drapsmaskin om feil folk kjører .Har man da brut loven så burde man miste lappen mye lengre.

Er det noen her som kan påstå at en som vil fyllekjøre eller kjøre uaktsomt ikke har muligheten til å gjøre det fordi vedkommende har sperrefrist på sertifikatet? tenkte meg det. 5 år er nok, jeg har skjerpet meg og jeg skal følge loven. hvis jeg ikke hadde skjerpet meg så hadde jeg nok ikke tatt bryet til å søke på sertifikatet.. jeg hadde bare kjørt uten lappen, full eller ikke same shit

Lenke til kommentar

For å snu litt på det krikkert.

La oss si du var 20 år gammel og du har tatt med deg bilen på fest. Planen var å hente den dagen etterpå, men du havner i en helvetes slåsskamp og må bare vekk. Dum, og full som du er så tar du bilen og blir stanset 200m fra der bilen stod parkert. Dommeren dømmer deg til tap av førerkortet på livstid og x antall dager ubetinget.

Årene går, du har blitt avholds og er den mest lovlydige personen i gata. I mellomtiden har du kanskje fått unge,kone,hus,jobb og generelt blitt en anstendig mann i den viten om at fyllekjøringen du engang gjorde var en engangsforseelse fra din side, som fikk lyset til å gå opp for deg.

Mener du at du aldri hadde fortjent å få igjen førerretten?

tja, vd et slikt engangstilfelle vil jeg iallefall si at de burde vurdere å først og fremst gi et års prøvetid som kan bli permanent tillatelse til å inneha førekort.

faktum her er at personen har gjort en overtredelse(kjøring i beruset tilstand på moped, over fartsgrensen uten gyldig førerkort) blitt idømt straff så mens den straffen har vært gyldig så har personen igjen begått et overtramp på loven(kjøring i berust tilstand i bil, uten lappen under sperrefristen).

og da stiller hele spørsmålet seg litt andreledes for meg må jeg si.

men som tidligere nevnt så kan TS søke så langt det er gått mer en 5 år siden han bledømt sist vis jeg forsto et riktig.

over fartsgrensen?

hvor har du lest dette?

Lenke til kommentar
Min mening og synsing er at jeg tror det blir mer ulovlig kjøring fra personer som i utgangspunktet er lovlydige --> Personer som gikk på en smell den ene gangen.

Forstår jeg deg riktig når jeg får inntrykk av at du sier at nulltoleranse overfor fyllekjøring fører til mer fyllekjøring?

det jeg tror han mener er: nulltoleranse for fyllekjøring med sertifikat kan i mange tilfeller føre til mere fyllekjøring/kjøring uten sertifikat.

Lenke til kommentar
Kommer an på om du bor på Yongstorget eller på Vestlandet...

NOEN kan leve verdige liv uten lappen.

Andre må flytte, eller gjøre andre store endringer i livene sine.

Trådstarter sier ikke noe om hvor han kommer fra, men han har jo klart seg uten bil i hele sitt voksne liv, så selv om han ikke får kjøre i fremtiden blir det neppe de helt store omleggingene. Videre, "jeg kan ikke straffes så hardt, for da må jeg gjøre endringer i livet mitt" virker som et noe svakt forsvar.

Det virker neppe preventivt, medmindre du inndrar bilene deres, og formaner hele verdens innbyggere om å aldri låne ut, selge eller leie ut biler til vedkommede.

Utfra denne logikken er strengt tatt ingen sanksjoner hensiktsmessige, med mindre de innebærer fysisk frihetsberøvelse.

Jeg jobber som anleggsgartner 5 dager i uka, er 100% avhengig av transport av diverse utstyr. Jeg betaler venner gryn for å kjøre meg her og der. Det hender også at jeg går 4-5 kilometer med hekksaks,trommel,jord,spade oppi trillebåra for å komme meg frem til arbeidsstedet, livet mitt er stikk motsatt av effektivt og det stjeler krefter, ser for meg en diagnose på utmattelses syndromet om 5 år hvis dette fortsetter, dagene mine går i slow motion, med sertifikatet så kunne jeg faktisk fått orden på sakene også ved siden av jobben isteden for å stresse meg halvt ihjel for å få dagene til å gå opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...