Gå til innhold

Videregående og vet ikke hva jeg skal gjøre

Tommy-

Anbefalte innlegg

Det verste er at jeg kjenner mange med samme oppfatning, Mantoius.

De syns ikke de lærer noe særlig på media, og går bare rundt og sturer med masse fritimer. I tillegg er det de lærer ganske lett å lære seg på egenhånd etter hva jeg har hørt.

Men de fleste tar hvertfall påbygg da, så de får jo noe ut av de 3 årene. Som i studiekompetanse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du mistolket hva jeg skrev litt.

Karakterer er selvfølgelig viktig, men om man får 6 på et skriftlig fotoprosjekt, så vil ikke det automatisk si at du vil bli en god fotograf. Teori og praksis er to vidt forskjellige ting i de fagene.

I engelsk, norsk og alle de andre almenne fagene er det jo selvøfølgelig karakterene som sir deg hvor god du der.

Jeg mente ikke at man bare kunne slampe rundt om man skulle bli god grafisk designer - fordi det ikke krever gode karakterer, hehe. Jeg mente at man ikke skal tro at man er god i praksis fordi man får det til på papiret med ord :)

Lenke til kommentar
Media er drit slackt, vi bare går ut og inn når det passer oss. Sitter på facebook og jobber når vi føler for det. Elsker det...

Tenk om resten av samfunnet hadde vært så "drit slackt" (eller tør jeg rette deg til dritslackt).

Jeg er "dritglad" for at jeg gikk almenn vgs. Det fikk meg til å innse hva livet handler om - å ta ansvar for seg selv og sitt. Når du skal ta videre utdanning på høgskole og universitetsnivå er det ingen som diller og daller med deg. Det går ikke å være sjuk på prøven så du kan ta den neste uke, det går ikke an å få legeerklæring på at livet er for hardt til at noen skal kreve av deg å komme på skolen. Ingen tvinger deg på skolen, ingen tvinger deg til å ta prøver - det er kun deg og deg selv som må ta ansvar for livet ditt.

Resten av samfunnet jobber og sliter for stipendet ditt, hva med å vise litt ansvar tilbake? Om 20 år kommer du enten til å være i samme situasjon og være mindre opplyst mens du sitter på trygda og "dritslack'er" deg på facebook - eller så kommer du til å angre stort på at du ikke tok deg på tak når du var yngre...

Lenke til kommentar

Jeg merker at jeg blir en smule provosert av enkelte uttalelser i denne tråden. Det virker som de fleste av dere som går / har gått på allmenn har en oppfatning av at elever på MK bare loker rundt i gangene og sitter på Facebook i skoletida. Dessverre er det jo visse folk her som bekrefter disse mistankene.

Vel, for meg var medialinja alt annet enn "slackt". På ungdomsskolen var jeg møkklei alt som hadde med allmennfag å gjøre, og søkte meg derfor inn på en av de beste MK-linjene i byen. Snittet for å komme inn på denne skolen var (og er fortsatt) veldig høyt, og lærerne stilte krav fra første stund. I andreklasse hadde vi nesten bare mediefag, men det betydde ikke at det var lite å gjøre. Det var vanskelig å få gode karakterer, og nesten samtlige elever satt igjen på skolen til langt på kveld når vi hadde prosjekter i media. Selv om vi hadde relativt lite allmennfag, var det ikke akkurat mangel på arbeid i de fagene vi hadde - både samfunnsfag og engelsk var avgangsfag det året. I tredjeklasse toppet det seg, med store MK-prosjekter kombinert med 10 timer norsk pr. uke. Vi hadde så mye å gjøre at jeg så å si ble nødt til å droppe hele russetida, og var bare ute på fest tre kvelder i løpet av tre uker. (Det skal dog sies at jeg var en av de mest seriøse elevene. Det var mange som ikke lot skolen stjele russetida, for å si det sånn.)

Dette blir sikkert et unødvendig langt og uninteressant innlegg, så jeg skal avslutte nå. Poenget mitt er i hvert fall at MK slett ikke bare er "lek og moro" på alle skoler. Det er kan nok hende det er en mer "seriøs tone" på allmennlinjer, selv om jeg er ganske sikker på at dette også varierer en god del. Mine allmennvenner jobbet i hvert fall ikke like mye med skole som jeg gjorde i løpet av de tre årene på videregående - det er helt sikkert.

(For øvrig er jeg enig med mange av Mantoius' synspunkter når det gjelder MK.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...