Gå til innhold

Lagringsplass tilgjengelig på nettet med raid?

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp et system som gjør at jeg kan ha video/bilder/musikk tilgjengelig både lokalt og over Internett (har riktignok dynamisk IP, men kan få tak i statisk vis det ikke er andre muligheter). Må ha plass til ca. 5TB og det må være i Raid 6 slik av jeg kan filene er sikre vis 1-2 av diskene skulle ryke.

Derfor har jeg sett på slike som:

Spørsmålet er derfor: Hva skal til for at noe slikt skal fungere stabilt?

Hva gjør jeg etter å ha pakka den ut, satt inn 4x2TB harddisker og kobla til strøm og Internett???

Setter pris på gode svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal sette opp et system som gjør at jeg kan ha video/bilder/musikk tilgjengelig både lokalt og over Internett (har riktignok dynamisk IP, men kan få tak i statisk vis det ikke er andre muligheter). Må ha plass til ca. 5TB og det må være i Raid 6 slik av jeg kan filene er sikre vis 1-2 av diskene skulle ryke.

Derfor har jeg sett på slike som:

Spørsmålet er derfor: Hva skal til for at noe slikt skal fungere stabilt?

Hva gjør jeg etter å ha pakka den ut, satt inn 4x2TB harddisker og kobla til strøm og Internett???

Setter pris på gode svar!

Du får lese litt på specs osv, men i utgangspunktet ville jeg anbefalt deg å ta en gammal maskin du har stående, stappe i disker, og kjøre software raid i linux. For en som er dreven så tar det ca 4 minutt å installere ubuntu server, og da kan du få til hva pokker du vil. Dessuten vil du kanskje lære en hel haug. Win-win.

Selv så kjører jeg ubuntu server med software raid 5. Denne har jeg tilgang på gjennom kryptert forbindelse fra hvor som helst. Bruker SSH, som er helt konge til å overføre filer og det meste annet.

Lenke til kommentar

Har faktisk en pc jeg kan bruke.. men den har ikke så mange harddisktilkoplinger...

Hvordan fungerer ubuntu server? er det bare "cmd" basert? vil det si at man ikke har mulighet til og åpne nettleser osv?

Hadde vert fint med en guide over SHH, virker veldig interessant.

Har egentlig sett en hel

guide over det hele, men det var som å lese gresk med et par kinesiske ord innblandet...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Du får lese litt på specs osv, men i utgangspunktet ville jeg anbefalt deg å ta en gammal maskin du har stående, stappe i disker, og kjøre software raid i linux. For en som er dreven så tar det ca 4 minutt å installere ubuntu server, og da kan du få til hva pokker du vil. Dessuten vil du kanskje lære en hel haug. Win-win.

Selv så kjører jeg ubuntu server med software raid 5. Denne har jeg tilgang på gjennom kryptert forbindelse fra hvor som helst. Bruker SSH, som er helt konge til å overføre filer og det meste annet.

Nizzen, jeg tenkte å sette opp et raid 5 selv, har vurdert et skikkelig kontrollerkort, men til vanlig hjemme filserver blir kanskje det litt overkill? Fornøyd med software raid?

Tenker selv på å sette opp en ubuntu server hvor selve "fil seksjonen" skal ligge på et raid 5, mens system diskene skal bestå av 2 x 250 GB i raid0.

Lenke til kommentar

Får jo perc 5 til 110-120$ på ebay. Eller Perc 6 på Ebay for 200$. Perc 6 støtter raid 6 og. Og det er hardware raid. :p

Kjøpe Areca ARC-1680IX-16 har jeg mulighet for expander. Nei der er ikke så dyrt om man bygger det selv :D

Endret av Agrop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...