Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil - står mellom Saab 9-3 og Audi A4


Pantera

Anbefalte innlegg

Fant ut at det snart er på tide å bytte ut SLK'n min, med en litt større, og mer praktisk bil. Har vel egentlig landa på 2 alternativer, Saab 9-3 (sannsynligvis Vector) og Audi A4. På A4 er det vel 3 motoralternativer; 1.8T, 1.9TDi eller 2.0i, mens på Saab 9-3 er vel 1.8T det mest sannsynlige valget. Av begge merker er det '04/05-modeller som er aktuelt. Vil ikke ha noen eldre bil enn det. Stv er ok, ihvertfall på A4. Automat er et must.

 

Noen meninger om disse alternativene? Eller andre alternativer? Japansk utgår.

 

 

pantera

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjørt 2 stk 9-3 me automat, og begge hadde km stand under 100k. Disse likte jeg utrolig godt, men jeg har også kjørt en 9-3 med manuell og ca 160k på telleren. Denne føltes litt slitt, litt for mye slark i plastdelene i interiøret og en noe rørete giroverføring. Alle med 1.8T, som jeg synes fungerte bra.

 

Jeg har også kjørt 2 stk A4 1.8T, begge man. Var ikke 100% fornøyd med interiør i disse heller, og mange magler div utstyr som man egentlig forventer er standard på slike biler, som for eksempel eletriske vinduer bak.

 

Vurderte selv en periode 9-3 vs A4, og det er et utrolig vanskelig valg. Begge har mye jeg liker, og litt jeg ikke liker.

 

 

Velger du A4 vil jeg anbefale 1.9TDI 130HK med quattro hvis det ikke blir for dyrt. Spesielt med chip drar disse utrolig bra, og forbikjøring i bratte oppoverbakker tar bare et øyeblikk, selv i høye gir

Lenke til kommentar
Jeg har kjørt 2 stk 9-3 me automat, og begge hadde km stand under 100k. Disse likte jeg utrolig godt, men jeg har også kjørt en 9-3 med manuell og ca 160k på telleren. Denne føltes litt slitt, litt for mye slark i plastdelene i interiøret og en noe rørete giroverføring. Alle med 1.8T, som jeg synes fungerte bra.

 

Jeg har også kjørt 2 stk A4 1.8T, begge man. Var ikke 100% fornøyd med interiør i disse heller, og mange magler div utstyr som man egentlig forventer er standard på slike biler, som for eksempel eletriske vinduer bak.

 

Vurderte selv en periode 9-3 vs A4, og det er et utrolig vanskelig valg. Begge har mye jeg liker, og litt jeg ikke liker.

 

 

Velger du A4 vil jeg anbefale 1.9TDI 130HK med quattro hvis det ikke blir for dyrt. Spesielt med chip drar disse utrolig bra, og forbikjøring i bratte oppoverbakker tar bare et øyeblikk, selv i høye gir

 

Sto mellom det samme selv. For meg ble Saaben for trang innevending (191 høy) og materialkvaliteten i interiøret er en vits. Bilen fremsto i det hele tatt som litt klaustrofisk, mer som en Audi A3 enn A4. Når fabrikken i tillegg er så vaklevoren som den er, samt at Møller ga svært god forsikring og lån var det en grei sak. A4`en er meget god og kommer vesentlig bedre ut på det som er feilstatistikker enn 9-3. Men, styr unna 1.9 TDi, grusom motor i alle utgaver. 1.8T bør du ta en grundig kikk på de du kjøper, gikk gjennom 5 slike motorer og samtlige hadde ganske heftige lekasjer fra pakningen i toppen (du må skru av plate på topp og bruke en lommelykt). Kan være standard på alle motorene, men jeg likte det ikke. Utover det er det vel bilverdenes nydeligste motor :)

Lenke til kommentar
Jeg har kjørt 2 stk 9-3 me automat, og begge hadde km stand under 100k. Disse likte jeg utrolig godt, men jeg har også kjørt en 9-3 med manuell og ca 160k på telleren. Denne føltes litt slitt, litt for mye slark i plastdelene i interiøret og en noe rørete giroverføring. Alle med 1.8T, som jeg synes fungerte bra.

 

Jeg har også kjørt 2 stk A4 1.8T, begge man. Var ikke 100% fornøyd med interiør i disse heller, og mange magler div utstyr som man egentlig forventer er standard på slike biler, som for eksempel eletriske vinduer bak.

 

Vurderte selv en periode 9-3 vs A4, og det er et utrolig vanskelig valg. Begge har mye jeg liker, og litt jeg ikke liker.

 

 

Velger du A4 vil jeg anbefale 1.9TDI 130HK med quattro hvis det ikke blir for dyrt. Spesielt med chip drar disse utrolig bra, og forbikjøring i bratte oppoverbakker tar bare et øyeblikk, selv i høye gir

 

Sto mellom det samme selv. For meg ble Saaben for trang innevending (191 høy) og materialkvaliteten i interiøret er en vits. Bilen fremsto i det hele tatt som litt klaustrofisk, mer som en Audi A3 enn A4. Når fabrikken i tillegg er så vaklevoren som den er, samt at Møller ga svært god forsikring og lån var det en grei sak. A4`en er meget god og kommer vesentlig bedre ut på det som er feilstatistikker enn 9-3. Men, styr unna 1.9 TDi, grusom motor i alle utgaver. 1.8T bør du ta en grundig kikk på de du kjøper, gikk gjennom 5 slike motorer og samtlige hadde ganske heftige lekasjer fra pakningen i toppen (du må skru av plate på topp og bruke en lommelykt). Kan være standard på alle motorene, men jeg likte det ikke. Utover det er det vel bilverdenes nydeligste motor :)

 

"Styr unna 1,9TDi grusom motor" kan du utype dette litt nærmere, kjører selv en 1,9tdi i en seat ibiza, fantastisk motor sprek og trekkvillig, ikke noe problemer i ddt heletatt bilen er nå gått 180000km. Selv mener jeg det er en fantastisk motor

Lenke til kommentar

Skjønner heller ikke hva han som sier at man bør styre unna 1.9 TDI motorene mener. Jeg har selv kjørt 1,9 TDI motor nå i fire år. Riktignok i en Passat, men det er den beste bilen jeg har hatt så langt. :)

Endret av M.H
Lenke til kommentar

Fortsatt åpen for begge...ang Saab, så blir det i så fall 1.8t, siden den ligger litt lavere i pris. Har funnet et par stykker jeg skal få dratt å kikket på. Men det er jo ikke så veldig stort utvalg av disse for tiden. Litt flere aktuelle A4 til slags, ihvertfall i samme prisklasse.

 

 

Pantera

Lenke til kommentar

"Styr unna 1,9TDi grusom motor" kan du utype dette litt nærmere, kjører selv en 1,9tdi i en seat ibiza, fantastisk motor sprek og trekkvillig, ikke noe problemer i ddt heletatt bilen er nå gått 180000km. Selv mener jeg det er en fantastisk motor

 

Å kalle 1.9tdi en fantastisk motor er morsomt. I og med at du kjører den selv så regner jeg du holder i rattet? Det rister, det bråker (litt avhengig av effekt), de lavere effektversjonen er håpløse til du får opp farten, det er så vidt det går fremover.. og ja, glemte jeg å snakke om støyen? Jeg har kjørt de fleste versjonene av 1.9 tdi, minus 180 og 150 hk, vet ikke hva du har? Siste erfaring var med 115 hk, som egentlig skal være av de bedre. I 100-150 er det en topp motor, men det er det. Dama nektet å ha en bil med det støynivået som den motoren har, det gjennomsyret fullstendig kupene på de fleste bilene jeg har prøvd med motoren (aldri prøvd den med Skoda Superb eller Audi A6 C5), 0-90 går som sirup og samtlige som er chiptrimmet (som jeg skjønner man gjør i desperasjon over den latterlige akselrasjonen fra stillestående) gjør at de soter mer enn et stålverk i Nikel på en dårlig dag.

 

Og for alle som er interessert i bilen, gangen på 1.9tdi er vel det verste i hele bilverdenen. Det går så ujevnt at det er helt trist.. jeg tar meg selv i å snu meg hver gang jeg hører noen komme i den motoren og uttrykke sympati over vedkommende. Men ja, lavt forbruk og sterk i fart.. hvis det er alt som er å kjøre bil.

 

Prøv i det minste en Volvo 2.0D eller nye VAG 2.0TDi, da skjønner du hvordan en diesel skal være.

 

Les også: http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=...amp;modelID=142

 

En 3`er i dag er en vits.

Endret av STeam6
Lenke til kommentar

Kjører 1,9tdi 130 hk (chippet til ca 170 hk i min ibiza9, og jeg kjenner ikke igjen det du beskriver, lite støy og et hærlig drag, jobber som bilselger og har prøvd masse forskjellige Diesel varianter, og 1,9tdi er fult på høyde med andre motorer. Det er jo bare min mening da

Endret av runsyv
Lenke til kommentar

Fant ut at det snart er på tide å bytte ut SLK'n min, med en litt større, og mer praktisk bil. Har vel egentlig landa på 2 alternativer, Saab 9-3 (sannsynligvis Vector) og Audi A4. På A4 er det vel 3 motoralternativer; 1.8T, 1.9TDi eller 2.0i, mens på Saab 9-3 er vel 1.8T det mest sannsynlige valget. Av begge merker er det '04/05-modeller som er aktuelt. Vil ikke ha noen eldre bil enn det. Stv er ok, ihvertfall på A4. Automat er et must.

 

Noen meninger om disse alternativene? Eller andre alternativer? Japansk utgår.

 

 

pantera

 

Har du vurderet BMW 3 Serie?, ville heller valgt den en A4, driftsikker og god bil å kjøre.

Lenke til kommentar
Å kalle 1.9tdi en fantastisk motor er morsomt. I og med at du kjører den selv så regner jeg du holder i rattet? Det rister, det bråker (litt avhengig av effekt), de lavere effektversjonen er håpløse til du får opp farten, det er så vidt det går fremover.. og ja, glemte jeg å snakke om støyen? Jeg har kjørt de fleste versjonene av 1.9 tdi, minus 180 og 150 hk, vet ikke hva du har? Siste erfaring var med 115 hk, som egentlig skal være av de bedre. I 100-150 er det en topp motor, men det er det. Dama nektet å ha en bil med det støynivået som den motoren har, det gjennomsyret fullstendig kupene på de fleste bilene jeg har prøvd med motoren (aldri prøvd den med Skoda Superb eller Audi A6 C5), 0-90 går som sirup og samtlige som er chiptrimmet (som jeg skjønner man gjør i desperasjon over den latterlige akselrasjonen fra stillestående) gjør at de soter mer enn et stålverk i Nikel på en dårlig dag.

1.9tdi 130hk er værtfall veldig sprek i octavia mk1, (å for ikke å nevne fabia rs) 105hk skal jeg være enig i ikke er det helt store. er også mer støy i pd motorene en cm motorene, så det har du rett i. 2.0tdi pd (140hk) er også greit sprek, helt grei i kombinasjon med f.eks dsg. 130hk pd i superb går jo også helt greit. jobber med skoda, og nå begynner CM motorene å komme, så PD er på vei ut.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Hvis du ser på driftskostnader som reparasjon og slitasje ville jeg absolutt valgt Saaben.

 

Hvis man kun skal ta hensyn til dette, ville jeg valgt stikk motsatt.

 

http://www.dinside.no/523581/3-aar-andel-u...for-kjorelengde

 

Nå er vel denne oversikten for 3 år gamle biler, og det er gjerne derfra ting begynner å ryke/koste skjorta. Blir litt mer interessant hvis man sammenligner lista med en tilsvarende for 6 år gamle biler.

Lenke til kommentar
Hvis du ser på driftskostnader som reparasjon og slitasje ville jeg absolutt valgt Saaben.

 

Hvis man kun skal ta hensyn til dette, ville jeg valgt stikk motsatt.

 

http://www.dinside.no/523581/3-aar-andel-u...for-kjorelengde

 

Nå er vel denne oversikten for 3 år gamle biler, og det er gjerne derfra ting begynner å ryke/koste skjorta. Blir litt mer interessant hvis man sammenligner lista med en tilsvarende for 6 år gamle biler.

 

Siden du skal ha noe fra rundt 2005, blir det jo litt vanskelig å spå fremtiden for hvordan en pr. i dag fire år gammel bil vil oppføre seg om to år. Dessuten har det kommet en del forandringer på både 9-3 og A4 fra 2002-2003 til 2004-2005. Saaben har jo blant annet rukket å bli en Opel Vectra i løpet av den tiden. Og A4 har gått fra B5 til B6-generasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...