Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

fjerning av panelovn mellom to stikkontakter

Anbefalte innlegg

Driver og pusser opp et soverom hjemme, og i den forbindelse ønsker jeg å fjerne en panelovn som sitter under vinduet. Første stikkontakt i rommet får strøm fra en kabel gjennom veggen fra naborommet. Fra stikkontakten går det 3 meter kabel til panelovnen, så 3 meter kabel til en ny stikkontakt, så går kabelen til ennå en stikkontakt før den går opp til taket og gir strøm til en taklampe. Om jeg fjerner panelovnen blir det et brudd der, og jeg får ikke brukt 2 stikkontakter og heller ikke taklampa.

Finnes det noen form for boks eller lignende (tenker på de som ser ut som en stikkontakt uten hull for å stikke noe i) jeg kan kjøpe og installere selv, uten å ha en elektriker til å gjøre det. Tenker ikke på om jobben er vanskelig, men om jobben faktisk er lov.

Kan jeg eventuelt kjøpe 6 meter med kabel og erstatte med de to 3-meter kablene? Ser at jeg har lov å skifte deksel på stikkontanktene, men ikke installere stikkontakter selv. Om jeg skrur løs dekselet, løsner på hver enkelt skrue som fester ledningene, tar ut gammel ledning, setter inn ny som er identsik kuttet med tanke på isolasjon ol, og strammer og setter på dekselet, vil det være lovlig, eller må en elektriker gjøre dette? Snakker om en jobb som er like lett som å installere en ikea lampe til en sukkerbit, men hovedpoenget er at det skal være gjort lovelig. 15 min arbeid og 6 meter kabel for en elektriker kan fort bli litt penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke lov å gjøre dette selv nei.

Like lett som å montere ikea lampe er forsåvidt sant, men har du tenkt på belastningen i forhold til en lampe? krever korrekt moment, og riktig valg av tverrsnitt på kabelen.

Skjer det noe med installasjonen, og du ikke har samsvarserklæring, så har du skjegget ditt godt planta i den gode gamle postkassa.

Lenke til kommentar

Ja da kan du enten bare legge en koblingsboks der og koble sammen de to lederene. Noe som hvertfall jeg hadde gjort selv...

Ellers kan du ta og legge en helt ny kabel fra stikk til stikk.

Men du burde nok ringe en trikker ja, billigste ville jo være og kjøpe en billig koblings boks og så tar du bort ovnen selv og legger alt klart så bare skrur han fast boksen og klemmer lederene sammen på under 1min...

Så sant du ikke må betale for en time arbeid uansett da.

Lenke til kommentar

Der skal du ha en koblingsboks.

Hvis du skal gjøre det selv, noe som er ulovlig i og med at du trenger et el-sertifikat for å røre det som er fastmontert på veggen. Så:

Kjøb en kobligsboks av skikkelig fabrikat, feks elko som du kan få på clas olhson(?).

Pass på at du får med alle kordelene, altså alt av kopperen. Ellers kan det faktisk bli varmgang å ta fyr.

men andbefaler en elektrikker, så slipper du brannfaren etc.

Lenke til kommentar

kan også legge inn en ekstra stikkkontakt der dersom dere skal ha en ny ovn opp der.

Edit:

Er det ikke lov og gjøre enkle elektriske koblinger så lenge man har en godkjent elektriker og godkjenner anlegget etterpå? vet reglene er skjerpet inn de siste årene på dette.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
kan også legge inn en ekstra stikkkontakt der dersom dere skal ha en ny ovn opp der.

Edit:

Er det ikke lov og gjøre enkle elektriske koblinger så lenge man har en godkjent elektriker og godkjenner anlegget etterpå? vet reglene er skjerpet inn de siste årene på dette.

nei, men da må han alikvel komme, koster jo det også.

Blir det noe mindre brannfare av og ha en trikker der?

Om du ksal være så naiv så kan jeg filme og vise hvordan du skal gjøre det på youtube...

Ikke hvis man gjør det riktig, men jeg har sett mange som har sagt "dette er ikke noe problem". Så bruker de halvdelen av kordelene, like greit å lagre fyrvekeri på siden av en varm panel ovn..

Lenke til kommentar
Her.

Utjevningsforbindelse da? kansje det hadde vært allright å få med seg?

at du sier at dette er en smal sak å gjøre selv uten elektriker for så å tegne en skisse der du glemmer det aller viktigste av alt, det gir ikke mye kredibilitet.

Lenke til kommentar

Kom deg til et elektrofirma og sei du trenger ein påveggs koblingsboks og 3 vagoklemmer.

Vil ikke de selge deg det, så går du berre til neste. Noen kommer uansett til å fikse det utstyret for deg.

Koble farge på farge.

Bilde: http://www.ordne.no/wp-content/uploads/200...ago_sentral.jpg

Noen bokser kommer med skrutilkoblinger. Skrue rett på leder er fy fy...

Da trengs niter på endene...

Lenke til kommentar
Kom deg til et elektrofirma og sei du trenger ein påveggs koblingsboks og 3 vagoklemmer.

Vil ikke de selge deg det, så går du berre til neste. Noen kommer uansett til å fikse det utstyret for deg.

Koble farge på farge.

Bilde: http://www.ordne.no/wp-content/uploads/200...ago_sentral.jpg

Noen bokser kommer med skrutilkoblinger. Skrue rett på leder er fy fy...

Da trengs niter på endene...

Hvorfor skal mange komme med feil, eller forvirrende svar. Er da for pokker ingen som har mangeleder kabel banka opp på veggene sine. og bruker du nitter/endehylser på PR kabel, så er du litt småfjern vil jeg påstå

Lenke til kommentar

Som sagt var det ikke hvorvidt det var vanskelig å fikse eller ikke som var spørsmålet, men om det var lov eller ikke. Som noen påpekte tidligere i tråden, så er det ikke lov å gjøre dette selv, men skal gjøres av elektriker.

bestillte varmepumpe tidligere i sommer, og fikk telefon i går om at denne var klar til levering og installasjon. Slo to fluer i en smekk, og fikk den ene elektrikeren til å legge opp 6 meter kabel mellom de to stikkontaktene samtidig. Kosta meg 300 ekstra, altså ikke stort mer enn om jeg skulle kjøpt kabel selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...