Gå til innhold

Kjerringa på dør, kjøpe prosjektor!

Anbefalte innlegg

Etter å ha tuppa kjerringa på dør (hu har trenert mitt ønske om prosjektor i mange år) så må jeg nesten

gå til anskaffelse av denna "drømmen" man har hatt.

Desverre ramla jeg av hardwarelasset for noen år tilbake og er vel back i "grønn modus".

Derfor lurte jeg på om det var noen her som kan komme med noen anbefalinger til prosjektor som passer for meg.

Kravet er jo såklart "Full-HD" - hvis ikke noen har noe bedre å fare med mtp bildekvalitet.

Skal brukes mot en ganske dyr DVD-spiller og PC med HDMI og DVI utgang. (oh yes, egen HDMI utgang)

Har et rom på 6 x 4 meter, med ene veggen fri, hvor prosjektoren selvfølgelig skal være. Det ideelle hadde vært å montere den

i taket ca 4 meter fra veggen. Hva med lerret ?

Pris er ikke noe tema, men jeg kjøper ikke signalkabler til stereoanlegget til 2000 kr meteren (så vet dere hvor landet ligger)

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke budsjettet ditt, men har et par anbefalinger:

Sony lanserer snart VPL-HW15. Denne ser ut til å bli en killer innenfor fornuftig prisklasse. Den utgående HW10 er til nå annsett som noe av det beste under 30.000,- merket. Utsalgsprisen på den ligger nå på 19.000,-, og HW15 er ventet å ha en pris på ca. 25.000,- "AK", fra avforum.no, vil lansere en dybdetest av denne 2. september. Det blir en av verdens første tester.

Om du virkelig vil slå til blir nok JVC's nye HD950 ny referanse i hjemmekinomarkedet. Prisen på denne kommer derimot til å havne mellom 60-90.000,- Den tar over for kritikerroste HD750, som for tiden går for 50.000,- For å kunne forsvare og utnytte noe slikt må du nesten ha en dedikert hjemmekino, som innebærer sortmalte vegger, og ingen vinduer.

Av budsjettalternativ er det spesielt BenQ's W5000 som stikker seg ut som vinner. Den går for rundt 12.000,- men er ganske vanskelig å fa tak i for tiden da den er EOL. Den blir erstattet av en W6000, men denne er ikke ansett å være like egnet i hjemmekinosammenheng.

Som du sikkert har skjønt er vi midt i den tiden hvor alle produsentene kommer med nye modeller. Noen har lekket info om hva som kommer, mens andre holder kortene tett til brystet frem til neste ukes IFA-messe. Det er derimot verdt å merke seg at selv om produsentene lanserer og presenterer nye produkter, kan det gå en del til før de er tiljengelige på markedet. De tregeste vil nok ikke være leveringsklare før bortimot desember. Projektorer har også relativt store prisdropp i levetiden, så økonomisk sett er tiden fremover et gunstig tidspunkt å handle på.

Når det gjelder lerret vil jeg absolutt anbefale det. For de aller fleste er det grått lerret som er tingen i hjemmekonisammenheng. Rammelerret regnes for å være den mest solide løsningen, men det er jo ikke akkuratt diskret om det skal henge i stua. Om den skal være på veggen på 4m, og du sitter 3-4m unna, tror jeg jeg ville valgt 106", eller 120" om du siller lengre unna. DreamScreen er en god produsent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...