KoR Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Hei, jeg driver en nettside der jeg har fått inn en del doneringer via et selskap som kaller seg DaoPay. DaoPay fungerer som PayPal, bare at folk bruker mobiltelefonen sin til å sende en tekstmelding til et nummer jeg har fått av DaoPay. På den måten overføres penger til DaoPay, som tar 50%~, mens jeg får da de resterende 50%. Lurer på om jeg må skatte av disse pengene? Har brukt mye penger på oppgradering og leie av server osv. Lenke til kommentar
KoR Skrevet 2. september 2009 Forfatter Del Skrevet 2. september 2009 Hei, jeg driver en nettside der jeg har fått inn en del doneringer via et selskap som kaller seg DaoPay. DaoPay fungerer som PayPal, bare at folk bruker mobiltelefonen sin til å sende en tekstmelding til et nummer jeg har fått av DaoPay. På den måten overføres penger til DaoPay, som tar 50%~, mens jeg får da de resterende 50%. Lurer på om jeg må skatte av disse pengene? Har brukt mye penger på oppgradering og leie av server osv. ingen som vet? Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Jeg antar at du driver en tjeneste som du tjener penger på? Du driver vel da med en liten næring, og utifra hvor mye du har tjent så må du nok skatte. Start et enkeltmannsforetak og du kan trekke fra utgifter, momsfradrag og sånne greier på utstyr du trenger. Men av overskuddet skal det selvsagt skattes. Men står pengene på en utenlandsk konto så kan man jo tøye strikken. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Hvis dette er på hobbybasis med liten omsetting hadde jeg gjort alt under bordet. Lenke til kommentar
KoR Skrevet 3. september 2009 Forfatter Del Skrevet 3. september 2009 Hvis dette er på hobbybasis med liten omsetting hadde jeg gjort alt under bordet. bestilte nettop skattekort for lønna mi fra jobben, nettop tjent over 40k der.. det som er planen er å ikke nevne det, men spare alt overskuddet. så ser jeg til oppgjøret om de setter det opp som skatt, så tar jeg baksmellen når den kommer. er det en god ide? Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Uten at jeg har noen lover eller noe å støtte meg til, så tror jeg dette må meldes inn, hvis det ikke gjøres så kan vi snakke straffeskatt. Men klart, det de ikke vet har ikke du vondt av... Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Hva slags beløp snakker vi om? Lenke til kommentar
KoR Skrevet 3. september 2009 Forfatter Del Skrevet 3. september 2009 Hva slags beløp snakker vi om? 6000 euro siden januar Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 For å unngå problemer så bør du stemme FRP. De skal hvisnok heve frikortgrensen til 70 tusen slik at de som tjener ekstremt lite skal slippe å skatte(men er ikke FRP partiet som kun gir til de rike da? Men innen dette forslaget blir innført så sitter du nok sikkert på en "lønningspose" som inneholder mer en 70k Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 For å unngå problemer så bør du stemme FRP. De skal hvisnok heve frikortgrensen til 70 tusen slik at de som tjener ekstremt lite skal slippe å skatte(men er ikke FRP partiet som kun gir til de rike da? Men innen dette forslaget blir innført så sitter du nok sikkert på en "lønningspose" som inneholder mer en 70k Nice Er ikke medlem av frp for ingenting Jeg hadde gjort alt svart, siden det er utenlandsk tjeneste du benytter deg av. Lenke til kommentar
King123 Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Hva slags beløp snakker vi om? 6000 euro siden januar Hva slags bisnis er det du driver på med? Hadde selv en server som jeg betalte rundt 800 kr mnden for og ha, og brukte daopay sine tjenester for og få betalt av folk. Tjente vell en 14000 kr i mnden, men nå skulle jo daopay ha 50% så da satt jeg igjen med 7000 kr minus da 800 kr for leie av serveren som tilsvarer en 6200 kr mnden. Men bra betalt for nesten ikke gjøre en dritt . Tenkte og begynne med det igjen, lettjente penger. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 En klart hobbybasert inntekt som noen tusen kroner i donasjoner er ikke momspliktig, så bare å kjøre på. Skal bli noen titusner før en ikke kan definere noe slik som hobby. Er du usikker kan du skrive 0 i selvangivelsen og kommentere i kommentarfeltet hvor mye du tjente på hobbyvirksomheten og at du som klausul oppgir du regner fratrukket beløp som hobbyvirksomhet. Da er du sikret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå