Gå til innhold

Faktasjekk, snakker politikerne sant?

Joney

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er det mest morsomme, for meg i hvert fall, er at Siv Jensen har flest påstander som er, etter at påstanden er blitt sjekket, direkte løgn.

Det mest interessante er Siv Jensens påstand om at: ”Norge tok i 2008 imot fire ganger så mange asylsøkere som Danmark og Finland til sammen”.

Undersøkelsen, utført av faktaskjekk.no, viser at det riktige tallet er dobbel så mange, isteden for fire ganger så mange. Dermed har Siv Jensen nok en gang lekt med tallene slik at de passer hennes preferanser.

Jeg håper de undersøker flere av påstander som har kommet fra Frp i forhold til innvadringspolitikken, fordi her kommer de til å finne en hel rekke påstander som direkte er feil.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Det som er veldig vanskelig å vite her er hvor nøytralt nettstedet er i utvelgingen av saker det sjekker. Politikere kommer med veldig mange påstander, og bare en brøkdel av dem blir sjekket. Hvis man tar de man tror er løgn for en gruppe og de man tror er sanne for en annen blir resultatet fort skjevt.

Lenke til kommentar
Det som er det mest morsomme, for meg i hvert fall, er at Siv Jensen har flest påstander som er, etter at påstanden er blitt sjekket, direkte løgn.

At noe ikke stemmer betyr ikke at det er løgn. Løgn blir det først når man vet at det ikke er sant.

Og uansett er det ganske tåpelig å basere seg på en slik liste når du uttaler deg. Da du sa "flest påstander" var det før jeg faktisk hadde sett på listen, og du ga kanskje bevisst inntrykket at her var det virkelig mange løgner på gang eller hva?

Men så viste det seg at det kun er snakk om to påstander. Så det eneste denne siden viser er at de som gjør faktasjekken han hentet frem disse to påstandene. Det sier ingen verdens ting om hvorvidt Jensen snakker mer usant enn andre eller ikke.

Hva heter det når man bevisst gir et feilaktig inntrykk av noe? :)

Det mest interessante er Siv Jensens påstand om at: ”Norge tok i 2008 imot fire ganger så mange asylsøkere som Danmark og Finland til sammen”.

Hvorfor er det så veldig interessant?

Lenke til kommentar
Det som er veldig vanskelig å vite her er hvor nøytralt nettstedet er i utvelgingen av saker det sjekker. Politikere kommer med veldig mange påstander, og bare en brøkdel av dem blir sjekket. Hvis man tar de man tror er løgn for en gruppe og de man tror er sanne for en annen blir resultatet fort skjevt.

De som står bak bruker blant annet Twitter aktivt for å be om tips og de ber spesifikt om tips til partier de ikke har sjekket ennå eller sjekket i liten grad for å sørge for at det er balanse.

@Pricks:

Tilfeldig at Siv Jensen har de klart dårligste resultatene? I think not. Din ensidighet i samtlige diskusjoner om FrP er fullt på høyde med 9/11-gjengen og andre tvilsomme grupperinger.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

At noe ikke stemmer betyr ikke at det er løgn. Løgn blir det først når man vet at det ikke er sant.

Men da må man sjekke opp slikt før man kommer med uttalelser, så det er ingen unnskyldning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...