Daxt3r Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Skulle til å instalere Windows XP Home Edition på laptopen etter at den har krasja fullstendig. Har fått den tilbake fra rep og fikk beskjed om å kjøpe ny windows Vista cd(maskina kom instalert med det soklart). Men når eg sette inn XP cd'n i maskina, skjer det absolutt ingenting, skjermen forblir svart. Kan det være CD-rom'en eller? Bruka samme cd'en som fulgte med den stasjonære. Pc'n er en HP Pavillion dv9510. Bjynde å bli rimelig frustrert her Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Lureste er å boote opp cd'en fra oppstart.. Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Men det skjer ingenting når eg gjer det heller! Når eg sette inn cd'en, bjynde maskina å jobbe, men forsatt ingenting.. Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Kanskje du må inn i BIOS og sette til boot fra cd eller noe. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Det er ikke gitt at du kan bruke en XP-CD som fulgte med en annen maskin - de CD'ene er spesialtilpasset de maskinene de leveres sammen med. Du må som regel bruke en standard XP install CD. (Men ingen regel uten unntak.) Og du er sikker på at laptop'ens BIOS er satt opp til å boote fra CD? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 XP støtter vistnok ikke Sata. Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Det er ikke gitt at du kan bruke en XP-CD som fulgte med en annen maskin - de CD'ene er spesialtilpasset de maskinene de leveres sammen med. Du må som regel bruke en standard XP install CD. (Men ingen regel uten unntak.) Og du er sikker på at laptop'ens BIOS er satt opp til å boote fra CD? Jeg har brukt XP cd'en som var med min stasjonære pc til å formatere en hel drøss med maskiner. Kan være et enkelt tilfelle, men det går ihvertfall med min cd. Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Ok, men vil en kompitabel (xp) cd funka då? Eller må eg rett og slett belage meg på å kjøpe en ny vista cd ? Går det eventelt an å laste ned og brenne en cd? Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Ok, men vil en kompitabel (xp) cd funka då?Eller må eg rett og slett belage meg på å kjøpe en ny vista cd ? Går det eventelt an å laste ned og brenne en cd? Windows 7 er jo et bedere alternativ enn vista for min del. Foretrekker xp though. Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Ok, men vil en kompitabel (xp) cd funka då?Eller må eg rett og slett belage meg på å kjøpe en ny vista cd ? Går det eventelt an å laste ned og brenne en cd? Windows 7 er jo et bedere alternativ enn vista for min del. Foretrekker xp though. Kan eg laste ned windows 7 og bare instalere det på maskina eller? For sånn som maskina står no, kjeme det ingenting anna enn svart skjerm, kan ikkje gå inn i BIOS heller.. Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Ok, men vil en kompitabel (xp) cd funka då?Eller må eg rett og slett belage meg på å kjøpe en ny vista cd ? Går det eventelt an å laste ned og brenne en cd? Windows 7 er jo et bedere alternativ enn vista for min del. Foretrekker xp though. Kan eg laste ned windows 7 og bare instalere det på maskina eller? For sånn som maskina står no, kjeme det ingenting anna enn svart skjerm, kan ikkje gå inn i BIOS heller.. Kan jo prøve. Hvis xp cd'en din er problemet kan jo en som funker løse det. Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 XP cd'n funka fint den, prøvde den på stasjonære. Men må man inn i windows for å installere? Isåfall blir det jo umulig for meg å instalere nåke som helst. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Nei, du trenger ikke starte opp Windows før du kan installere. Men du må sørge for at maskinens BIOS er satt opp til å boote fra CD. Du skriver at du ikke en gang kommer inn i BIOS - kan jeg spørre hva du gjør for å prøve å komme inn i BIOS? Alternativt, hvis du ikke finner ut av det, kan du sjekke om maskinen har noe som heter boot-meny? Det er ofte en eller annen tast du trykker like etter at du har slått på strømmen på maskinen, og så kommer det opp en meny der du kan velge om den skal boote fra harddisk, CD, floppy, osv. edit: Et par ting å tenke på: 1. Hvis maskinen har en SATA-disk, så kan du ikke installere fra en standard XP-CD, for den har ikke drivere for SATA innebygget. Da må du lure inn driverne via en floppy, og har du ikke floppydrive på maskinen, så går ikke det. Da må du i så fall lage en spesiell XP-CD ved hjelp av nLite e.l. 2. Vista og Win7 har SATA-kontrollere med, men de kommer på DVD - ikke CD -, så da må du i så fall ha en DVD-stasjon. (men det har vel de fleste laptop'er nå.) Microsoft har sluttet å tilby Win7 RC for nedlasting, men du kan fortsatt få lisensnøkkel fra dem. (Og Win7 RC er sikkert tilgjengelig andre steder.) Endret 26. august 2009 av nebrewfoz Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Tja, mashe keybordet Men som sagt, svart skjerm uansett, einaste eg får til er å restarte ved å trykke ctrl-alt-del. Har du anelse kor eg kan få lasta ned evt. W7? Takker for flotte svar då Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Tja, litt kritikk herover da: Da må du i så fall lage en spesiell XP-CD ved hjelp av nLite e.l. Stikk på piratebay og søk på win XP, og finn en av de allerede nLita der som garantert allerede har driverne og er ganske tynne og lette. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Når du plukker ned noe fra Piratbukta kan du jo aldri være helt sikker på at du ikke får med "blindpassasjerer", da ... Men, det kan jo være verdt er forsøk om du ikke har andre utveier. Og: hva om dette er universets måte å få deg til å prøve "Linux" på ...? (Men da må du jo få bootet, da. Det virker på meg som om du ikke kommer til det stadiet en gang, og da spiller det ingen rolle hvilket OS du ønsker å installere.) Men som sagt, svart skjerm uansett, einaste eg får til er å restarte ved å trykke ctrl-alt-del. Har du noen form form for Bruksanvisning for denne maskinen din? Har du i så fall kikket i denne? Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 Hæ, "bruks-an-visning" Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Prøvde å laste ned Windows 7 fra piratbay, men den kjeme bare som ei lita fil på 22kb, prøvde å winzippe den, men uten hell. Bruka eg feil program? Står og at eg skal brenne den på cd og få maskina til å boote i BIOS, men kordan kan eg komme inn i BIOS når skjermen er og forblir svart? Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Last ned windows 7 fra microsoft. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå