Gå til innhold

Sperrefrist på livstid, når kan jeg søke om førerkort igjen?

YouRock

Anbefalte innlegg

Mener du at du aldri hadde fortjent å få igjen førerretten?

Det mener iallefall jeg. Å drikke er et valg. Handlinger som man gjør når man er full, er man derfor skyldig i selv. Å skylde på at man er ung og dum hjelper ikke, det finnes massevis av ungdom som klarer seg fint gjennom oppveksten uten et rulleblad. Samme hvordan en person blir etter hendelsen, er det tydeligvis at vedkommende mangler et eller annet viktig i toppen når han gjorde det der i første omgang. Alt man gjør er etter valg, det er mye man kan gjøre feil som jeg skal kunne tilgi, men å drikke seg dritings og ta av gårde med en bil har absolutt ingen praktisk nytteverdi eller begrunnelse og da får vedkommende ta følgene. Alkoholinntak har ingen praktiske funksjoner og de som med vilje har i seg et stoff som påvirker evnen til å tenke rett burde vært stemplet som for dum til å slppes ut i samfunnet - desverre er det visst en folkesport.

Hva tror du skjer om personer som fyllekjører blir fratatt lappen for ALLTID? [Nå snakker jeg om den vanlige mannen i gata som gikk på en smell i ung alder og ville aldri gjort noe slikt igjen]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å snu litt på det krikkert.

La oss si du var 20 år gammel og du har tatt med deg bilen på fest. Planen var å hente den dagen etterpå, men du havner i en helvetes slåsskamp og må bare vekk. Dum, og full som du er så tar du bilen og blir stanset 200m fra der bilen stod parkert. Dommeren dømmer deg til tap av førerkortet på livstid og x antall dager ubetinget.

Årene går, du har blitt avholds og er den mest lovlydige personen i gata. I mellomtiden har du kanskje fått unge,kone,hus,jobb og generelt blitt en anstendig mann i den viten om at fyllekjøringen du engang gjorde var en engangsforseelse fra din side, som fikk lyset til å gå opp for deg.

tja, vd et slikt engangstilfelle vil jeg iallefall si at de burde vurdere å først og fremst gi et års prøvetid som kan bli permanent tillatelse til å inneha førekort.

faktum her er at personen har gjort en overtredelse(kjøring i beruset tilstand på moped og uten gyldig førerkort) blitt idømt straff så mens den straffen har vært gyldig så har personen igjen begått et overtramp på loven(kjøring i berust tilstand i bil, uten lappen under sperrefristen).

og da stiller hele spørsmålet seg litt andreledes for meg må jeg si.

men som tidligere nevnt så kan TS søke så langt det er gått mer en 5 år siden han bledømt sist vis jeg forsto et riktig.

*fjernet faktafeil*

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
og da stiller hele spørsmålet seg litt andreledes for meg må jeg si.

men som tidligere nevnt så kan TS søke så langt det er gått mer en 5 år siden han bledømt sist vis jeg forsto et riktig.

for TS sin del så er det jo snakk om gjentakelse. Det er aldri populært. Spørsmålet er om slikt kan gjenta seg. Om TS prater sant, så har han lært av dette. Så personlig mener jeg han fortjener en sjangse.

Er bare mot sin hensikt å vente lengre så lenge gutten har oppført seg i 5 år.

Vi er bare mennesker:)

Lenke til kommentar

For å snu litt på det krikkert.

La oss si du var 20 år gammel og du har tatt med deg bilen på fest. Planen var å hente den dagen etterpå, men du havner i en helvetes slåsskamp og må bare vekk. Dum, og full som du er så tar du bilen og blir stanset 200m fra der bilen stod parkert. Dommeren dømmer deg til tap av førerkortet på livstid og x antall dager ubetinget.

Årene går, du har blitt avholds og er den mest lovlydige personen i gata. I mellomtiden har du kanskje fått unge,kone,hus,jobb og generelt blitt en anstendig mann i den viten om at fyllekjøringen du engang gjorde var en engangsforseelse fra din side, som fikk lyset til å gå opp for deg.

Hvis vi tar utgangspunkt i at historien din er noe i nærheten av et sannsynlig hendelsesforløp og dom, så hadde jeg søkt om forkortelse av tiden med utgangspunkt i min situasjon. Forutsatt selvfølgelig at jeg har grunnlag for det.

Merkelig at det er noen forbrytelser man aldri skal få lov til å slippe unna (og helst stå i et offentlig register der alle kan lese om hva du har gjort), mens noen forbrytelser skal man få lov til å slippe unna...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Hva tror du skjer om personer som fyllekjører blir fratatt lappen for ALLTID? [Nå snakker jeg om den vanlige mannen i gata som gikk på en smell i ung alder og ville aldri gjort noe slikt igjen]

For å si det rett ut: det driter jeg i. Han ødela for seg selv, hvorvidt han gjør det igjen er knekkende likegyldig da han allerede har gjort det. Har nulltoleranse for folk som så korka at de utgjør en trussel for samfunnet

Lenke til kommentar
Jeg tror vi får tryggere veier.

Kan være! Min mening og synsing er at jeg tror det blir mer ulovlig kjøring fra personer som i utgangspunktet er lovlydige --> Personer som gikk på en smell den ene gangen.

Uansett så mener jeg man tar dette problemet i feil ende...:

-Politiet burde hatt kontroller oftere.

-Billigere TAXI/Transport i helgene...

-Alkolås i biler (gratis ettermontert f.eks)

-Bedre opplysning om konsekvensene av fyllekjøring.

osv .. mange ting man kunne gjort. Det viktigste er at man stanser en fyllekjøring før den skjer enn å straffe en som alt har hendt, og kanskje endt opp i en tragedie.

Lenke til kommentar
Min mening og synsing er at jeg tror det blir mer ulovlig kjøring fra personer som i utgangspunktet er lovlydige --> Personer som gikk på en smell den ene gangen.

Forstår jeg deg riktig når jeg får inntrykk av at du sier at nulltoleranse overfor fyllekjøring fører til mer fyllekjøring?

Lenke til kommentar

Poenget er at han kanskje ikke er en sånn lengre.

Dumt å straffe ham permanent for en feil, hvis han kan overbevise en sakkyndig om at han er mer moden nå.

Tror du ville trives bedre i sånne land hvor de kapper hendene av folk som nasker i butikken.

Å ha bil er ikke essensielt, det er en luksus, en luksus det er rett og rimelig at man blir fratatt når man viser at man ikke utviser nok vurderingsevne til å bruke den.

Kommer an på om du bor på Yongstorget eller på Vestlandet...

NOEN kan leve verdige liv uten lappen.

Andre må flytte, eller gjøre andre store endringer i livene sine.

At et slikt kjøreforbud skal vare i 50 år +++ er vanvittig.

Jeg påstår ikke dermed at man automatisk skal få lappen tilbake etter en kort tid, men at man kan få en sakkyndig vurdering etter f.eks. 5 år.

Uansett, du holder ikke fyllekjørere unna veien ved å ta lappen fra dem.

Bilen har ikke kortleser, og kan betjenes uten problemer.

Jeg siterer Homer Simpson, fritt etter hukommelsen:

Hey, it WORKS!

Forstår jeg deg riktig når jeg får inntrykk av at du sier at nulltoleranse overfor fyllekjøring fører til mer fyllekjøring?

Det virker neppe preventivt, medmindre du inndrar bilene deres, og formaner hele verdens innbyggere om å aldri låne ut, selge eller leie ut biler til vedkommede.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Trådstarter sier ikke noe om hvor han kommer fra, men han har jo klart seg uten bil i hele sitt voksne liv, så selv om han ikke får kjøre i fremtiden blir det neppe de helt store omleggingene. Videre, "jeg kan ikke straffes så hardt, for da må jeg gjøre endringer i livet mitt" virker som et noe svakt forsvar.

Det virker neppe preventivt, medmindre du inndrar bilene deres, og formaner hele verdens innbyggere om å aldri låne ut, selge eller leie ut biler til vedkommede.

Utfra denne logikken er strengt tatt ingen sanksjoner hensiktsmessige, med mindre de innebærer fysisk frihetsberøvelse.

Endret av Okapi
Lenke til kommentar

Det skulle da bare mangle. Hvis en advokat blir fratatt bevillingen sin er det en selvfølge at han da må finne seg en annen jobb.

At et slikt kjøreforbud skal vare i 50 år +++ er vanvittig.

Jeg påstår ikke dermed at man automatisk skal få lappen tilbake etter en kort tid, men at man kan få en sakkyndig vurdering etter f.eks. 5 år.

Og hvem er sakkyndig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Min mening og synsing er at jeg tror det blir mer ulovlig kjøring fra personer som i utgangspunktet er lovlydige --> Personer som gikk på en smell den ene gangen.

Nei. Jeg tror at enkelte personer som blir fratatt lappen for ALLTID, vil en dag komme til det valget at dem kjører bil uten lov, i edru tilstand. Dette kun pga behov.

Lenke til kommentar
Det skulle da bare mangle. Hvis en advokat blir fratatt bevillingen sin er det en selvfølge at han da må finne seg en annen jobb.

Jeg snakker ikke om å miste bevilgningen. Jeg snakker om en mann som mister lappen, og enten må bytte hus eller arbeidsplass.

La i det minste være mopeder eller mopedbiler være et alternativ.

Det var sånn før. Mopeden til en slektning tilhørte en mann som trengte den mens han var uten lappen.

Han solgte mopeden brukt da han fikk lappen tilbake.

Og hvem er sakkyndig?

Herrer med hvitt skjegg og hvit frakk. Samme folkene som jobber innen fengselsvesenet og avgjør hvem som kan prøveløslates.

Dette må jo være enkelt for dem. De håndterer mordere til vanlig.

Og hvis det varmer det harde regelridderhjertet ditt, kan jeg slenge på obligatorisk føreropplæring fra grunnen av, en ny teoretisk eksamen, fem oppkjøringer og obligatorisk sporingsutstyr og alkometer i bilen, installert for egen regning.

Det skal ikke være en lett løsning som gjør at folk tar lett på trafikksikkerhet, men en utvei for folk som virkelig har forbedret seg.

Lenke til kommentar
Nei. Jeg tror at enkelte personer som blir fratatt lappen for ALLTID, vil en dag komme til det valget at dem kjører bil uten lov, i edru tilstand. Dette kun pga behov.

Så ... For å forhindre at folk skal kjøre uten førerkort, så skal vi gi dem førerkort? Revolusjonerende teori...

• Liker 1
Lenke til kommentar

De av dem som har sluttet med å være idioter bør få tilbake lappen.

Tror nok noen av de fradømte vil fortsette å kjøre i begrenset grad.

Men de mange vil nok selge bilen, siden de ikke tar sjangsen på å kjøre ofte.

DISSE vil selvsagt kjøre mindre uten lappen.

Krikkert:

Du trenger ikke ordlegge deg på en latterliggjørende måte som om verden var delt inn i gode og uforbederlige sjåfører.

Du har et svart/hvitt syn på ting, og innser ikke at folk har et forbedringspotensial, eller at alle er forskjllige.

NOEN vil gjøre ditt, og NOEN vil gjøre datt.

Poenget:

Vi skal selvfølgelig ikke gi ALLE sertifikatet tilbake. Kun de som overbeviser den sakkyndige.

I nysgjerrighet, hvilket parti stemmer du? :-P

Lenke til kommentar
Så ... For å forhindre at folk skal kjøre uten førerkort, så skal vi gi dem førerkort? Revolusjonerende teori...

leser du ikke hva jeg skriver?

Poenget, kort fortalt: Folk kan drite seg ut ut, men samtidig få en ny sjanse!

Selvfølgelig. Og denne nye sjansen må de da etter min mening fortjene, ved å oppføre seg bedre enn minsteforventningene samfunnet har til noen.

Krikkert:

Du trenger ikke ordlegge deg på en latterliggjørende måte som om verden var delt inn i gode og uforbederlige sjåfører.

Du har et svart/hvitt syn på ting, og innser ikke at folk har et forbedringspotensial, eller at alle er forskjllige.

Nei. Man har gode sjåfører, dårlige sjåfører, og personer som av allmenne og trafikksikkerhetsmessige hensyn aldri bør få lov til å sette seg bak rattet. En person som bryter loven, får smekk på pungen, og deretter gjør det igjen har allerede bevist at han ikke har det store endringspotensialet. Det inntrykket må han nå motbevise. Og det har han ikke gjort så langt.

I nysgjerrighet, hvilket parti stemmer du? :-P

Høyre. Individuell frihet under ansvar. Den friheten har TS bevist at han ikke kan ta ansvar for -- derfor kan han ikke ha den.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig. Og denne nye sjansen må de da etter min mening fortjene, ved å oppføre seg bedre enn minsteforventningene samfunnet har til noen.

Hvordan oppfører man seg BEDRE enn minstekravene?

Ved å jobbe på et suppekjøkken og bli støttekontakt for rusavhengige?

Minstekravet er at han ikke har kjørt bil siden sist han ble dømt, og det har han ikke gjort.

og personer som av allmenne og trafikksikkerhetsmessige hensyn aldri bør få lov til å sette seg bak rattet.
Hvordan vet du at en ungdom som passet til denne beskrivelsen som ca. 17-åring ikke er i stand til å bli bedre når han er 45?

Er du IMOT at han skal få tilbake lappen hvis en sakkyndig tror på ham?

Bare for at han skal ta straffen sin, selv om forbedringen har skjedd, og straffen ikke lengre han noen trafikksikkerhetsmesig effekt?

Hvorfor slipper vi folk ut av fengsel etter soning?

Burde ikke alle dommer være livstid?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...