KarmaZ Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Hei! Har nå kommet fram til at jeg må og ønsker lappen, så derfor vil jeg ta den. Saken er den at jeg begynte på den i Desember/2007 fram til Januar 2008. Hadde vel unnagjort de obligatoriske timene, som var vel på rundt 6 timer. Så det som gjensto var glattkjøring, bykjøring osv.. Så fikk jeg meg jobb, og lappen ble derfor ikke prioritert. Og jeg har ikke gjort noe mer. Men jeg ble tatt i ettertid av å kjøre bil, og fikk dommen i februar 2009, om at jeg fikk sperrefrist på 20 måneder. Er det sånn at de 20 månedene går utfra når hendelsen skjedde(for det er snakk om et år før dommen ble), eller er det fra når tingretten var? Og hva bør jeg egentlig starte med? Lese er greit, men det har jeg forsøkt, uten at det var til noe nyttig hjelp. Må da finnes noe stikkord for å gjøre det lettere. Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Du må nok ta det meste om igjen ja. Når det gjelder sperrefristen er det nok fra den dagen du ble tatt. Men uansett bør du la være å kjøre bil før du har klart førerkort. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Hei! Har nå kommet fram til at jeg må og ønsker lappen, så derfor vil jeg ta den. Saken er den at jeg begynte på den i Desember/2007 fram til Januar 2008. Hadde vel unnagjort de obligatoriske timene, som var vel på rundt 6 timer. Så det som gjensto var glattkjøring, bykjøring osv.. Så fikk jeg meg jobb, og lappen ble derfor ikke prioritert. Og jeg har ikke gjort noe mer. Men jeg ble tatt i ettertid av å kjøre bil, og fikk dommen i februar 2009, om at jeg fikk sperrefrist på 20 måneder. Er det sånn at de 20 månedene går utfra når hendelsen skjedde(for det er snakk om et år før dommen ble), eller er det fra når tingretten var? Og hva bør jeg egentlig starte med? Lese er greit, men det har jeg forsøkt, uten at det var til noe nyttig hjelp. Må da finnes noe stikkord for å gjøre det lettere. Står ikke dette spesifisert i domsslutningen? Da ville jeg ringt politijuristen som var påtaleansvarlig i saken din og spurt hva som gjelder. Du bør lese teoriboka, fortrinnsvis FØR du begynner å øvingskjøre igjen. Om du tror at du lærer å kjøre bil ved kun å lese stikkord, tror jeg det er like grei at du holder deg unna Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Sperrefrist gjelder fra datoen den ulovlige kjøringen fant sted, jf vegtrafikkloven § 24a, med mindre man er for ung for å kjøre bilen -- da regnes det fra dagen man kunne fått førerrett. Dette er et unntak fra hovedregelen om straff, som er at straff regnes fra datoen dommen er rettskraftig. Ved tap av førerrett er det dog slik at man får fradrag for den perioden man ikke har hatt førerkort, så i praksis måles det fra datoen man får førerkortet inndratt. Du trenger ikke å gjenta det du allerede har tatt av obligatorisk opplæring, men jeg vil si at for ditt eget beste bør du gjøre det. Ting faller ut av hodet ettter nærmere to år... Du bør begynne med å sende søknad om førerkort til Statens Vegvesen. Det kan du gjøre her hvis du ikke har førerkort i noen klasse fra før av. Hvis du ikke har lyst til å gjøre det på nettet, eller har førerkort fra før av, kan du laste ned blanketten (bokmål) her (PDF-format). Etter godkjent søknad bør du ta unna et teorikurs og bestå teoriprøven først. Denne gjelder i tre år, så du har god tid etter det. Med et solid teoretisk fundament er du så klar til å gyve løs på praktisk kjøring. Nå, slik jeg skjønner situasjonen er det et par måneder igjen før sperrefristen din er ute. Det du kan gjøre allerede nå er å skrive en søknad til lokalt politidistrikt der du ber om å få tillatelse til å øvelseskjøre før sperrefristen er ute. Da kan du ta kjøretimer, og øvelseskjøre med ledsager. "Mer" (ikke egentlig) informasjon finner du i trafikkopplæringsforskriften § 2-1. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå