Gå til innhold

Dual boot og felles partisjon for windows og ubuntu.

Anbefalte innlegg

Prøver å få til dual boot og har forsåvidt fått til det, men er eit par ting eg ikkje får til.

Eg vil ha:

1. Windows på ein partisjon

2. Linux på ein disk, eventuelt på samme som windows.

3. Ein swap-partisjon (som er nødvendig?)

4. Ein siste partisjon som fungerer som /homepartisjon for linux og som eg kan ha alt mulig lagra på som eg har tilgang til frå både windows og linux og som ikkje er begrensa filstørrelse på (f.eks. fat32)

Korleis skal eg få til dette?

No har eg ein partisjon © med windows. Eg har linux installert i den partisjonen i eiga mappe. Linux blei installert gjennom windows. Og så har eg ein partisjon på resten som eg må få delt opp og laga til slik som eg beskriv over.

Endret av thamule
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.Installer Windows.

2.Installer din distribusjon på egen disk og ikke gjør dette i Windows.

partisjoner som følger:

/ på ca. 5-9gb, alt etter hva du bruker maskinen til.

swap på mellom 2-4gb.

/home på 10gb (filsystem ext3/4)

og så en partisjon med resten som du f.eks monterer som

/home/share

(filsystem ntfs som begge OS kan lese og skrive til helt fint.)

atlef.

Endret av atlef
Lenke til kommentar

formater harddisken. partisjoner harddisken (f.eks med gparted som er på Ubuntus live CD) silk at du har swap, home og / på. la det være igjen upartisjonert plass som Windows kan benytte.

installer Windows på den frie plassen. installer Ubuntu. installer EXT3-IFS-driveren i Windows.

dersom du mener at du skal partisjonere opp den ledige plassen for å installere Ubuntu på, så er det jo bare å starte Ubuntu-installasjonen, og partisjonere opp swap, hope og / der, og fjerne den Ubuntu-installasjonen du har på Windows disken (går utifra du har brukt wubi, så da er det jo bare å fjerne den fra legg til/fra programmer). installer EXT3-IFS-driveren i Windows for lese/skrive støtte til home.

Lenke til kommentar
/ på ca. 5-9gb, alt etter hva du bruker maskinen til.

swap på mellom 2-4gb.

/home på 10gb (filsystem ext3/4)

og så en partisjon med resten som du f.eks monterer som

/home/share

(filsystem ntfs som begge OS kan lese og skrive til helt fint.)

swap på halvparten av RAMen er ok. og det er ikke vits i å ha både home og /home/share, når man bare kan ha home i ext*, som kan leses og skrives til av begge OS.

Lenke til kommentar
swap på halvparten av RAMen er ok.

Ok eller bra? Kva er i så fall bra?

og det er ikke vits i å ha både home og /home/share, når man bare kan ha home i ext*, som kan leses og skrives til av begge OS.

Så eg lagar:

/ ca 10 gb

/swap ca 2gb

/home resten(utenom 10 gb til windows)

Endret av thamule
Lenke til kommentar
Ok eller bra? Kva er i så fall bra?

Så eg lagar:

/ ca 10 gb

/swap ca 2gb

/home resten(utenom 10 gb til windows)

dersom du ikke bruker noen form for suspend/hibernate så er halvparten av RAM-størrelsen din nok til å hindre at ting kræsjer spontant dersom du overskrider din RAM.

nå vet jeg ikke hvordan Windows du har tenkt å installere, men er 10gb nok? tror du får spørre noen Windows-kyndige.

10gb / er vel sikkert nok til chill surfe/notere/spille-bruk. men dersom du har mye plass i utgangspunktet så *skader* det ikke med mer plass. personlig har jeg aldri sett behovet for en separat home partisjon, men om du vil ha det (og ønsker mest plass delegert til den) så er det jo grei skuring. men har du liksom 1tb plass, så kan du godt avse 50gb ellnz til / uten at du tar skade av det lzzm.

Lenke til kommentar
Eg la inn http://www.fs-driver.org/ som driver for å få tilgang til partisjonane, men då får eg opp ein boks som seier at partisjonane ikkje er formatert, og eit spørsmål om eg vil gjere dette.

Eg har gitt dei bokstav gjennom drivaren som eg lasta ned så eg forstår ikkje heilt kvifor dette ikkje fungerer.

Ta en titt på troubleshooting delen av den siden ....

I have installed the Ext2 IFS software and was able to create a drive letter for a desired volume of Linux. But when I try to access that volume I get an error message "The disk in drive X: is not formatted. Do you want to format it now?" (Of course I don't want to!) Or the content of the volume appears, but when I attempt to write something I get an error message "Access denied".

The ext2fs.sys driver did not mount that volume for some reason, or it mounted it read-only.

Please run the mountdiag diagnosis tool, which you can download here: mountdiag.exe (updated, 07-19-2008).

Please run it at the command prompt and give it the letter of the drive you want to examine, for example:

mountdiag G:

The tool will give you a hint on how to resolve the problem. (Note: The mountdiag tool reads data only; it does not attempt to modify anything.)

Du vil antageligvis få samme melding som meg når du kjører mountdiag.exe, at inode størrelsen er 256 (eller mere). Denne klarer kun å lese partisjoner med inode=128. Skal du gjøre om dette må du ta backup av alt, og reformatere partisjonen med rett inode satt til 128.

Satt med dette i går, for å se om jeg fikk tilgang til ext partisjonene fra Vista, ingen av de verktøyene jeg fant (3 stk) klarte det slik mine partisjoner er formatert, med ett unntak. Den ene klarte å lese boot partisjonen, men den trenger jeg ikke tilgang til fra windows :roll: Så min konklusjon etter litt testing er at programmene er for begrensede, og jeg avinstallerte alt. Skal man dele en partisjon mellom windows og linux så er vel ntfs greieste valget ser det ut som (forbehold om tynn kompetanse).

Lenke til kommentar
snip

Hmm, eg las gjennom troubleshootingdelen, utrulig at eg ikkje såg dette.

Så det er sannsynligvis 2 løysingar på problemet. (støttar meg på din kompetanse for min er garantert ikkje noko bedre):

1. formatere alt og lage nye partisjonar med "inode" satt til 128. Kva vil forresten det sei i praksis?

2. Formatere den eine partisjonen eg vil dele med win xp på nytt, og bruke ntfs som filsystem.

Eg støtte forresten på eit par andre problem og, men det ein blir litt irrelevant viss eg skal formatere igjen.

1. Den partisjonen eg har formatert som ext3 og angitt som /home er mykje større i windows enn i linux. 907gb vs 846 eller noko i den duren

2. Linux kræsja ved bruk av den nyaste tilgjengelige nvidiadrivaren(180) installert ved hjelp av "hardware driver"-funksjonen i linux. Alt hengte seg og eg måtte trykke reset-knappen for å starte på nytt om igjen og om igjen. Eg løyste problemet ved å installere den nest nyaste drivaren (versjon 173 trur eg det var). Då fungerte alt greit. Noken som har ei forklaring?

Endret av thamule
Lenke til kommentar
(A)1. formatere alt og lage nye partisjonar med "inode" satt til 128. Kva vil forresten det sei i praksis?

Eg støtte forresten på eit par andre problem og, men det ein blir litt irrelevant viss eg skal formatere igjen.

(B)1. Den partisjonen eg har formatert som ext3 og angitt som /home er mykje større i windows enn i linux. 907gb vs 846 eller noko i den duren

A) Vet ikke. Google is your friend.

B) Ikke sikker, men mulig det kan ha noe å gjøre med lost+found/reservert plass. Mener at ext setter av en viss prosent som reservert til noe root greier. Lite kunnskap om temaet, lærer fremdeles ;)

Lenke til kommentar

mke2fs bruker default 256-byte størrelse på inodene (en inode er kort fortalt informasjon om en fil på disken), denne ekstra plassen (i forhold til 128-byte) kan brukes til å lagre utvidete attributter (extended attributes) til filene, for forbedret ytelse. Samtidig "stjeler" det også litt ekstra plass (om en merker akkurat det i praksis er noe annet...).

Akkurat hva som lagres som utvidete attributter er jeg ikke sikker på, men det er ikke slik at filsystemet mister muligheten til å lagre utvidete attributter dersom en "bare" bruker 128-byte inoder. De lagres bare på en annen måte da.

For å re-formattere med 128-byte inode-størrelse, må en kanskje kjøre mke2fs manuelt i terminalen/konsollet? Ved evt. installasjon har en kanskje i den delen av inst. som gjør partisjonering og formattering mulighet for å spesifisere størrelsen?

Husk at ved evt. reinstallasjon er det mulig å først f.eks. boote med en live-cd, åpne en terminal/konsoll og manuelt formattere en partisjon med 128-byte inode-størrelse. Så under installasjonen etterpå forteller en evt. bare installasjonsprogrammet at "den partisjonen lar du bare være som den er"...

Parameteren -I (stor i) brukes til å angi inode størrelse.

f.eks.

mke2fs -I 128 -j /dev/<partisjon>

mke2fs reserverer default 5% av filsystemet til "superuser", dette kan være spesielt praktisk/nyttig på filsystemer som er mountet under/som /. På andre filsystem, f.eks. som en kun bruker til lagring kan størrelsen på reservert plass overstyres med -m parameteren til mke2fs

f.eks.

mke2fs -I 128 -j -m 0 /dev/<partisjon>

-I 128 = 128-byte inodestørrelse

-j = lag journal, dvs. ext3

-m 0 = ikke reserver plass kun for superuser

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...