Gå til innhold

Nokia N900 - Den store diskusjonstråden

Mr. P

Anbefalte innlegg

Nei, for jeg har faktisk ingen N900. :wow:

Skulle ønske jeg kunne slenge på "— enda", men i det siste her jeg gjort litt mer lekse om WebOS/Palm og deres status og retning — og det har faktisk fått meg til å legge bestemmelsen om å få meg en N900 — litt på hold ...

Jeg er tross alt ingen Linux entusiast — i det hele tatt, ettersom jeg gjorde meg ferdig med kommando-linje arbeid når DOS døde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, for jeg har faktisk ingen N900. :wow:

Skulle ønske jeg kunne slenge på "— enda", men i det siste her jeg gjort litt mer lekse om WebOS/Palm og deres status og retning — og det har faktisk fått meg til å legge bestemmelsen om å få meg en N900 — litt på hold ...

Jeg er tross alt ingen Linux entusiast — i det hele tatt, ettersom jeg gjorde meg ferdig med kommando-linje arbeid når DOS døde.

Og du tror du er nødt til å kunne kommandolinje for å kunne bruke N900? :p Tro meg, jeg har ikke brukt kommandolinja enda, og jeg ER en Linux-nerd :p

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikke det — jeg vet jeg ikke trenger det.

Poenget der var at jeg ikke kastet meg på Linux når OS'et tok av og ofte trengte kommandoer for å få gjort ting — jeg var da mett på slikt fra mye DOS arbeid. Så jeg er ingen Linux entusiast, noe jeg ville ansett som et godt argument for å like Maemo.

Lenke til kommentar
Nei, jeg tror ikke det — jeg vet jeg ikke trenger det.

Poenget der var at jeg ikke kastet meg på Linux når OS'et tok av og ofte trengte kommandoer for å få gjort ting — jeg var da mett på slikt fra mye DOS arbeid. Så jeg er ingen Linux entusiast, noe jeg ville ansett som et godt argument for å like Maemo.

Linux-entuisiast eller ikke, utvikler eller ikke, tidligere symbian bruker eller ikke... Jeg hadde ikke trodd telefonen var basert på Linux om jeg ikke hadde lest det på forhånd (og selvfølgelig hvis det ikke følgte med et terminal program :p)...

Skal jo og nevnes at både iPhone og Android er basert på Unix-system (sistnevnte er faktisk en Linux-distro) uten at du hører folk klager for det, og de fleste brukere av slike telefoner er nok ikke Linux-entusiaster.

Det hele koker egentlig ned til hvor avansert du er. N900 har mulighet til å installere Firefox, diverse emulatorer, har fulltastatur, er sykt god på multitasking, 32GB minne, har hørt at Abiword er på vei, og ja... Telefonen kan i grunn kjøre en full Linux-distro ala Ubuntu etter hva jeg har skjønt (om noe tregt)... Så som sagt, det hele koker egentlig ned til hvor avansert du er, og hva du trenger... ikke om du har interesse for Linux eller ikke ;)

Lenke til kommentar
Ser at det er mange som bruker den til spill .

Men ser lite omtale om hvordan den er i jobbsammenheng.

Er ute etter ny telefon som erstatter N82

Gikk selv fra N82 til N97 til N900, og er definetivt mest fornøyd med N900 (dog jeg savner xenon-blitzen fra n82). Det du skal være obs på når du vurderer denne telefonen er at den ikke støtter portrait mode for de fleste programmer (er kun når du skal ringe til noen at du kan bruke telefonen med èn hånd) enda, dette skal komme men når er spørsmålet. Har hørt at Exchange støtten er dårlig, og selv savner jeg spam-filter for e-mail klienten. Er også dårlige synkroniseringsmuligheter for øyeblikket, og ingen som vet når dette forbedres. Usikker på hvordan det er med å redigere/lese office dokumenter ala powerpoint og word-filer, men en pdf leser er på plass og en full nettleser som viser det samme som pc'n din gjør.

Jeg regner med at det meste blir rettet opp i fremtidige og at ett last med tredjepartsprogrammer blir tilgjengelig som lar deg gjøre det meste. Så spørs det hvor lenge du orker å vente på funksjoner du trenger NÅ da... Hvis du ikke har det travelt kan det være lurt å se ann situasjonen litt, la N900 modne. Etterhvert kan det hende N900 blir den telefonen du ønsker og forventer, men skal ikke se bort ifra at den perfekte jobbtelefonen dukker opp i nær fremtid heller...

Hmm.

Datt av lasset litt her.

Må man ha kunnskap om Linux for N900?

Ble bare så mye linuxprat :ermm:

Nope, er ikke nødvendig. Hvis du har Linux-kunnskaper så kan du gjøre litt mer avanserte ting med telefonen, men er langt ifra nødvendig å kunne.

Lenke til kommentar
Så som sagt, det hele koker egentlig ned til hvor avansert du er, og hva du trenger... ikke om du har interesse for Linux eller ikke.

I know — åpenheten, mulighetene og kraften var det som trigget meg til å droppe tankene om WebOS, før Palm åpnet for mer tilgang til kjernen i WebOS. Så nå har jeg to platformer som pirrer meg. Det er jo forsåvidt et luksusproblem jeg får bruke litt tid på å sortere ut ...

Lenke til kommentar
Så intill videre er kanskje N97 en bedre jobbtelefon da?

Er hypp på N900 , men ikke for enhver pris.

Blir uansett ikke bytte før N82`en tar kvelden, men det kan fikses :idea: (jobben betaler)

Eide en N97 før og den har en vane for å bli treg, for å si det mildt. Vil ikke anbefale deg denne telefonen i forhold til N900.

Men er det ikke mulig å få testa N900 noe sted og gjøre opp din egen mening? Til syvende og sist er det jo bare din mening som har noe å si så...

Lenke til kommentar

N900 er min første tablet og jeg eier ikke filla snøring på Linux. Men jeg kan kort og godt si at jeg elsker den allerede. Den er på mange måter enklere å bruke enn noen annen tlf jeg har hatt, hvor forrige var N95 8Gb. Bare de får ut fingern og ordner skikkelig støtte med PC Suite eller OV og et bedre batteri, så har jeg ikke en dritt å klage på. Nå er jeg ingen ekspert på Mobiler og den slags heller da :)

Lenke til kommentar

Lurer på hva som skjer hvis man laster ned debian versjonen av Opera 10.10, tar den røde pilla og innstallerer.. :hmm:

Ville det resultert i full systemkrasj / bricking av hele telefonen, ville man ikke fått innstallert pga manglende pakker ol. eller kunne man fått en kul og fullt ut fungerende web browser?

Noen som vet?

Lenke til kommentar

Sitter selv å trykker oppdater på kjent nettbutikk, håper den blir levert snart! Er ferdig plukket! :p

Blir 3. duppeditten på under ett år, men det får ikke hjelpe. Får nå håpe denne klarer å levere. Har N97 i bruk akkurat nå.

Lenke til kommentar
Nå har det kommet en oppdatering til Maemo 5 :) Skal til å legge den inn nå :)

Veit du om en logg på hva de har oppdatert og fikset?

Nei vet ikke det dessverre. Eneste forskjellen jeg har sett er nye ikoner under programbehandling :) Skal teste exchange nå tenkte jeg :)

Bruker ikke exhange selv. Men når den ser etter programoppdateringer så stopper den opp under søking. Har venta i flere minutter nå uten at noe som helst skjer. Har deaktivert extras-devel, men den stopper fortsatt opp. Dette er etter at maemo 5 update er installert.

Lenke til kommentar
Nå har det kommet en oppdatering til Maemo 5 :) Skal til å legge den inn nå :)

Veit du om en logg på hva de har oppdatert og fikset?

Nei vet ikke det dessverre. Eneste forskjellen jeg har sett er nye ikoner under programbehandling :) Skal teste exchange nå tenkte jeg :)

Bruker ikke exchange selv. Men når den ser etter programoppdateringer så stopper den opp under søking. Har venta i flere minutter nå uten at noe som helst skjer. Har deaktivert extras-devel, men den stopper fortsatt opp. Dette er etter at maemo 5 update er installert.

ops sry, greida å kødde til en dobbelpost :p

Endret av Araghorn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...