Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Billig og bra benkoppvaskmaskin?

Anbefalte innlegg

Hei!

Siden jeg er dritlei oppvasken og kone er for dyrt og vanskelig i drift, så tenkte jeg å skaffe meg en sånn derre benkoppvaskmaskin. Har funnet 3 på nettet som går an prismessig (less is more (kr) er tydeligvis slagordet for elektrogrosisstene, siden disse koster like masse som de store...):

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/op...gik-benkoppvask Billigst, men aldri hørt om merket, noen som har noen erfaring?

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/op...h-oppvaskmaskin Kjent merke, men dårligere plass!

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/op...oductTabcontent Dyrere, men enda dårligere?

Noen tips om sånne maskiner? Hvilke modell/merke vil dere anbefale? Har sett at det er lite med sånne på bruktmarkedet og at de holder seg såpass i pris at jeg like så godt kan kjøpe en ny en med garanti.

Endret av hypnotize7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerrapporten testet 3 slike nokså nylig, og ingen av dem kom i nærheten av å bestå testen, mtp hvor rent de vasket. Konklusjonen deres var vel at en enten kjøper en ny oppvaskkost, eller kjøper en vanlig oppvaskmaskin.

Da jeg bodde alene, uten oppvaskmaskin så vurderte jeg en slik maskin, men kom frem til at når den bare vasker en sterkt begrenset mengde oppvask, ikke har plass til gryter/stekepanner osv, samt at en, ved å vaske opp hver dag, ikke generer store oppvasken, så er det lettere å bare vaske opp for hånd. Bare det at den, i de fleste tilfeller, opptar vannkranen på kjøkkenet i noen timer mens den brukes, er et stort nok irritasjonsmoment for min del.

Engangsservise funker også fett..

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke denne rapporten du prater om, har du noen link? Har prøvd Altavista + gått direkte inn på http://forbrukerportalen.no/ som gir ut denne rapporten. Eneste jeg finner er test av vanlige oppvaskmaskiner.

Du har helt klart et poeng at det er masse som ikke går inni sånne maskiner, feks langpanna eller kjeler - så litt oppvask blir det uansett. Men så lenge man skylder av matrestene i vann etter talerkenen er brukt, går det vel greit?

Lenke til kommentar

Jeg har desverre ingen link, siden jeg leste artikkelen i papirutgaven, og ikke har bladet her. Men om jeg finner det på søndag så kan jeg evt scanne det inn. Greit å vite hvilken av de som ble testet som fikk minst minuspoeng.

Men ja, om du skyller godt av, har hørselsvern, og ikke bruker hurtigprogrammet, så blir det som du sier; "greit".

Lenke til kommentar

Ser forøvrig på hjemmesiden til forbrukerrapporten at det er mai-nummeret som inneholder testen, men at akkurat den artikkelen teit nok ikke ligger ute på hjemmesidene som du nevner. Men skal passe på å kikke etter bladet på søndag. :)

EDIT:

Google er en venn. Denne artikkelen er, såvidt jeg kan se, basert på samme bakgrunnstest som den testen jeg har lest i Forbrukerrapporten.

http://www.dinside.no/811096/disse-bor-du-styre-unna

Endret av Lufthode
Lenke til kommentar

Tusen takk! Søkte på "benkoppvaskmaskin", "benk oppvaskmaskin" og "hybel+oppvaskmaskin", men ser at jeg glemte å søke på benkEoppvaskmaskin :p

Men ser at alle kommentarene nederst er positive, folk er kjempehappy for maskina si - tiltross for begrensingene. Ser at noen sier at det hjelper å tilføre den varmtvann, varmekolben i disse maskinene er sikkert ikke allverden. Tror jeg kjøper en allikevel, de ser ut som de holder seg bra i pris - så kan sikkert selge til en studentspire om noen år til samma prisen :p

Endret av hypnotize7
Lenke til kommentar

Likte min Bosch benkoppvaskmaskin.

Bråkte litt, men virket og vaska tilfredsstillende for meg.

Aldri noe tull med den.

Ser nesten likedan ut som årsmodellen, enda det var over 5 år siden.

Bare pass på at du har en kran/uttak den kan kobles på som passer.

Endret av Erigon
Lenke til kommentar
Åh! Det hadde vært snilt om du kunne lagt ut/lenket denne artikkelen her, sikkert flere som tenker på det samme i disse studiestart-tider :)

Mhp lyd, har jeg tro på disse http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/ti...277/festefotter kan hjelpe masse! Da slipper man vibrasjonene i benken, dessuten så ligger slike på 50dB.

Joda, jeg la også merke til at kommentarfeltet under var fullt av positive kommentarer, så det kan jo kanskje tyde på at testingen jeg baserte mine uttalelser på er noget for strengt.

Og uansett, om du kjøper en slik en, og finner ut at det er nesten mer stress enn å vaske opp for hånd, så virker det jo som du sier, at en kan selge den igjen nesten uten tap.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har også Electrolux ESF 2410 og den fungerer bra.

Ps. Har kjøpt denne brukt og selve oppvaskmiddelbeholderen i døra er desverre uten lokk. Fungerer det bra å legge oppvasktabletten rett i bestikkkurven? Jeg leser bruksanvisningen til oppvasktablettene og det står at man skal legge de i oppvaskbeholderen, og ikke i bestikkkurven. Men jeg har ikke noe annet valg. Tror dere dette har negativ innvirkning på oppvask resultatet?

Endret av 2die4
Lenke til kommentar

Tror ikke det skader å prøve 2die4. Tror det verste som kan skje er at såpa ikke blir fordelt skikkelig, så ikke alle tingene blir rene.

Uansett IKKE prøv ZALO.... Gjorde det hos foreldrene for noen år siden (tenkte at ZALO også er oppvaskmiddel) og etterhvert var det såpeskum over hele kjøkkengulvet hehe

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

hvordan er det med å få vannet ut igjen?

kan en legge slangen i vasken, eller må det lages hull i benkeplata?

om en kan legge den i vasken, hvordan forhindre at den flytter på seg og spyler ut vannet på kjøkkenet?

vil helst slippe å sitte vakt når maskinen brukes

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeghar hatt en Bosch i to mnd, og er veldig fornøyd. Jeg utsatte altid oppvasken til jeg måtte, så plassen den tar var okkuper uanset, og nå er det ryddig på kjøkkenet hele tiden.

Den bråker litt ok, men det er det verdt. :) Skal prøve noe gummiaktig under, men tror de som er nevnt over er for store og har feil fasong.

Jeg kjøpte en overgang med ventil til kranen på vasken, og byttet ut med den originale. Den står på hele tiden, og jeg kan skru inntaket på den.

Så over at det var en som anbefalte varmt vann i kranen, men det er ikke noen god ide. Noen av næringsstoffene løsner bare i kaldt vann, og vil "gro fast" med varmt.

Jeg bruker og mye mindre pulver enn til store maskenene. Fint resultat likevel.

For å få slangen med utløpet fra maskinen til å ligge i ro i vasken, har jeg kjøp en krok med sugekopp, dradd ut kroken og tredd et strips inn i ringen. Så har jeg festet denne ved utløpet og "klistrer" den fast på kanten av vasken. Det holder fint, men jeg vasker likevel ikke opp uten å være hjemme.

Har også en Norgesglass-strikk lenger oppe på slangen og rundt kranen.

Det virker kanskje omstendelig og styrete for mange, men det er helt greit for meg. Kjempeglad for valget mitt, så kjøper meg en til hytta og. :thumbup:

Da kan jeg leke med barnebarna i stedet for å vaske opp etter dem!

Endret av Caritas
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...