Gå til innhold

hvilke kabler trenger jeg? (projektor+ps3+hjemmekino)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har skaffet meg projektor (optoma hd65)samt et eldre hjemmekinoanlegg, noe som innebærer ikke alt for mange forskjellige inn og utgangsmuligheter. Faktisk tror jeg det er kun sånne rgb-tilkoblinger (?)(uten video selvfølgelig). Men da er problemet er hvordan jeg skal klare å koble det hele sammen for å få det beste resulat. Er det noen som kan forklare meg hva jeg skal gjøre? Kan jeg f.eks. kjøre bildet via hdmi-kabel til projektoren for å så sende lyden sepparat med slike rgb-kabler til hjemmekinoanlegget? kan noen hjelpe? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den receiveren har bare stereo innganger. Du får ikke ekte surround med den. Antar den har innebygget Dolby Pro Logic.

Vet ikke helt hva du mener med 'rgb kabler'. Mulig du mener de som har gul, rød og hvit plugg. Den gule er da video, men den bør du ikke bruke. Kjør heller HDMI direkte, mye bedre kvalitet.

Lenke til kommentar
Den receiveren har bare stereo innganger. Du får ikke ekte surround med den. Antar den har innebygget Dolby Pro Logic.

Vet ikke helt hva du mener med 'rgb kabler'. Mulig du mener de som har gul, rød og hvit plugg. Den gule er da video, men den bør du ikke bruke. Kjør heller HDMI direkte, mye bedre kvalitet.

ante meg det. Men hvis jeg da kjører hdmi fra ps3 direkte til projektoren, hvordan skal jeg da gjøre det med lyden. Går det an å sende de via disse røde og hvite kablene separat? Og har ps3 disse 3 kablene (fint hvis noen sier navnet til de... ;) ) som mulighet?

Lenke til kommentar

Par spørsmål til.. ;)

Ja, jeg visste at denne receiveren ikke hadde alt for mange muligheter da pga. den høge alderen. Men håpte da alikevel at den kunne holde til mitt forbruk, men anbefaler dere da en ny receiver? Eneste problemet er da den høge prisene som jeg har fått med meg.. Men ja, den har innebygget Dolby Pro Logic, vil det redde meg i denne situasjonen?

Lenke til kommentar

Kjenner ikke PS3, men så vidt jeg kan se av bilder jeg fant så har den en spesialkontakt (AV Multi out) hvor det er analog lyd. Så da antar jeg det er denne du referer til når du sier 'rgb' kabel:

ps3_avcables.jpg

Rød, grønn, blå er komponent video, Rød og hvit er analog audio, det er disse to du skal bruke til receiveren.

Lyden blir sikkert grei nok, om Pro Logic gjør noen nytte eller ikke får du bare prøve selv.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, og at du har brukt tiden din til å svare en amatør og nybegynner som meg.. :)

Men det er en ting som jeg lurer litt på likevel.. ;) det er om det er mulig å kjøre bilde separat i hdmi kabel, mens man kjører lyd speparat i "av multi out"? altså at du bruker to speparte ledninger, og ikke kjører i kun ledning? håper dere skjønner problemstillingen. :D

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar, og at du har brukt tiden din til å svare en amatør og nybegynner som meg.. :)

Men det er en ting som jeg lurer litt på likevel.. ;) det er om det er mulig å kjøre bilde separat i hdmi kabel, mens man kjører lyd speparat i "av multi out"? altså at du bruker to speparte ledninger, og ikke kjører i kun ledning? håper dere skjønner problemstillingen. :D

Ja, det er fullt mulig.

Lenke til kommentar

okei. Men da kjøper jeg en sånn en til lyden, pluss en hdmi kabel. Men ser også at det finnes hdmi-kabler til ps3, men etter mine øyne ser de ut akuratt like som alle andre. Så jeg kan vel heller gå til innkjøp av det.. Får virkelig beklage alle mine (og sikkert dumme) spørsmål.. Får bare krysse fingrene i så fall.. :)

Endret av heggstad
Lenke til kommentar

Neida, bare kjøp HDMI kabel. Det følger med en kompositt kabel.

av_cable.jpg

Så lenge du ikke skal opp i 1080P på 10m så kan du bare kjøpe den billigste HDMI kabelen du finner, signalet er digitalt så det blir ikke noen kvalitetsforskjell.

Endret av 2mmy91
Lenke til kommentar

Unnskyld, men skjønner ikke helt.. jeg kan altså kjøpe en helt vanlig hdmi-kabel, altså ikke en av sony sine egne, for å bruke den til å sende bildet til projektoren. Deretter kjøper jeg en sånn jeg linket til i forrige innlegg til lyden. Vil det gå bra? For det er scart-utgang på ps3? :blush:

Endret av heggstad
Lenke til kommentar

Ok, skal si det enkelt :p

Bare kjøp den billigste HDMI kabelen du finner (trenger ikke offisiell sony).

Den kabelen som jeg viser på bildet av over her følger med ps3 når du kjøper den (du bruker dennee for å overføre lyd). Den du linker til ville ikke ha funket siden PS3 ikke har scart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

anbefaler serkt å gå til innkjøp av en ny forsterker.

og oppgrader til surround, ett must i mine øyne.

kan anbefale Onkyo TX-SR507 3500kr, har alt av codecer og inn og utganger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...