Atiks Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Hei Jeg tenkte å programmere et eget program ,men hvordan? Endret 27. august 2009 av snippern Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Nå er jeg aldeles ikke ekspert på området, for å være helt ærlig er jeg helt grønn på det, men det er en veldig komplisert prosess. Det enkle svaret er vel noe som "lær deg c++/java/php/hvilket som helst språk, for å så bruk programm X til å sette sammen kode. Tror noen andre burde svare, men programmering er ikke noe du lærer deg over natta. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Et godt utgangspunkt er å vite hva du ønsker at et "sint eget program" skal gjøre. Analyser sammenheng i input og ouput. Velg programmeringsspråkut fra hva som egner seg (ofte flere som er gunstige). Les bøker om hvordan du skriver programinstrukser. Programmer og bruk tid (masse tid)= på å gjøre koden stødig samt feilrette. Lenke til kommentar
Atiks Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Jeg tenkte på et språk som ofte brukes til å lage windows programmer ,og hva er .NET? Endret 26. august 2009 av snippern Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Uten å ha noen tall på dette vil jeg tro at C++ er det med brukte til windows-programmer. Men vil heller anbefale Java eller noe .Net-greier. De ligger på et litt høyere nivå (programmeringsmessig) enn C++ og vil nok være enklere å lære seg. Java, og kanskje .Net, er også utmerket til å begynne å tenke objektorientering fra dag 1, noe som er viktig for videre læring av det språket du velger og andre som måtte komme senere. Lenke til kommentar
Atiks Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Ok ,men hva er forskjell mellom C/C++, C#, Visual Basic, Java og .NET? Og i denne Tråden har GeirGrusom laget et program vis du ser nederst i tråden ,så spørmåle er hvilken språk er det? Endret 26. august 2009 av snippern Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 tror ikke du helt vet hva du egentlig vil, eller hva det faktisk går ut på... heller ikke hvor vanskelig det er. hva er det du har planer om å lage? synes forresten det GeirGrusom lagde så litt ut som C++, men jeg har ikke drevet så alt for mye med noen av de språkene, så jeg klarer desverre ikke si med sikkerhet. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Kanskje jeg er best egnet til å svare ^^ Programmet er skrevet i C# som hovedsaklig er et .NET språk. Lenke til kommentar
Atiks Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal lage. Men spørsmåle er hva er enkelst for nybegynnere som skal lage windows program? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Hva med VisualBasic eller Delphi? GG har talt. Endret 26. august 2009 av Ståle Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Mitt forslag er absolutt C# En har en GUI designer som er enkel å bruke, samt et veldig allsidig og effektivt språk. Visual C# Express Lenke til kommentar
Atiks Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Jeg har ikke peiling på det så hva er forskjell mellom C# og C++. Endret 26. august 2009 av snippern Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Java for de som like sånt (Eclipse eller NetBeans er en fin start) Eventuelt C++, men det krever en del mer tålmodighet. Anbefalte C++ compilere er MinGW og Digital Mars C++ (sistnevnte fordi den ikke krever noen installasjon) og Visual C++ er blitt veldig bra fra 2005 og utover. Ellers har du også Python, jeg kan ikke anbefale noen IDE for det, da jeg har drevet svært lite med python, og da kun med notepad og den interaktive konsollen. Jeg liker også veldig godt språket D, men det er liten støtte for det, og ikke egentlig noe å satse på som nybegynnerspråk. Jeg vil fraråde å begynne med Visual Basic, til tross for navnet, synes ikke jeg det er noe fint nybegynnerspråk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal lage. Men spørsmåle er hva er enkelst for nybegynnere som skal lage windows program? å "lage sitt eget program" er kanskje ikke like enkelt som man hadde håpet. Som noen har påpekt, så er det forsjellige "programmeringsspråk" til forsjellige oppgaver alt etter hva du vil. For helt enkel windows programmering vil jeg anbefale deg å begynne med enten Java eller C#. (GeirGrusom, du har tydeligvis vært borti mye rart, men tror ikke det hjelper snippern så mye ) For å lage ditt eget program trenger du følgende, veldig forenklet: - Kunne et programmerings språk - Noe å skrive koden (språket) i, et såkalt IDE. for C# er gratis verktøyet SharpDevelop veldig bra. I tillegg så er det en stor fordel å kunne en del programmerings-teknikker, som for eksempel hvordan "objekt-orientering" fungerer, hvordan lage enkle løkker, organisere data, datatyper og in-/ouput av diverse sort. Som du sikkert skjønner, så er det ikke bare å hive seg rett uti det. Noe basis kunnskap må til. Derfor anbefaler jeg at du enten kjøper en bok, eller finner frem grunnleggende guider på nettet. Det er heller ikke sånn at "kan man programmere" så kan man programmere alt. Jeg er selv programmerer, men skal jeg lage noe innenfor et område jeg ikke har vært borti, som et eksempel 3d-grafikk er jeg også nødt å sette meg ned å studere på samme måten som deg. Men å ha grunn-teknikkene inne gjør jobben mye lettere. Håper det var litt til hjelp.. Edit: For ikke å forvirre så altfor mye med hvilket programmeringsspråk man kan velge, så spiller det ikke noen rolle hva man velger av f.eks Java eller C# (Eller Visual Basic for den saks skyld). På et grunnleggende nivå får du utrettet akkurat det samme med begge språkene. Jeg vil dog anbefale deg C# for windows-programmering, men det er kun utfra personlige preferanser. C++ er etter min mening ikke egnet for nybegynnere Endret 26. august 2009 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Atiks Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Jeg har sett gjennom litt og har bestemmt meg for C++ ,men spørsmåle er hvordan jeg skal lære det? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Det beste er å ha en eller flere bøker, men er det noe som er godt dokumentert på Internett, så er det programmering. Først kan du begynne med å lese Wikipedia artikkelen om C++. Der står det en introduksjon om hva språket er, og ikke er. Du må også ha en C++ compiler. Sitter du på windows må du laste en ned, sitter du i linux kan du bruke gcc. sidenotis:hmmm er det bare jeg som får 404 på nærmest alle utenlandske sider i dag? Lenke til kommentar
Atiks Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 Jeg er skjønner ingen ting om programmering ,men kan du lage samme programmer med java og C#? Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Stort sett ja. Det kommer an på hva du ønsker å lage. Java og C# er to veldig generelle språk med mange likheter. Begge har mange ferdige biblioteker som du kan bruke. Det kan være biblioteker for grafikk, kommunikasjon over internett og GUI (brukergrensesnitt). Java har den fordelen at du kan lage programmer som kjører i en nettside (Java applets). Dessuten fungerer det samme Java programmet stort sett problemfritt på Windows, MacOs og Linux. C# er noe mer moderne enn Java, men er mest for Windows. Før bruke jeg å anbefale BlitzMax til de som ønsket å lære seg å programmere. Da du enkelt kan begynne å lage grafikk. Men BlitzMax må du kjøpe. Det koster ca 600kr. Det finnes en demo om du vil prøve. Nå anbefaler jeg Processing. Processing er basert på Java, men er laget for designere, kunstnere, studenter og ekte programmerere som ønsker å lage prototyper, demoer og visualiseringer. Se www.processing.org og last det ned. Det er gratis og opensource. Det finnes mange innebygde eksempler. Du kan tidlig begynne med grafikk og gå over til fullstendige Java programmer etterhvert. En tøff egenskap ved processing er at du enkelt kan lagre programmet ditt som en Java applet til å ha på hjemmesia di eller lagre den som et Windows/MacOs/Linux program som kan kjøres lokalt. Her er et enkelt processing program som jeg nettopp lagde: void setup() { size(320,240); } void draw() { ellipse( mouseX, mouseY, 10 ,10 ); } Forklaring. Det første som skjer er at innholdet i "setup" kjøres. "size(320,240)" lager et vindu som er 320 ganger 240 piksler. Deretter kjøres innholdet i "draw". "ellipse(.." tegner 10x10 pixler stor en ellipse på samme plass som musepekeren. Draw-biten av koden kjøres igjen og igjen. Når datamaskinen har kjørt alle linjene i den begynner den på begynnelsen igjen. Dette prøver den å gjøre 60 ganger i sekundet. Resultatet er et "spor" av ellipser etter musepekeren. Det tar tid å lære seg programmering, men det er veldig morsomt Lenke til kommentar
Atiks Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 (endret) Da har jeg et spørsmål ,kan mann f.eks lage dette programmet som GeriGrusom har lagd i denne tråden vis du ser nederst i tråden i java? Og er Visual C# 2008 og C# samme Endret 27. august 2009 av snippern Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 (endret) Kunne fint laget det i java ja. En kunne laget det i C++ også, men det er litt mer jobb der. Visual C# 2008 og C# er ikke teknisk sett det samme. C# er et programmeringsspråk utviklet av Microsoft for .NET plattformen, som senere er blitt en ECMA (ECMA-334) og en ISO (ISO/IEC 23270) standard. Visual C# er Microsoft sin implementasjon av C# for .NET, og jeg tror at nyeste Visual C# ligger foran den offisielle standarden. Det finnes andre implementasjoner av C# også, som for eksempel Mono og DotGNU. Endret 27. august 2009 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå