Manken Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Hei, jeg er en gutt på 15 år som spiller fotball nesten daglig(på lag). I tillegg har jeg nettopp kjøpt meg Landeveissykkel, så skal begynne å trene sykkel også(for treningens skyld). Problemet er at jeg har under middels Kondisjon til en ganske god atlet å være. Vi hadde f.eks 3000 meter her forleden(i skogen riktignok) For å få en 6'er måtte man løpe under 14:00 min. Jeg løp inn på 14:47, ganske skuffet. De fire som kom før meg fikk alle rundt 13:00 min. Og jeg vil gjerne bli like god som det. Også for å bedre prestasjonene mine på fotballbanen. Så jeg tar gjerne imot råd og tips fra dere om hva jeg burde gjøre for å bedre min kondisjon. Takk, på forhånd PS! 3000 meteren på vår skole foregår i skogen så man kan ikke sammenligne med andre som løper på baner o.l De beste på skolen løper denne løypa på 12:00, noe som er ganske bra for denne løypa. Helt ærlig så vet jeg ikke om denne løypa faktisk er 3 km... Endret 26. august 2009 av Daggis0 Lenke til kommentar
opar Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 1: Lange rolige økter 1-3 timer. Puls ca 50-70% av maxpuls Denne treniga kan være hva som helst. Ski, løping, sykkel, svømming, fjellturer etc. Denne treninga er viktig for å danne nye kapilærårer, slik at kroppen kan få mer blod ut til cellene. 2: Spesifikk styrketrening (styrketråkk) minst en gang i uka helst to vil jeg anbefale dere til å gjøre dette. Puls ca 70-80% i intervaller på 2-5 min. tråkk veldig lett mellom intervallene. Pausen like lang som intervallen. Totalt lengde på intervallene 15-30 min. to ting er viktig å passe på. Ikke få for høy puls og frekvensen skal ligge rundt 35tr/m. Jeg bruker oftest 6 x 3 min. 3:intervall. Puls ca 82-87% Denne treninga er det som skal gjøre dere bedre. Totaltid i disse intervallene bør ligge rundt 10% av din totale treningstid(all trening) I denne perioden anbefaler jeg dere å trene lange intervaller lavt i sone 3(82-87%) lange intervaller fra 3 min og lengre med ca halve lengden i restutisjon. Bruker 7/3 mye. Altså 7 min med puls 82-84%, og 3 min i mellom med puls ca 65%. Total lengde i intervall 20-40 min. Ha enten fri eller rolige økta dagen før disse treningene. Sakset dette ut fra en mail jeg fikk i januar fra treneren min i oppkjøringen før årets sykkelsong. Du kan se bort fra stryrketreningen, men rolige treninger kombinert med intervalltreninger er tingen. Prøv å varier selv på lengden i intervallene, men 4x4min (82-87%) med 2 min AKTIV pause mellom hver intervall funker bra. Du kan også prøve deg på 5x1min full peising med 30 sek mellom hver. Lenke til kommentar
Manken Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 Tusen takk! Skal prøve dette så snart som mulig Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Stikk ut og jogg! Orker du jogge fast 2 eller 3 ganger i uka over lengre tid blir resultatene dramatisk gode. Mitt tips er å ta en rolig/medium "langtur" i uka hvor du jogger rolig i ca 45 minutter uten å stoppe. Den andre dagen i uka tar du noen skikkelige intervalldrag til melkesyra står ut til ørespissene dine. Dette funka i alle fall veldig bra for meg fordi jeg var veldig bevisst på at jeg uansett hva skulle gjennomføre disse to øktene i uka, hver ENESTE uke. Ved hjelp av dette forbedret jeg 3000m-tiden min fra 12.50 til 11.08 på ca 3 måneder. Bare du har disiplin nok, klarer du det og. Endret 22. september 2009 av dannybatov Lenke til kommentar
Manken Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 Takk folkens. Fordbedret tiden min med 1 min og 31 sek ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå