TEE Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Vibe89, om skolen din ikke kan fremvise skriftlig reglement for bruk av skole-PC, privat-PC og skolens IT-infrastruktur, så står du på ditt. Interessant. Siden dette ligger under Jus regner jeg med at du har noe du kan backe opp den påstanden med. Altså en henvisning til en lov eller en dom som sier at rektor eller IT-avdelingen i fylket ikke kan gi muntlige retnignslinjer for bruk av IT-utstyr på skolens område. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 TEE, henvis selv, ellers er du stråmann. Jeg trenger ikke noe å backe opp min påstand det med. Dette går på avtaler. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Jo, det trenger du. For øvrig sjanseløst av skolen å tvinge elevene til å bruke utlevert PC. Hvs jeg vil bruke linux eller mac os, opera eller firefox, openoffice, gimp og gud vet hva så bør jeg da for pokker få lov til det. Greit nok at ikke skolen skal trenge å yte support, men det viktigste er jo resultatet. Så lenge innleveringene leveres inn i et format som skolen kan lese (og her burde de virkelig støtte åpne formater, eller i det minste pdf), hva er problemet? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 (endret) siterer fra reglemanget for akershus fylke skoleår 09/10 som han går, men spørsmålet blir da egentlig om regel nr12 som gir skolen mandat til tilføre ekstra regler har nok makt til overgå regel nr2 som åpner for privatpc. 1. VirkeområdeReglementet gjelder bruk av IKT-ressurser, det vil si skolens nettverk, IKT-utstyr og programvare. Reglementet gjelder også bruk av privat datamaskin (datamaskin som ikke eies av skolen) dersom denne er koblet til skolens nettverk. 2. Bruk av IKT-ressurserFor å benytte skolens nettverk må eleven/elevens foresatte inngå egen avtale med skolen. I avtalen om bruk av privat datamaskin kan skolen stille krav om at antivirusprogram er installert på datamaskinen, og at OS og annen programvare på datamaskinen er oppdatert med til enhver tids siste sikkerhetsoppdateringer. 12. Særskilte regler ved den enkelte skoleFor spesielle forhold som ikke er dekket av dette reglementet, har skoleutvalget anledning til å vedta tilleggsregler som gjelder for den enkelte skole. Endret 27. august 2009 av cruzader Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 (endret) Se der ja, du fant skriftlige ting . Under 12: Hva hver enkelt skole har av tilleggsregler utover fylkesreglementet i sitt reglement er også skriftlige. Man må fortsatt skrive under på at man har lest og forstått reglementet. (Noe jeg måtte gjøre på de skolene jeg har gått på). Endret 27. august 2009 av Svedge Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 (endret) forøvrig hele akerhus reglemanget her i pdf. dunno akkurat hvilken skole han går på, går utfra det ligger kopi av skolens egne regler på siden der. Endret 27. august 2009 av cruzader Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Hvis nettverket deres er problemet, kan du vel bare droppe det, og bruke trådløst bredbånd som du betaler selv. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Hvis du leser hele regel #2 så står det at det må inngås avtale mellom skolen og hjemmet. Det medfører ikke automatisk at eleven har noe krav på å få inngå slik avtale, bare at det er anledning til det. Ellers har ikke regel #12 noen gjennomslagskraft overfor regel #2 -- regel #12 sier klart og tydelig at for forhold som ikke dekkes av reglementet kan det vedtas tilleggsregler. Ellers, når det gjelder bevisbyrden for hvem som burde backe opp sine påstander så heller jeg til å være enig med TEE. Den som påstår noe har bevisbyrden. Hadde TEE faktisk påstått noe, i stedet for å stille spørsmål ved andres ugrunnede påstander, hadde han antageligvis lagt ved tilsvarende referanser. Lenke til kommentar
Vibe89 Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 Har nå lest skolen mitt sitt reglement, men det står ikke noe angående bruk av privat pc her. Står bare generelt om hva man ikke har lov til på skolens datamaskiner, og hva som som er lov å bruke den til. Hva foreslår man jeg gjør med det? Skal jeg ta turen innom IKT-ansvarlig i morgen for å høre med dem om de kan referere til reglementet der det står at jeg ikke har lov å bruke min egen pc på skolen? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Det høres ut som en god idé. Vær derimot litt mer spesifikk: Spør om hva som hindrer deg i å koble PC'en til skolens nettverk. Å "bruke PC'n" kan være så mangt... Lenke til kommentar
TEE Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 TEE, henvis selv, ellers er du stråmann. Jeg trenger ikke noe å backe opp min påstand det med. Dette går på avtaler. Veldig enkelt for meg å backe opp mitt poeng. Jeg finner ikke noen lov eller dom som nekter skolen, fylkeskommunen eller IT-ansvarlig å komme med muntlige retningslinjer i tillegg til de skriftlige. Jeg finner heller ikke noen lov eller dom som sier at skolens nettverk er offentlig tilgjengelig for alt utstyr en elev måtte ønske å koble til. Siden jeg ikke finner noen henvisning som forbyr muntlige tillegg til retningslinjene, og du sier det ikke er mulig å nekte elever og bruke privat utstyr, så regner jeg selvfølgelig med at du har noe å vise til som viser at du har rett. Lenke til kommentar
Ihasabucket Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Kjipt at denne diskusjonen failer siden det ikke lenger er lov å bruke privat-pc i skolen, Er i det minste der jeg går, og også i andre skoler i akershus hvor jeg har venner. Har ikke noe dokument på det nei, kan vel også nevne at reglementene som finnes, blant annet den som ble postet tidligere er fra 08/09 Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 (endret) ville være akershus fylkeskommune som failer da med og linke til 08/09 reglemang så si det er for 09/10 Endret 29. august 2009 av cruzader Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå