AndersAu Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Jeg har tenkt å søke på dataingeniør eller informatikk neste høst, og lurer på hva som er forskjellen. Hvis jeg skal gå dataingeniør så må jeg ta matte r1 og r2 og fysikk 1, mens viss jeg skal gå informatikk trenger jeg bare å ta matte r1. Så det går litt mot informatikk for min del. etter tre år på både informatikk og dataingeniør så kan jeg gå videre på to år datateknikk(sivilingeniør). Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 På informatikk har de bare <~15 timer per uke med forelesninger og labb for tre store fag per semester. På høgskolen har de ~20 timer per uke og flere mindre fag. Informatikk er mer rettet mot forskning. "Vi må vite hvordan det virker før vi kan gjøre noe nyttig". Datateknikk er mer rettet mot næringsliv (praksis). "Vi lærer av å prøve oss fram." Lenke til kommentar
Løve Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 En praktisk forskjell er jo også hvor mye realfalg du har. På dataingeniøren har du kalkulus-matte og fysikk, mens du har lettere/mer spesialisert matte på informatikk. Dog har du flere IT-fag. Ellers så er det vel egentlig de samme fagene på begge studieretningene. Lenke til kommentar
MisterIT Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Var ikke klar over at du kunne starte på 2 årig master datateknikk med bachelor i informatikk. Har du hørt med f.eks NTNU om du må ta ekstra fag i tillegg for å kunne starte på master med informatikk i bakgrunn? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Har du bachelor i informatikk så mangler du vanligvis en del matematikk for å begynne på master i datateknikk. Da begynner man på master i informatikk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå