Gå til innhold

Office får strengere antipiratfunksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MS sin feil er at de ikke tilbyr lisenser/priser som er tilpasset folk sin hverdag. Da velger folk å piratkopiere.

Hva mener du?

Office 2007 Home & Student koster mellom 800 og 900 kroner, og denne pakken inneholder 3 lisenser. Synes ikke det er noe upris.

 

Universitetet i Bergen har kastet ut MS Office sist gang jeg sjekket (12/2007). Går bare i OO.o der nå, og itfolkene har vært smarte å endret navn på alle snarveier osv. slik at alt ser ut som før!

Universitetet i Oslo har heldigvis Office 2007 på alle Windows-maskinene.

Lenke til kommentar

I tillegg brukes piratkopiert programvare gjerne for å spre virus, spionprogrammer og annen type skadelig programvare.

 

Veldig dum begrunning... Det vil jo si at det blir vanskeligere å få tak i en som faktisk er cracket osv. Det vil dermed si at flere vil ende opp med en versjon som sier den er cracket og så er det bare virus. :\

 

Lurer på om de tjener eller taper på dette.

Greit nok at all som skal bruke det nå "MÅ" betale for det, dette tjener de jo selvfølgelig på.

Dette har jo også sin negative side, det vil si at ferre kommer til å bruke den og de vil ha mindre markedsandel som vil føre til mindre popularitet og dermed mindre salg. lol

En annen ting er at folk er dritt lei alt ekstra slite med å få aktivert produktet de har betalt penger for så de kan bruke det, som igjen betyr at de mister kunder, som i det lengre løp betyr at de taper mer og mer penger.

Hvordan har de tenkt å "kontrollere" aktiveringen, jeg tviler på at de gjør det på en måte mange kunder ville likt om de viste hva det gikk ut på og selvfølgelig hva det kunne brukes negativt mot kunden for.

 

Da er det heller på tide å se etter en bedre eller gratis løsning. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Enig med alle vedrørende OO.org, som jeg synes er helt greit å benytte. Bruker kun OO hjemme + jobb og finner ingen som helst grunn til å benytte MS Office isteden.

 

Smak og behag det der antagelig.

Lenke til kommentar

Joda, selv om openoffice ikke er en optimal office løsning, duger den i massevis for alle som ikke jobber i et veldig belastet kontormiljø , mao kan sikkert 50% av alle bedrifter bytte ut MS office med openoffice uten problemer, men selvsagt bør dette kun skje etter man har funnet ut behovet til bedriften.

 

Hjemmebrukerne burde egentlig ha full tilgang til office pakken gratis, det er jo tross alt på grunn av oss at MS har fått såpass stor markedsandel. Men jeg er gledelig med på å bruke andre alternativer som for eksempel oo i håp om at denne utvikler seg enda mer og blir mer enn en verdig utfordrer til ms of.

Lenke til kommentar
Kanskje for at sannsynlighet de får en jobb er større slik?

 

Nei.

 

Kan du skrive CVer og søknader i OpenOffice kan du gjøre det i MS Office, og vice versa. Det er fullstendig irrelevant hvilket program de bruker, da begge tilbyr den funksjonaliteten de trenger. Den eneste reelle forskjellen på dem i denne konteksten er at det ene koster penger (som DU må ut med i form av skatt), mens det andre er gratis.

Lenke til kommentar

Dårlig begrunnelse eller ikke, det er bare bra at de strammer litt inn. Det er som regel de mest prissensitive kundene med litt datakunnskaper som piratkopierer. Ungdom, studenter, unge voksne i dårlig betalte jobber, høye boutgifter etc. Det er bare en fordel at Microsoft får redusert piratkopieringen. Noen av de vil nok betale prisen det koster, mens andre vil velge billigere/gratis alternativer. det vil bety mye for alternativene selv om bare 1% av MS sine Office-kunder bytter kontorprogram. Konkurranse trenger vi absolutt mer av. Det er noe som både vil øke farten på utviklingen i alle leire, samt presse prisene på særlig Microsoft. Noe MS-kunder bør være glade for.

Lenke til kommentar
Bruker OpenOffice selv, iblant også AbiWord og Gnumeric. At folk vil bruke Microsoft Office hjemme føler jeg igrunnen er helt greit, ser ingen grunn til å nekte folk å spise ananas på pizza heller, selv om jeg personlig ikke ville betalt for noe sånt.

