Gå til innhold

Skiftende blender på Tamron 90mm Macro f/2.8

Anbefalte innlegg

Jeg og en venninne kjøpte for noen uker siden Tamron SP AF90mm F/2.8 Di 1:1 Macro. Jeg til mitt Nikon D90, og hun til sitt Canon 400D.

Med hennes linse står blenderen fast på F2.8, mens på mitt endres dette fra F2.8 til F5.6 etter hvor mye jeg fokuserer. Hvorfor er det slik? Er det noe galt med objektivet mitt, eller er det noen innstilliger på kameraet som gjør det?

Takk på forhånd

Endret av WheelMan
Gjorde emnetittelen mer forståelig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg og en venninne kjøpte for noen uker siden Tamron SP AF90mm F/2.8 Di 1:1 Macro. Jeg til mitt Nikon D90, og hun til sitt Canon 400D.

Med hennes linse står blenderen fast på F2.8, mens på mitt endres dette fra F2.8 til F5.6 etter hvor mye jeg fokuserer. Hvorfor er det slik? Er det noe galt med objektivet mitt, eller er det noen innstilliger på kameraet som gjør det?

Takk på forhånd

Er nok ikke noe feil. Det er instillingen på kameraet som gjør dette, siden du bruker autoprogram.

Lenke til kommentar
...etter hvor mye jeg fokuserer.

Tror ikke at nær eller fjern fokus er årsaken.

Tipper du har kamera i "P" eller "auto", slik at kamera styrer blender og lukkertid selv.

Jeg kjører kameraet i M

Da skal det strengt tatt ikke være mulig å få noe annet enn det du har valgt på "hjulene"! Spesiellt når det er snakk om et objektiv uten zoom.

Velger du f/2.8 så skal bildet bli tatt med f/2.8 uansett hva du fokuserer på!

Det er enten feil på objektivet eller kamera.

Lenke til kommentar
...etter hvor mye jeg fokuserer.

Tror ikke at nær eller fjern fokus er årsaken.

Tipper du har kamera i "P" eller "auto", slik at kamera styrer blender og lukkertid selv.

Jeg kjører kameraet i M

Da skal det strengt tatt ikke være mulig å få noe annet enn det du har valgt på "hjulene"! Spesiellt når det er snakk om et objektiv uten zoom.

Velger du f/2.8 så skal bildet bli tatt med f/2.8 uansett hva du fokuserer på!

Det er enten feil på objektivet eller kamera.

Ja det var det jeg trodde også. Får ta med objektivet til butikken jeg kjøpte det da. Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Jeg har samme issue på mitt objektiv på D300, har ikke hatt tid til å forske på det, men kan det ha noe med bryteren på venstre side av objektivet og hvilken modus den står i (Full eller Limit)?

Men kan ikke skjønne at det skal ha noe å si for blender.

Gi gjerne beskjed om du finner ut hva som er årsak.

EDIT: På mitt objektiv er det ikke blenderring, må styres fra kameraet.

Endret av sanztra
Lenke til kommentar
Ja det var det jeg trodde også. Får ta med objektivet til butikken jeg kjøpte det da. Takk for hjelpen! :)

Du kunne jo prøvd objektivet på et annet kamera og sett om feilen finnes der også. Hvis ikke kan det jo være kamera ditt som tuller seg...

Lenke til kommentar

Du kunne jo prøvd objektivet på et annet kamera og sett om feilen finnes der også. Hvis ikke kan det jo være kamera ditt som tuller seg...

Jepp. Er nok sikkert det vi kommer til å gjøre i butikken. Jeg har bare et Nikon kamera ;)

Lenke til kommentar

Takk på forhånd

Det er antagelig ikke noe "galt" med objektivet ditt. Du opplever at "effektiv blender raportert til kamera" minsker mer og mer jo nærmere nærgrensen du kommer. Les litt på linken her:

http://www.jeffree.co.uk/pages/macro-faqs.html

Scroll ned til følgende spørsmål på sida:

"When I focus close, the F-number indicated on my Nikon SLR body increases. Why is this?"

Litt ned på sida her har Kennyboy en tabell som viser dette i tall:

http://www.kenrockwell.com/nikon/105af.htm

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar

Takk på forhånd

Det er ikke noe "galt" med objektivet ditt, les litt på linken her:

"When I focus close, the F-number indicated on my Nikon SLR body increases. Why is this?"

Takker for den, da slapp jeg å bruke tid på noe som ikke er et issue likevel :), hadde en liten mistanke om at det skulle være sånn, men som sagt har jeg ikke hatt tid til å se på det.

Lenke til kommentar
Det er antagelig ikke noe "galt" med objektivet ditt. Du opplever at "effektiv blender raportert til kamera" minsker mer og mer jo nærmere nærgrensen du kommer. Les litt på linken her:

Men hvorfor er det ikke slik på Canon 400D da? o_O

Lenke til kommentar

Men hvorfor er det ikke slik på Canon 400D da? o_O

Nå er ikke jeg Canonbruker og er dermed ukjent med EOS 400d og hvordan det oppfører seg med et dertil egnet makro objektiv påmontert. Men jeg vet at den samme fysikken gjelder for alle kameraer. Dermed kan jeg anta at det nevnte Canonkameraet ikke viser brukeren effektiv blender når objektivet er i "makroleget", eventuelt kan det være at du og din canonkompanjong ikke vet hvor dere skal se etter?

Du kan jo selv gå inn på f.eks dpreviews canon forum og poste dette spørsmålet der.

Lenke til kommentar

Det er forskjellige designvalg fra Canon og Nikon. Når man fokuserer tett, så blir den effektive blenderen mindre (avgjørende for eksponering), men den fysiske blenderåpningen forblir den samme (avgjørende for dybdeskarpheten).

Nikon velger å vise den verdien som gir riktig lysmåling.

Canon velger å vise den verdien som gir riktig beregning av dybdeskarphet.

Det er ikke noe som er riktig eller galt, det er bare forskjellig. :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...