Gå til innhold

Svindlet på bruktmarkedet.no - nr.2


Anbefalte innlegg

"tror neppe det blir noe ubetinget fengsel for mindre svindelvirksomhet"

 

Jeg lurer på når er det egentlig "mindre svindelvirksomhet" blir til "større svindelvirksomhet". Han karen her har svindlet 5-6 stykker nå som vi vet om (i tillegg må det være sikkert noen ofre som har ennå ikke vært innom forumet).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok opp i beløp på 100 000 eller mer før man kaller det "større svindelvirksomhet". Og størrelsen er ikke relevant for om det er ulovlig eller ei, men for størrelsen på straffeutmålingen. Så om en 10 - 15 stk er svindlet for tilsammen 30 000 kr, er det nok bare grunnlag for betinget straff/samfunnstjeneste.

 

Edit: Dette regnes vel som "økonomisk kriminalitet", og økonomisk kriminalitet av mindre omfang har jevnt over svært lav straffeutmåling.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Du må nok opp i beløp på 100 000 eller mer før man kaller det "større svindelvirksomhet". Og størrelsen er ikke relevant for om det er ulovlig eller ei, men for størrelsen på straffeutmålingen. Så om en 10 - 15 stk er svindlet for tilsammen 30 000 kr, er det nok bare grunnlag for betinget straff/samfunnstjeneste.

 

Ja, ja om fem måneder har kanskje denne karen klart å komme opp i 100 000 kroner. Hvis han klarer å komme seg unna med dette dropper jeg studiene og etablerer meg i svindler bransjen (ikke seriøst ment).

Lenke til kommentar
Du kan ikke sende inkasso på dette uten videre, isåfall må du ha noe rettskraftig på det, noe som jeg antar at du ikke får uten at saken har vært oppe for retten e.l.

 

Det stiller seg annerledes dersom man har et underskrevet gjeldsbrev.

 

Høres logisk ut, og er helt klart sant..

Nå tikker det inn nye PM's fra folk som har blitt svindlet, og som selv skal anmelde saken!

Hvis mannen kommer seg unna med 5+ anmeldelser så lurer jeg fælt på hva jeg skal gjøre ass :S

 

Men! kan jeg sende et slikt klageskjema/et brev som sier at jeg SKAL ha pengene, til mannen?

Isåfall.. hvor kan jeg finne et slikt skjema, eller informasjon om hvordan jeg skal skrive brevet?

 

Takker igjen for forståelse, og tips og fakta dere har kommet med!

Lenke til kommentar
(...)

Nå tikker det inn nye PM's fra folk som har blitt svindlet, og som selv skal anmelde saken!

Hvis mannen kommer seg unna med 5+ anmeldelser så lurer jeg fælt på hva jeg skal gjøre ass :S

(...)

 

Er de fem stykker du nevner inkludert de jeg gjorde deg oppmerksom på eller er det 5 nye?

 

Ellers så synes jeg at det bør bli oppretta en slags guide for hva folk skal gjøre når de blir svindlet på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Er de fem stykker du nevner inkludert de jeg gjorde deg oppmerksom på eller er det 5 nye?

 

Ellers så synes jeg at det bør bli oppretta en slags guide for hva folk skal gjøre når de blir svindlet på bruktmarkedet.

 

Dette er PM's fra et par av de 5 du nevnte for meg ;) Også fått noen pm's fra 2011!

 

Vel.. jeg syns egentlig at de som hoster (sikkert tek.no nettverket?) bruktmarked.no, burde opprette noe av det finn.no har.. den prisgaranti prosessen de har, nærmer seg ihvertfall noe som gjør at man ikke kan svindle folk der.. (Sett at alle bruker denne prosessen)

Lenke til kommentar
Du må nok opp i beløp på 100 000 eller mer før man kaller det "større svindelvirksomhet". Og størrelsen er ikke relevant for om det er ulovlig eller ei, men for størrelsen på straffeutmålingen. Så om en 10 - 15 stk er svindlet for tilsammen 30 000 kr, er det nok bare grunnlag for betinget straff/samfunnstjeneste.

 

Ja, ja om fem måneder har kanskje denne karen klart å komme opp i 100 000 kroner. Hvis han klarer å komme seg unna med dette dropper jeg studiene og etablerer meg i svindler bransjen (ikke seriøst ment).

 

Ja, men da må du ikke selge ikke eksisterende skjermkort. Skal du svindle, så er det andre måter som er mer effektive og med mindre strafferisiko. Forstod jo at det ikke var seriøst ment.

 

Disse som selger ikke virkende slankemidler etc, de driver effektiv svindel. Nesten umulig å ta også, fordi de leverer et produkt.

 

@christhenoob:

 

Få hjelp av noen til å skrive et formelt brev, trolig kan du få advokathjelp gjennom dine foreldres hus-/innboforsikring. Du bør også vær klar over at etter den nye tvisteloven, så kan du og de andre som er svindlet gå til gruppesøksmål (trolig også til forliksrådet) mot "svindleren". Men detaljene her er jeg ikke inne i.

Lenke til kommentar
Dette er off-topic, egentlig, og ikke ta dette som kritikk.

 

Hvorfor godta noe annet enn postoppkrav? For det første må selger faktisk sende noe, og er det murstein, ved eller noe annet tull så ordnes dette lett med en telefon til VISA (som stopper overførselen).

 

Vel.. postoppkrav koster gjerne litt ekstra penger, noe jeg hater å betale til posten...

Jeg har lært min lekse når det kommer til brukthandel og spesielt handel på bruktmarked.no

Lenke til kommentar

Dette med postoppkrav kontra forskudd, har vært oppe et utall ganger. Nå er det gjerne slik at de aller fleste selgere ikke godtar postoppkrav. Har selv solgt og sendt i oppkrav, og måtte selv betale returfrakt, da kjøper ikke hentet ut varen.

 

Selger aldri noe uten forskudd heretter. Har foreslått til kjøper at han kan forskuddsbetale frakta tur retur,samt oppkravet, og da betaler han gjerne alt på forskudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...