TheFly Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Windows tror den er installert på C:\, mens den egentlig er installert på D:\ hvor jeg kan finne igjen WINDOWS-katalogen. Problemet er at jeg ikke får startet opp datamaskinen fordi den tror at boot.ini-filen skal ligge i C:\ noe den selvsagt ikke gjør, da Windows er installert på D:\. Hvordan kan jeg få ordnet det slik at Windows skjønner at Windows-filene ligger på D:\ og ikke C:\? Jeg får startet opp dataen vha installasjonscden (som jeg har på minnepenn, da det dreier seg om en mini-pc uten cd-rom). Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Mulig du har trukket noen feil konklusjoner, boot.ini skal ikke nødvendigvis ligge der Windows er installert. boot.ini skal ligge på System disken, dvs den som booter fra BIOS. Det er mange som får problemer fordi de uforvarende har fått System og Boot på hver sin disk. Legg ut et bilde av din Diskbehandling, så kan vi ta det videre derfra. Lenke til kommentar
TheFly Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 (endret) Okei, diskbehandling - altså en oversikt over diskene bare? Det skal også sies at jeg har det berømte "hal.dll"-problemet under oppstar - dette er da enda en grunn til at jeg må benytte meg av installasjonscden for å starte opp dataen. Endret 27. august 2009 av TheFly Lenke til kommentar
TheFly Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 (endret) Da prøver jeg å legge ut et bilde... Endret 27. august 2009 av TheFly Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Ikke helt. Diskbehandling: http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm Apropos bilder - ikke bruk bildetype JPG på skjermdumper. Bruk heller PNG eller GIF. Det velger du på 'Lagre som ...' Bildekvaliteten på slike bilder blir da mye bedre. JPG brukes til fotografier. Lenke til kommentar
TheFly Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 (endret) Da prøver vi igjen... Det ser jo riktig ut at D:\ står som system, men problemet mitt nå er at det ikke eksisterer noen boot.ini fil på datamaskinen... Som et resultat av det, tror jeg at jeg får "hal.dll not found"-feilmeldingen hver gang jeg starter opp uten cden/minnepennen med windows-installasjonen... Endret 27. august 2009 av TheFly Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Har du sjekket i BIOS at bootrekkefølgen er riktig? Det skal være Disk 0 først. Eventuellt kan du sjekke hva som skjer hvis du kobler fra disk 1 (og minnepinnen). Lenke til kommentar
TheFly Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 Nå skiftet jeg boot-rekkefølgen, og resultatet ble at jeg fikk hal.dll-feilen uansett hva jeg bootet fra - selv minnepennen med windows-installasjonsfiler... Det dreier seg om en Asus EEE 901, og å begynne å koble fra disker føler jeg at er utenfor mitt kompetanseområde! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Har du prøvd å feilsøke hal.dll? Mulig BOOTCFG kan hjelpe. http://support.microsoft.com/kb/314477 Ellers finnes mange guider på nett. Eks: http://pcsupport.about.com/od/findbyerrorm...ssinghaldll.htm Lenke til kommentar
TheFly Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Jeg har prøvd mesteparten av metodene som er beskrevet i microsoft-linken... hverken metode 1 eller 2 fungerer - disse har jeg prøvd før jeg spurte her på forumet. Jeg prøvde nå på metode 3, og får "access is denied" på alle kommandoene jeg gjør etter å trykket R for å komme meg til Recovery Consolen... Forresten - når jeg får muligheten til å velge hvilken Windows installasjon jeg vil logge på, får jeg opp èn mulighet, nemlig 1: C:\Windows . Passordet er ingenting, så der trykker jeg bare enter. Likevel når jeg skriver inn kommandoene som står på support-sidene til MS så får jeg "Access is denied"... Hva kan dette komme av? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) -Fjerne USB saken din -forandre instillinger i Biosen til det det var og bruke metoden du brukte før, for å komme inn til Windows. Når du er der, skal du se litt nærmare på noe slik at vi forstår alt det der. Men først boote in til windows. Endret 28. august 2009 av wiberos Lenke til kommentar
TheFly Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 jeg kan ikke fjerne usb-saken min - det er jo den eneste måten jeg kan komme inn i windows uten å få "hal.dll"-feilmelding. Dessuten må jeg ha den for å komme inn i recovery mode. Alt er forandret i BIOS til slik det var. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 dette er da enda en grunn til at jeg må benytte meg av installasjonscden for å starte opp dataen Oh..det er usb cd device... Ok I windows du skal -kontroll panel---folder options se på bildene. Med å enable for å vise skjulte filer, vil du se mer når du åpner din C:;\ og D:\. Ta bilder av det. Når det gjelder boot.ini som kommer opp i System, er den den samme som kommer opp i msconfig? Ta bilde fra det og. Lenke til kommentar
TheFly Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Takk for detaljert svar - jeg tror vi kommer nærmere og nærmere en løsning. Visning av skjulte filer har jeg alelrede skrudd på, men ta en titt på bildene som viser hva som skjer når jeg prøver å bruke fremgangsmåten din: Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Ja det var fint. Bra så langt, etter den configurasjon du har. Fra msconfig får du at det er ikke noe boot.ini i C:, greit nok med det og. Det vi må avklare nå er filene som du ikke ser i C:\ og D:\ Se igjen bilden om å vise skjulte filer. Alle tre linjer som er merket skal være likt hos deg. Prøve. Lenke til kommentar
TheFly Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Aha - det gjorde susen - nå ser jeg boot.ini i D:\. Hva nå? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 For at du skal boote fra en disk-partition trenger du: -ntldr -ntdetect.com -boot.ini ( man trenger heller ikke boot.ini i noe tilfeller, men vi går ikke inn på det nå) Når man først har boot.ini, så må det være riktig. nr 1 for deg nå: -hvor finner du , ntldr, ntdetect.com og boot.ini? Lenke til kommentar
TheFly Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Alle ligger i D:\ !! Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Fint. Dobbeltklikk på boot.ini som du finner i D:. Hva står det der? Lenke til kommentar
TheFly Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 [boot loader] timeout=1 default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="XP Home" /fastdetect multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="MICROSOFT WINDOWS XP HOME EDITION" /Fastdetect multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect Som du ser har jeg prøvd å fikse det vha support-microsoft-linken... tror det er mye unødvendig der! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå