Gå til innhold

Hvordan kjøre en kommando ved oppstart? (Ubuntu)

Anbefalte innlegg

Hei,

Før vi begynner, vit at jeg er ikke særlig dreven i Linux generellt, så ikke nøl med å peke ut evt. feil jeg har gjort selv om de skulle være helt åpenbare tabber...

Jeg vil starte en virtuell maskin i WMvare når min server starter.

Jeg har funnet ut at: "vmware -x /home/kjeller/vmware/test.vmx" er riktig kommando for å gjøre dette. Altså, om jeg kjører denne fra terminal så starter VMware, og den virtuelle maskinen slår seg på som den skal. Altså er det bare at dene kommandoen skal kjøre automatisk ved oppstart som gjenstår.

Dette leste jeg meg til skulle gå greit ved å edite /ect/init.d/rc.local , og det gjorde jeg med "sudo nano /ect/init.d/rc.local". Jeg la inn "vmware -x /home/kjeller/vmware/test.vmx" som nederste linje i filen og lagret denne føre jeg rebootet for å teste.

Desverre er det fremdeles ingen autostart på den virtuelle maskinen ved bootup. Hva gjør jeg galt?

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefalt metode:

http://blog.newart-design.net/2009/03/addi...-run-at-bootup/

I utgangspunktet skal også det fungere å modifisere rc.local. Men du trenger sannsynligvis full sti til programmet du skal starte. Det finner du med 'which vmware'

EDIT: Pass også på at programmet fungerer som forventet når du kjører det som root. Skjer det noe feil vil det sannsynligvis dø stille.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar

Det er da innebygget autostart-feature i VMWare Server? Har satt opp min til å fyre opp 3 stk virtuelle maskiner ved bootup, og det fungerer glimrende. Konfigurerte det bare i web-GUI til VMWare Server.

Edit: Ligger under "Commands"-boksen, valget heter "Edit Virtual Machine Startup/Shutdown Settings".

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Har ikke VMware server - kun "vanlig" VMware workstation.

Er VMware server en annen versjon, eller et tillegsprogram til VMware eller hvordan er det? Kan du gjøre det samme i begge? Jeg ville ikke i utgangspunktet tro det ettersom VMware server visstnok er gratis slik jeg forstår det. Må nesten være noen slags begrensning på det da eller?

edit: altså, min VMware har visstnok ikke muligheten innebygget i programmet (utrolig nok).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
I utgangspunktet skal også det fungere å modifisere rc.local. Men du trenger sannsynligvis full sti til programmet du skal starte. Det finner du med 'which vmware'

Gjenkjenner ikke "wich" når jeg kjører "wich vmware" i terminal.

Jeg gjør noe galt da anntar jeg?

-Stigma

Lenke til kommentar
Har ikke VMware server - kun "vanlig" VMware workstation.

Er VMware server en annen versjon, eller et tillegsprogram til VMware eller hvordan er det? Kan du gjøre det samme i begge? Jeg ville ikke i utgangspunktet tro det ettersom VMware server visstnok er gratis slik jeg forstår det. Må nesten være noen slags begrensning på det da eller?

edit: altså, min VMware har visstnok ikke muligheten innebygget i programmet (utrolig nok).

-Stigma

Du får ikke startet opp VMWare Workstation på den måten, den fyrer opp VMen din i et vindu, gjør den ikke?

Da må du isåfall konfigurere dette i autostart i desktopmiljøet du bruker. rc.local kjøres før X starter opp, og kan ikke starte opp noe med GUI.

Forskjellen på VMWare Workstation og VMWare Server er at Workstation tilbyr grafikkaksellerasjon (og krever dermed å kjøres under X), mens VMWare Server gir deg en VNC-løsning for å koble til VMene (som er tregt).

VMWare Server er dermed naturlig å bruke til virtualisering av servere, mens Workstation er mer nyttig til desktop-orienterte OS.

Server er et langt kraftigere produkt, selv om det er gratis - men om det er desktopvirtualisering du har behov for er det nok ikke "the right tool for the job".

Lenke til kommentar

Høres ut som jeg bare bør migrere over til server da. Jeg skal uansett ikke bruke denne via en lokal maskin. Dette er snakk om å kunne kjøre min egen windows baserte server på en eksisterende linux server som står hos en kamerat på en snadder nettforbindelse, så da vil jeg jo uansett ikke savne grafikkakselerering osv.

Takker for rådene.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...