Gå til innhold

For mye/rask ram?


nahoy

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en maskin med et hp-hovedkort( sannsynligvis dette: http://www.hp.com/workstations/pws/xw4300/xw4300.pdf av min bror.

 

Det var imidlertid ikke noe ram i maskinen, så jeg kjøpte 4gb ddr2 ram (av denne typen: https://prisguiden.no/product.php?p...&cat_id=27)

 

Putta i rammen og prøvde å starte, men alt var svart, fikk ikke engang skrudd av maskinen ved å holde inne avknappen i fem sekunder.

Endret av nahoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse brikkene er laget for 2volt. Standard for DDR er 1.8 volt. Altså, ved mindre maskinen automatisk gjenkjenner brikkene slik at den kan gi dem riktig spenning så kan det være de får 1.8 volt - som kan v-ære for lite til at de fungerer.

 

Her kan det være du må bruke en annen mer standard brikke til å sette speningen på 2 volt før du bytter tilbake. Det kan evt. være at du kan klare å boote om du bare bruker 1 brikke også. En biosoppdatering ville som regel sørget for riktig autodetection av spenning, men det får du jo ikke gjennomført nå som maskinen ikke booter uansett...

 

Bruk en gammel brikke til å sette spenningen for RAM til 2.0 slik som brikkene er spesifisert til, og så test på ny. Det er ikke sikkert dette er grunnen til ditt problem, men det er sansynlig.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ser ut som du trenger registrert ram...

Dette er ram som er spesialdesignet for server hovedkort

 

"Normal ram" er unbuffered...

Server ram er ECC...eller registrert ram som vi kaller det

Her er hva jeg så på ditt hovedkort infotab:

post-42959-1251322984_thumb.jpg

 

EDIT:

Eksempel på registrert ram er DENNE

 

..dyre saker,ikke å annbefale hvis du ikke får tak i noe brukt for eksempel

 

EDIT 2:

Eller DISSE

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar
Ser ut som du trenger registrert ram...

Dette er ram som er spesialdesignet for server hovedkort

 

"Normal ram" er unbuffered...

Server ram er ECC...eller registrert ram som vi kaller det

Her er hva jeg så på ditt hovedkort infotab:

post-42959-1251322984_thumb.jpg

 

EDIT:

Eksempel på registrert ram er DENNE

 

..dyre saker,ikke å annbefale hvis du ikke får tak i noe brukt for eksempel

 

EDIT 2:

Eller DISSE

 

Er du sikker på dette Nassuz? Jeg har aldri vært borti et hovedkort som ikke KAN bruke annet enn ECC ram. Det skal dog sies at jeg ikke har jobbet særlig mye med skikkelig server-level hovedkort. Jeg har alltid vært under inntrykk at det er hovedkortet som må ha ekstra støtte for å kunne ta i bruk ECC, ikke at du blir nødvendigvis låst til å kunne bruke det. Dessuten, er ikke ECC or registrert ram to forskjellige ting? (selv om brikkerofte er begge deler om de først har en av delene).

 

EDIT: fra wiki:

Registered memoryt - Not to be confused with ECC memory, although memory modules often use both technologies.

ECC har med automatisk feilretting av enkle bitfeil som opptår i RAM, mens registered RAM eksisterer som en løsning for å øke stabilitet i kritiske serversystemer som må ha ekstra mye RAM.

 

Nå skal jeg ikke si noe for bastant, for jeg regner meg ikke som ekspert på akkurat RAM, men jeg vil tolke det som at kortet har noe støtte for ECC RAM, men det skulle ikke bety at han MÅ ha det - tvert om ville jeg ikke annbefalt registered/ECC RAM utenfor bedriftssammenheng pga. de høye ekstrakostnadene og andre ulemper. På noen hovedkort må du visstnok besvisst velge i BIOS om ECC støtte skal være enabled eller ikke. Jeg anntar at dersom du prøver å bruke vanlig ram mens dette står enabled i BIOS så ville det kunne føre til at ting ikke starter - men i følge wiki shippes de fleste hovedkortene med dette av som default...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

I henhold til dataarket støtter maskinen både ECC og non-ECC minne. Men på non-ECC er maks minne 1GB, dermed er det i praksis bare støtte for ECC hvir ønsket ram skal være større enn !GB.

 

Up to 8 GB of DDR2 533 MHz ECC with 2 GB DIMM
or

DDR2 667 MHz ECC (4 GB max.)

or

DDR2 533 MHz non-ECC (1 GB max.)

 

EDIT: økt lesbarhet i sistat fra dataarket.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...