ukjentbrukergitt Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 jeg har alltid lurt på, men aldri funnet det ut helt, hvilke opplysninger er det lov å ha med i attesten egentlig? jeg har hørt noe om at negative opplysninger ikke er lov, og at den skal være helt nøytral. stemmer det? helst noen lover og paragrafer å henvise til. og er det lov å oppføre sykefravær o.l? takk på forhånd. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Kva slags attest er det snakk om her? Er det referanse fra tidlegare arbeidsgivar? Om attesten skal være nøytral så har jo attesten ingen hensikt, om det ikkje kan skrivast negative opplysningar så kan heller ikkje positive opplysningar brukast. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 jobb attest fra arbeidsgiver altså. en jobbattest skal vel egentlig bare handle om hva som er gjort av arbied og hvor lenge osv, hørt at positivt er lov, men ikke pålagt, så hvordan er det her egentlig? hvordan er de faktiske lovene? Lenke til kommentar
btl Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Hei I arbeidsmiljølovens Kapittel 15 §15-16 står det om dette: (1) Arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet. (2) Denne bestemmelse begrenser ikke arbeidstakers rett til å kreve en mer utførlig attest i arbeidsforhold hvor dette er sedvane og ikke annet er fastsatt i tariffavtale. (3) Arbeidstaker som blir avskjediget har også krav på attest, men arbeidsgiver kan uten nærmere angivelse av grunnen opplyse i attesten at arbeidstakeren er avskjediget. Hentet fra http://www.e-handboka.net/Vgs/Lover/Aml/aml-15.htm men her var det §15-15 og i lovsamlingen min er det §15-16. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 § 15-15. Attest (1) Arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet. (2) Denne bestemmelse begrenser ikke arbeidstakers rett til å kreve en mer utførlig attest i arbeidsforhold hvor dette er sedvane og ikke annet er fastsatt i tariffavtale. (3) Arbeidstaker som blir avskjediget har også krav på attest, men arbeidsgiver kan uten nærmere angivelse av grunnen opplyse i attesten at arbeidstakeren er avskjediget. Ser her at attesten skal inneholde; namn, fødselsdato, innholdet i arbeidet og kor lenge du har jobba der. Men det står ingenting om at arbeidsgivar ikkje også kan skrive negative ting eller at du kan kreve at attesten berre skal bestå av desse minimumskrave som lova krever av ein attest. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Det er i prinsippet riktig at en sluttatest fra en arbeidsgiver skal være "nøytral" Det du har krav på er en skriftlig sluttatest som sier hvor lenge du har jobbet og hva du har gjort i jobben. Attesten kan derimot si noe om årsaken til opphørt arbeidsforhold. En avskjedigelse kan f.eks skrives som sluttårsak. Hvis arbeidsgiver skriver noe negativt utover dette, kan du kreve at det blir fjærnet fra atesten En arbeidsgiver kan selfølgelig skrive positive ting i en atest. Lenke til kommentar
btl Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 En attest trenger ikke å inneholde negative opplysninger, men kan skrives slik at man kan tolke det negativt Beklager, men kommer ikke på noe veldig godt eksempel, men det er forskjell på å skrive "Denne arbeidstakeren klarte ingen ting" og "Denne arbeidstakeren har forsøkt å utføre arbeid hos vår bedrift". Det er også slik at en dårlig attest kan være positiv, og en god attest kan være negativ i den kyniske verden. En bedrift som har en meget dyktig ansatt og som ikke ønsker å miste denne, vil kanskje ikke gi utrykk for at dette er en dyktig medarbeider hvis de blir kontaktet av en bedrift som er interessert i å ansette denne personen. Hvis bedriften heller ønsker å bli kvitt medarbeideren vil de nok reklamere hardt for at den bedriften som kontakter dem, skal ansette han. Det er selvfølgelig lettere om en slutter frivillig enn om man må si opp. Dette er mennesker som driver med ansettelsesprosesser i oppegående bedrifter klar over. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Det er sedvane i arbeidslivet at man ikke skriver negative ting i attesten. Arbeidsdelingen mellom 'attest' og 'referanse' (der førstnevnte er en beskrivelse av hvordan du utførte ditt arbeid, og sistnevnte er en uttalelse om deg som person) tilsier at attesten skal holde seg til hvordan du utførte ditt arbeid. Referanselesning er, som btl, en kynisk affære. Det tryggeste er ettter min mening en nøytral referanse -- det er ikke noe i den som kan tolkes feil. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 ok så det er ren folkeskikk altså, men ingen lover som sier noe? ingen tarifflover heller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå