Gå til innhold

Nikon Capture NX2 oppdatering (2.2.2) ute

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Venter på støtte for Win 7 64 bit fra all Nikon software, selv om norsk support påstår at de ikke vil støtte det :ohmy:! Får håpe at det bare er kunnskapsmangel og at støtte for 64 bit (Win 7) kommer raskt så jeg kan spytte inn masse ram og få litt fart på NX 2... (Jeg vil ikke oppdatere til Vista 64 bit først)

Men siden det nå er støtte for Vista 32 bit SP2 så burde jeg vel strengt tatt allerede hatt denne versjonen (2.2.2) installert, er vel bare å kjøre på ;)

Lenke til kommentar
Venter på støtte for Win 7 64 bit fra all Nikon software, selv om norsk support påstår at de ikke vil støtte det :ohmy:! Får håpe at det bare er kunnskapsmangel og at støtte for 64 bit (Win 7) kommer raskt så jeg kan spytte inn masse ram og få litt fart på NX 2... (Jeg vil ikke oppdatere til Vista 64 bit først)

Men siden det nå er støtte for Vista 32 bit SP2 så burde jeg vel strengt tatt allerede hatt denne versjonen (2.2.2) installert, er vel bare å kjøre på ;)

Capture NX2 fungerer fint i Vista x64. Nikon Scan 4.0.3 fungerer også, men trikset her er å legge inn VuScan sin driver først og deretter installere Nikon Scan uten drivere (driveren til Vuscan er faktisk bedre).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Da har jeg vært med på en times "webinar" med Nik Software med tips om bruk av NX2 og litt innom filtrene til NIK.

Vel anvendt time!

Skanning - har prøvd litt med Silverfast, men likte den ikke.

Har til gode å prøve Vuescan, så jeg får vel prøve den også.

Lenke til kommentar
Capture NX2 fungerer fint i Vista x64. Nikon Scan 4.0.3 fungerer også, men trikset her er å legge inn VuScan sin driver først og deretter installere Nikon Scan uten drivere (driveren til Vuscan er faktisk bedre).

Nå er saken den at jeg har Vista 32bit på maskinen i dag og har en DVD med Win 7 x64 som er klar til å kjøres (prod utgave med nøkkel) og ønsker ikke å gå veien om Vista x64 - da venter jeg heller til jeg vet at Nikon programvare kjører problemfritt på W7x64. Har en gammel (4,5 år) bærbar jeg har innstallert Win 7 32bit på og der ser det ikke ut til å være problemer med Nikon programvare eller PSCS4 (Har ikke fått testet mye, men litt).

Etter som jeg har skjønt fra diverse fora er det problemer med Nikon sin programvare og også noen issues med PSCS4 på W7x64, uten at jeg kan være sikker.

Lenke til kommentar

Har satt opp en HDD med Win7 x64.

Har ikke fått NEF RAW Codec til å fungere.

La inn CaptuerNX 2.2(.1), som trial (har lisens), for å se om den fungerte.

Fikk umiddelbart melding om at trialperioden var utløpt :(

Skal sjekke om 2.2.2 fungerer bedre.

La ikke så mye ressurs ned i testen, da jeg regner det som sannsynlig at Nikon kommer med støtte for x64 snart, hvor vanskelig kan det egnelig være?

/Jan

Lenke til kommentar

Hei!

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Noe må de ha gjort riktig denne gang, har sliti med stadig feil når har kjørt batch konvertering av raw til jpg på en 6 mnd gammel forholdsvis kraftig Dell med Vista. Ett 5 år gammelt XP øk har ikke hatt dette problemet selv om ting ikke akkurat går unna.

Med siste versjonen ser dette ut til å være ok.

Lenke til kommentar
Kjører Capture NX2 på Windows 7 64-bit og det går rimelig knirkefritt.

For å se NEF format i explorer kan man bruke denne i 64-bit versjon:

http://www.ardfry.com/nef-codec/

Hvilken versjon av Capture NX2 er det du kjører, og går det uten nef-codecen du linker til, dvs. Nikon sin egen?

Hvilken versjon av Windows 7 x64 kjører dette på?

Endret av sanztra
Lenke til kommentar

Kjører RC utgaven av Windows 7 og Capture NX2 v 2.2.2

Dessverre installerte jeg Ardfry NEF-codecene før jeg installerte Capture NX2. Så jeg vet ikke hvordan det er med Nikon sin codex.

Som sagt så går det rimelig knirkefritt. Det eneste jeg passer på er å restarte Capture NX2 før større batching-jobber for å unngå at det skjærer seg.

Lenke til kommentar
Kjører RC utgaven av Windows 7 og Capture NX2 v 2.2.2

Dessverre installerte jeg Ardfry NEF-codecene før jeg installerte Capture NX2. Så jeg vet ikke hvordan det er med Nikon sin codex.

Som sagt så går det rimelig knirkefritt. Det eneste jeg passer på er å restarte Capture NX2 før større batching-jobber for å unngå at det skjærer seg.

Da tror jeg at jeg tar sjansen og kjører inn en clean install av W7x64 og cnx2 v2.2.2 og går ikke det så får jeg kjøpe Ardfry codecen. Skal bare putte inn 8 gig nye ram først (pluss litt sikkerhetskopiering av mail etc).

Edit: pluss at jeg har bestilt en SSD disk til å kjøre os på som jeg venter på...

Endret av sanztra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...