Gå til innhold

Koble opp ADSL i kjellerleilighet.

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en liten case her. Jeg leier i kjelleren til et eldre ektepar. Jeg har bestilt internet og tv fra NextGenTel, og skal bruke samme telefonlinje som de jeg leier hos. Jeg har forstått det sånn at jeg ikke uten videre kan koble routeren til de telefonledningene vi har i leiligheten, da dette vil skape støy på telefonen til de vi leier hos. Ifølge han jeg leier hos (han var ikke sikker), så har han analog telefon.

Har dere noen tips om hvordan jeg kan koble meg på telefonlinjen uten at det ødelegger for han jeg leier hos? Etter hva jeg forstod var første telefonuttak på loftet, mens vi bor i kjelleren. Hadde det da vært mulig å splitte telefonlinjen ved første uttak på loftet, sende signal for TV/internet ned til min leilighet med HomePlug og sette routeren der nede? Altså at jeg kutter telefonledingen før første uttak, setter på en splitter mellom de to delene, og sender signalet for ADSL ned i leiligheten min vha. to stk. HomePlug, og at jeg så kobler på routeren nede i kjelleren.

Vet ikke om jeg er helt på viddene, eller om dette er mulig. Uansett greit å være sikker før jeg eventuelt begynner å fikle med ledningene til de jeg leier hos.

Er veldig åpen for andre forslag og tips! :)

Endret av -=Martin=-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg finner ut så gjelder følgende:

Du kan koble til telefon og routermodem til medfølgende ADSL-splitter oppe.

Så bruker du medfølgende homeplug til å streame TV og internett ned. Internett kan du enten ta imot trådløst eller sette på en switch eller (trådløs)router på homeplug nede.

----------------------------------

Må jeg trekke kabler gjennom huset for å benytte NextTV?

Dette er ikke nødvendig.

Alle som får levert NextTV får også levert to adaptere (HomePlug) som overfører data-trafikken via det eksisterende strømnettet i boligen.

En adapter tilkobles i stikkontakten i umiddelbar nærhet av bredbåndsruteren, og en tilsvarende enhet i nærheten av TV-dekoderen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil takke for svar, og samtidig benytte anledningen til å anbefale alle til å holde seg LANGT borte fra nextgentel! Makan til rotekopper skal man lete lenge etter!

Etter å ha ventet over en måned på å få installert bredbånd, får jeg mail der det står at jeg likevel ikke kan få bredbånd fra nextgentel. Jeg bor sentralt i bergen, så kan ikke forstå problemet...

Hold dere borte fra nextgentel!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...