 

Jeg er mer bekymring for hvor mye penger det offentlige kaster etter Microsoft. Hvorfor trenger man MS Office i grunnskolen? Hvorfor skal sosialklienter på jobbkurs måtte læres opp i en proprietær programvarepakke de ikke har råd til selv, uten å opplyses om at det finnes gratis alternativer?

Hør hør!

 

IKT-utgifter i det offentlige Det blir ikke bedre av at noe av det som skulle vært i programvare visstnok har havnet i Data-utstyr.

 

Når du lager et MS Office dokument, så kan du sende det til hue og rævva i hele verden uten et knyst. Det funker.

Du kan legge det ut på nett. Det funker.

Sender du et Open Office dokument - så skaper det støy.

 

Send et en .doc fil som vedlegg på epost til meg og få så hatten flagrer. Så var det sagt.

Takke seg til åpne standarder på nett. Rekursiv logikk som alle unntatt dem som prøver å ødelegge er tjent med.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Skulle gjerne brukt OO jeg, men da må de få inn et Outlook-alternativ! Ja, jeg vet at det finnes noe som heter Mozilla Thunderbird, men sist jeg sjekket, så var ikke den i nærheten av Outlook når det gjelder kontakt- og kalender funksjonalitet!

 

Jo, det er den, men man må lære seg eit program før man snakker.

Lenke til kommentar
Spørsmål: Hvilke funskjoner vil en betydelig mengde av brukerne savne i OpenOffice kontra msoffice?

Jeg bruker OpenOffice hjemme, men MS Office på jobb, siden jeg bruker makroer veldig mye. Det hadde vært helt fantastisk om OO ville begynt å støtte Visual Basic ;) Ellers er ClipArt-biblioteket i MS Office helt fantastisk.

Lenke til kommentar
Spørsmål: Hvilke funskjoner vil en betydelig mengde av brukerne savne i OpenOffice kontra msoffice?

Jeg bruker OpenOffice hjemme, men MS Office på jobb, siden jeg bruker makroer veldig mye. Det hadde vært helt fantastisk om OO ville begynt å støtte Visual Basic ;) Ellers er ClipArt-biblioteket i MS Office helt fantastisk.

 

Jøss! Så det finst dei som bruker ClipArt-biblioteket. OK

Lenke til kommentar

problemet er at korrupsjonen er så utbredt, i form av microsofts' økosystem/syndikat. alle pisser i buksa for å holde varmen ved at de selger MS lisenser og får en bit av kaka. bryter man ut av rekkene må man være av en viss størrelse. og da kan skurkene i ms lene seg tilbake i stolen og koke opp mer konpirasjoner for å låse brukerne og hindre konkurransen. f.eks gjennom droner som SCO.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

MS Office lever utvilsomt på folks generelle manglende kunnskap om hva som finnes av alternativer. Så lenge Dell og lignende tjener penger på MS Office vil de selvfølgelig tilby dette fremfor gratis alternativer.

 

MS manglende vilje til å innføre en pakkebrønn i Windows er lett gjennomskuelig. Det hadde med en slik blitt litt for enkelt for folk å finne alternativ programvare. EU burde lagt inn krav om innføring av en GUI standarisert pakkebrønn i alle OS slik at folk enkelt kunne finne programvare alternativer på alle plattformer. Dette hadde forøvrig også løst "Browser saken".

Lenke til kommentar

Mange innlegg her som støtter MS office går i form av at alle har det, og MS office brukes nesten overalt. Ja, hvorfor er det sånn? Det er fordi alle kjøper og bruker MS office. Nesten ingen bryter ut, og på den måten opprettholder man en standard man hele tiden må kjøpe programware for å kunne brukes lovlig.

 

Hadde ALLE brukt Open Office eller en annen åpen standard så kunne man fritt valgt sine kontorprogrammer ut fra smak og behag, og ikke hvilket sært format filene lagres i så andre kan få lest det.

 

Jeg er dritt lei, at omtrent alle du sender et innlegg med, overhode ikke klarer å åpne det om man benytter en åpen standard. Får bare retur, kan ikke åpne innlegg. Slik har det vært på skoler og mange offentlige kontorer osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...