Gå til innhold

Svindlet på bruktmarkedet.no - nr.2

Anbefalte innlegg

Før jeg skriver innholdet som omhandler saken, så vil jeg si:

Du som lesr dette, prøv å se det hele fra begge sider av saken. prøv for guds skyld ikke å bare hoppe til *hurtigsvar* eller *svar* knappen for å legge inn et innlegg som ikke passer seg i denne tråden.

Det er helt sikkert noen her som husker min relativt dårlige tolmodighet, for en snau uke siden da jeg postet "svindlet på bruktmarkedet.no". Tråden ble absolutt godt besvart, noen med svar som var mindre gledende enn andre. Jeg er tilbake igjen! etter 2 uker og vel så det, så føler jeg det er på tide å spørre deg/dere igjen hva jeg burde gjøre med denne saken:

For en stund tilbake (2-3 uker siden) var jeg på utkikk etter et 4870x2 skjermkort, og sjekket bruktmarkedet.no, la ut en annonse med ønskes kjøpt, 4870x2...

Etter litt kom jeg i kontakt med ******* ***** (jepp! navngir ikke personen denne gangen)

Denne fyr'n virket hyggelig, og vi kom til en avtale på 2000kr for et relativt nytt sapphire 4870x2.

Ettersom han hadde opplevd tidligere userriøse kunder som ikke hentet pakker, så spurte han om vi hadde en sikker avtale.. Jeg som selv har noen erfaringer med folk som ikke henter pakker, svarte absolutt ja! Han ville gjerne ha forhåndsbetaling.. noe jeg sa ja til, ettersom dette gir meg bedre personalia på ham ved senere anledning

Jeg er selv litt redd for svindel, og gjorde derfor som jeg alltid gjør under en handel: Ber om navn, nummer, gateadresse og postkontor (sikrer meg bedre mot svindel...) Han sa seg enig i dette, og oppgav all personalia. Jeg sjekket navnet i skatteregisteret og det stemte med andressen.

Etter noen dager så overførte jeg 2000kr til hans konto, og ventet spent på pakken! Han skulle sende pakken på lørdag for 2 uker siden.

Til nå så har ingenting kommet i posten, og tro meg.. jeg har sjekket. damene på det lokale postkontoret vet hvem jeg er til og med.. ingen pakke har kommet.

Jeg har prøvd å få kontakt med personen via:

-telefon, svarer aldri

-Email. ingen svar her heller

-sms, ingen svar.

I dag har jeg og min far bestemt oss for å gå til politiet med saken. Jeg har håndfaste bevis på at vi har hatt en skriftlig avtale (dette over mail.. så lurer litt på hvor "håndfast" avtalen er???) Jeg har alle mulige personlige opplysninger på mannen, og er derfor sikker på at jeg kan vinne en eventuell rettsak hvis det virkelig skulle gått så langt!

Hvis denne mannen har oppgitt feil personlige opplysninger, så har jeg konto nummeret for ytterlige opplysninger. (håper at banker kan gi ut slik informasjon hvis politiet spør)

Til slutt! mitt spørsmål til deg/dere er:

- Hvor sterk er min sak?

- Hva kan jeg gjøre for å få pengene tilbake?

- Hvor lang tid vil dette ta?

Det jeg ikke vil høre noe om er:

- bedrevitere, eller etterpåklokskap som: dette burde du ikke ha gjort (no shit da sherlock...)

Håper jeg får noen gjennomtenkte svar, ettersom jeg selv har brukt litt tid og tanke på denne tråden selv!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Saken er grei nok dersom;

- Du kan bevise at du har betalt pengene.

- Personalia du har faktisk stemmer med "selger".

- "Selger" ikke kan bevise at varene er levert.

Tid kan det ta, lang tid. Du ingen garanti for at personen noengang kan betale deg tilbake (selv om personen skulle bli pålagt dette), men du kan gjøre livet surt for vedkommende.

PS; Jeg brukte hurtigsvar!

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ressurser er vel ikke akkurat hva Politiet har overflod av, akkurat det kan jo bli en stor ulempe for deg. Vi får håpe saken etterhvert får en lykkelig slutt, enten på den ene eller andre måten.

Som et lite apropos i sakens anledning;

For et par år siden handlet jeg fra en fyr som dreiv hele sjappa si via eBay. Mannen kom ut for en ulykke og derfor blei en del folk "pissed" tydeligvis (jeg hadde imidlertid fått mine varer). Fikk en epost sånn uten videre av noen som må ha vært i hans omgangskrets som fortalte at de jobbet med å finne ut hvem som skulle ha hva etc. Vår elektroniske verden kan ta mange vendinger.

Lenke til kommentar

Rent juridisk og bevismessig virker det som om du har en god sak!

MEN: Politiet har som kjent lite penger til å hjelpe folk, og saken din vil nok ikke bli prioritert :thumbdown: Så straffeforfølging av selger er desverre lite praktisk.

Det kan godt hende du vil komme lengre ved å gå til sivilt søksmål mot vedkomne og kreve avtalen dere i mellom oppfylt (dette har du rett il etter Kjøpsloven, som gjelder i ditt tilfelle, da det er snakk om kjøp/salg mellom privatpersoner)

Rettlige sivile skritt kan ta år, det mest praktiske kan være trusselen om søksmål, evt konfliktråd.

(BTW: Er jusstudent på 3. året, så har noe peiling på dette) :thumbup:

Endret av keitran
Lenke til kommentar

Det er en stund siden, men sist gang jeg anmeldte en gjøk for å ha prøvd å svindle meg, pinglet han ut og ringte meg med en gang han hadde fått anmeldelsen i fanget. Jeg krevde penger tilbake med renter, noe jeg fikk på veldig kort tid. Dette var også en noldus som av en eller annen grunn brukte sine virkelige personalia. Noen er vel naturlig amatørmessige.

Lenke til kommentar

Du kan også sende brev til selger med krav om tilbakebetaling av beløpet med 14 dagers svarfrist. Ignorerer han dette kan du ta det direkte til namsmannen (såkalt uimotsagt pengekrav). Dette er forholdsvis nye regler (trådte i kraft 1/1-06). Dette forenkler prosessen og du sparer en del gebyrer.

Tar du med all dokumentasjon + kopi av anmeldelsen og han ikke har noen innsigelser er dette plankekjøring. Da er det tvangsinndrivelse med utlegg i lønn/trygd ol. Dette er også betydelig kjappere enn tidligere og tar ikke flere år.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Takker for veldig bra replies!, Jepp.. politiet i norge er ikke veldig ressurs-sterke i disse dager. Da jeg og faren min var på politisentralen i dag, så var alle etterforskere(sikkert de som vanligvis sitter bak pulter?) ute og patruljerte eller på oppdrag.

Dette er helt greit.. vi drar tilbake i morgen for å legge inn en anmeldelse.

Når det kommer til å kjøpe en golfkølle på europris og dra inn til fyr'n, så kan nok det heller slå litt tilbake på meg :p det er mer overfall.. jeg vil ikke i fengsel!

Takker til Keitran! Fint å ha noen som kan litt om dette, som svarer!

@smirnoff: Hvor mye krevde du i renter da? jeg tenker meg egentlig bare å kreve pengene tilbake, og at fyrn skal få svi skikkelig, slik at han ikke fortsetter med det!

@runepune: Takker for tipset! Jeg får skrive et brev med dette til han i morgen, og legge ved alle mailene vi har utvekslet (som del av bevis mot avtalen han har inngått..) og en kvittering på bank-overføringen.

Tusen takk for forståelsesfulle svar, og svar som HJALP!

Lenke til kommentar
Du har adressen hans.

Balltre/golfkølle på europris = 200,-

Pengene tilbake på null komma niks.

Det var akkurat dette jeg også ønsket å si. Jeg ville ikke brydd meg om å kontakte politiet eller noe som helst i den duren. De har ikke ressurser til dette og hvis du skal gå via retten kan det koste deg flesk. I tillegg er det snakk om bare 2000kr, det eneste som jeg ser som bra løsning er å ta noen familie medlemmer eller venner med deg, oppsøke "tyven" direkte og konfrontere ham der og da.

Jeg mener ikke at du skal gå og angripe fyren, men bruke frykten til å få pengene dine.

Endret av nicholas
Lenke til kommentar

@nicholas

Jeg er ikke typen til å true folk på den måten. men siden 2 posts har kommet opp med den typen løsning, så kan jeg forklare litt da:

-jeg drar inn til oslo med pappa og onkel (begge to har trent relativt lenge i treningsstudio for å si det sånn da..)

-ringer på.. ingen er hjemme? en bomtur som tar oss til sammen 3 timer å kjøre fram-tilbake

-ringer på, og han er hjemme.. men lukker døren så snart jeg sier: jeg skal ha pengene mine! hva kan jeg gjøre? ikke en dritt.. han har jo lukket døren, og jeg har ingen rett til å gå inn i denne mannen sitt hus. For dette, kan han anmelde meg tilbake! noe jeg ikke vil!

min måte:

- jeg anmelder personen, og som flere har påpekt så har jeg er ganske sterk sak..

- det tar 1 år å få pengene tilbake, vel.. da tok det et år, men da har ihvertfall 1 svindler lært leksen? at man ikke skal kødde med folk på den måten

- det hele går til retten (MEGET usannsynlig) og ja, dette koster penger! men da kan jeg be om mitt erstatningskrav (2000kr) + at mannen skal betale sakskostnader (Rett på meg hvis det er feil ord :p)

- mannen blir dømt til f.eks 2 dager fengsel.. TENK! denne mannen har nå fengsel på rullebladet. det er job well done for meg. da har en svindler lært leksen.

Tenker det er "lettere" å kreve penger på deres måte, men RIKTIG! å gjøre det på min måte, selv om dette kan ta lang tid.

Lenke til kommentar
Du har adressen hans.

Det var akkurat dette jeg også ønsket å si.

(...)

Jeg mener ikke at du skal gå og angripe fyren, men bruke frykten til å få pengene dine.

Fin måte på å ende opp å betale en erstatning til tyven istedenfor. Vet konkret om en tilfelle som gikk ut av kontroll og personen som skulle "skremme svindleren til å gjøre det rette" endte opp med titals timer med samfunnstjeneste og rulleblad.

Anyway, det ser ut til at dette er en gjenganger. Dessverre har hans tidligere ofre forholdt seg passive (ingen politianmeldelse eller lignende) og vi ser resultatet. Jeg ville ikke blitt forundret om han har tjent 10000 kroner på å selge de samme komponentene om og om igjen.

Lenke til kommentar

PS! Hvis du skal sende brev med krav, frister Etc, så er det veldig greit å gjøre det rekomandert. Koster riktig nok rundt 100 kroner, men da vet du at mottaker har mottatt brevet. Dermed ingen muligheter for unskyldninger senere.

Hvis du/familien har en advokat som er "grei", og gidder å skriver et lite brev kostnadsfritt, så kan det i seg selv være mer skremende en at det kommer fra deg selv.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i mitt svar så tar ikke "min" fremgangsmåte ett år, ei heller behøver du å kjøre det for retten med dertil høye saksomkostninger.

Jeg kan garantere deg at det er den raskeste og billigste måten å få denne saken ut av verden på.

Du slipper å ta det via forliksrådet(noe som tar lang tid), men kan gå direkte til namsmannen.

Lenke til kommentar
Jeg er selv litt redd for svindel, og gjorde derfor som jeg alltid gjør under en handel: Ber om navn, nummer, gateadresse og postkontor (sikrer meg bedre mot svindel...) Han sa seg enig i dette, og oppgav all personalia. Jeg sjekket navnet i skatteregisteret og det stemte med andressen

På hvilken måte skulle dette sikre deg mot å bli svindlet? Vedkommende kunne jo enkelt og greit ha gjort et mer eller mindre tilfeldig søk i telefonkatalogen, skatteregisteret eller på andre måter ha "stjålet" en annens identitet. Å handle med ukjente privatpersoner via nett, telefon og post er en risikosport. Forhåndsbetaling skal man uansett aldri gå med på, enten det dreier seg om ukjente privatpersoner eller mer eller mindre kjente firmaer.

Om du kommer noen vei eller ikke kommer jo helt an på om vedkommende har oppgitt sine egne "personalia" eller ikke. En anmeldelse vil med stor sannsynlighet ende med henleggelse, med mindre politiet har flere uoppgjorte "saker" på vedkommende. Politiet prioriterer dessverre ofte ikke saker med så små beløp (selv om det er sure penger for deg). Det er også en betydelig risiko for at vedkommende ikke eier nåla i veggen, og at selv om du skulle vinne frem med en anmeldelse/søksmål så kan det hende at det ikke er penger å hente. Det er jo en grunn til at han svindler folk for "småbeløp".

Hvis du tenker å oppsøke vedkommende bør du ha i tankene at han kan ha oppgitt en annens navn og at vedkommende du finner på adressen han har oppgitt kan være helt uskyldig. Eller hvis det faktisk er rette vedkommende du finner, så kan det jo være at vedkommende er voldelig eller har voldelige "venner".

Til slutt må jeg bare si:

Det er flere ting som taler mot å handle komponenter fra privatpersoner.

• Med mindre du får den originale kvitteringen (og kan reklamere direkte til butikken) har du i praksis ofte ingen reklamasjonsrett. Selv om loven sier 2 år ved handel mellom privatpersoner så kan det være vanskelig å få selger til å ta det seriøst.
  • Du risikerer å kjøpe tyvgods
  • Du risikerer å få en vare som har vært overklokket eller utsatt for feil håndtering osv. slik at den kan ha redusert levetid e.l.

Lenke til kommentar
Jeg er selv litt redd for svindel, og gjorde derfor som jeg alltid gjør under en handel: Ber om navn, nummer, gateadresse og postkontor (sikrer meg bedre mot svindel...) Han sa seg enig i dette, og oppgav all personalia. Jeg sjekket navnet i skatteregisteret og det stemte med andressen

På hvilken måte skulle dette sikre deg mot å bli svindlet? Vedkommende kunne jo enkelt og greit ha gjort et mer eller mindre tilfeldig søk i telefonkatalogen, skatteregisteret eller på andre måter ha "stjålet" en annens identitet. Å handle med ukjente privatpersoner via nett, telefon og post er en risikosport. Forhåndsbetaling skal man uansett aldri gå med på, enten det dreier seg om ukjente privatpersoner eller mer eller mindre kjente firmaer.

Om du kommer noen vei eller ikke kommer jo helt an på om vedkommende har oppgitt sine egne "personalia" eller ikke. En anmeldelse vil med stor sannsynlighet ende med henleggelse, med mindre politiet har flere uoppgjorte "saker" på vedkommende. Politiet prioriterer dessverre ofte ikke saker med så små beløp (selv om det er sure penger for deg). Det er også en betydelig risiko for at vedkommende ikke eier nåla i veggen, og at selv om du skulle vinne frem med en anmeldelse/søksmål så kan det hende at det ikke er penger å hente. Det er jo en grunn til at han svindler folk for "småbeløp".

Hvis du tenker å oppsøke vedkommende bør du ha i tankene at han kan ha oppgitt en annens navn og at vedkommende du finner på adressen han har oppgitt kan være helt uskyldig. Eller hvis det faktisk er rette vedkommende du finner, så kan det jo være at vedkommende er voldelig eller har voldelige "venner".

Til slutt må jeg bare si:

Det er flere ting som taler mot å handle komponenter fra privatpersoner.

• Med mindre du får den originale kvitteringen (og kan reklamere direkte til butikken) har du i praksis ofte ingen reklamasjonsrett. Selv om loven sier 2 år ved handel mellom privatpersoner så kan det være vanskelig å få selger til å ta det seriøst.
  • Du risikerer å kjøpe tyvgods
  • Du risikerer å få en vare som har vært overklokket eller utsatt for feil håndtering osv. slik at den kan ha redusert levetid e.l.

Du har absolutt rett i det du sier her..

Ja, mannen kan ha lett i en telefonkatalog og brukt et hvilkensomhelst navn, adresse og nummer når han oppgav personalia til meg. Men hva med bank-konto nummer? dette er jo bare forebeholdt EN person etter hva jeg vet (ikke forvent at dette er fasit, jeg er ikke bankansatt).

Jeg vet at sjangsen for henleggelse er stor, og det har jeg tenkt mye på. MEN! det er da bedre å anmelde personen, slik at politiet kan etterforske ham i fremtidige saker, hvis han nå fortsetter med svindel.

Selv om jeg ikke får igjen pengene, så vet jeg at jeg gjør noe for fellesskapet, og med denne tråden har jeg også vekket noen, og fått dem på tanken: wow.. svindel skjer faktisk her i norge og! (vi er utrolige naive og godtroende om folk.. det er ikke en nyhet, men mange vil ikke innse det)

Til slutt, jeg har desverre ingen i familien som er advokat eller jurist eller noe innen rettsystemet. I morgen skal jeg og min far derimot ned på politistasjonen og legge inn en anmeldelse, og få saken startet! vi skal også skrive et slikt brev.

Kan noen forklare akkurat hva jeg burde skrive? eventuelt en link til en side der dette står godt forklart. Jeg vil være på den sikre siden av loven, og gjøre alt riktig i denne saken.

Takker igjen for tilbakespill, tips og hjelp!

Lenke til kommentar

I tillegg til dette du sjekket opp før du betalte så er det også greit å sjekke at nummeret stemmer med å ringe dette på to forskjellige uanmeldte tidspunkt og kontrollere hvem som svarer i andre enden. Så slipper du å prøve et ugyldig nummer, et nummer som ikke er i bruk eller som noen andre bruker. Evnt at personen du ringer påstår h*n er noen andre.

Men, uansett hva man gjør så er forhåndsbetaling en risikosport. Men allikevel kan det være det eneste alternativet for å handle personer i mellom.

Lenke til kommentar
:hmm: Dette høres kjent ut. Sjekk denne tråden. Mulig at det er bare tilfeldigheter men har på følelsen at samme fyr operer igjen...

Har forresten sendt deg en PM.

Etter en pm fra christhenoob, kan jeg bekrefte at det er samme svin som har vært på ferde igjen. Jeg klarte det kunststykke å rote bort k nummeret til fyren før i sommer. Håper å få det fra trådstarter, slik at jeg kan levere en anmeldelse på ham.

Lenke til kommentar
Du har adressen hans.

Det var akkurat dette jeg også ønsket å si.

(...)

Fin måte på å ende opp å betale en erstatning til tyven istedenfor. Vet konkret om en tilfelle som gikk ut av kontroll og personen som skulle "skremme svindleren til å gjøre det rette" endte opp med titals timer med samfunnstjeneste og rulleblad.

Anyway, det ser ut til at dette er en gjenganger. Dessverre har hans tidligere ofre forholdt seg passive (ingen politianmeldelse eller lignende) og vi ser resultatet. Jeg ville ikke blitt forundret om han har tjent 10000 kroner på å selge de samme komponentene om og om igjen.

Det blir ikkje søksmål om du slår hardt nok.

Fyren skal jo ikkje hugse deg igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...