Gå til innhold

Spørsmål om omregning av 1.6 crop på telezoom

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurdere å kjøpe et telezoomobjektiv (canon) til mitt speilreflekskamera (Canon EOS 1000D), men har noen spørsmål i den sammenheng:

Canon EF-S 55-250 IS tilsvarer 88-400 på fullformat, mens EF 70-300 er et fullformatobjektiv. Betyr det at 55-250 vil gi et mindre utsnitt enn 70-300 på et 1.6 crop kamera (mer "zoom" som nybegynnere vil si)? På et 1.6 crop kamera vil vel dette tilsvare 55-250 vs. 43.75-187.5, eller er det feil? Hvilken av disse vil gi minst utsnitt på et 1.6 crop kamera? Ble litt forvirret av dette?

(Jeg er klar over at brennvidden ikke endres, men lurer på hvilket som "vil kunne se lengst vekk/gi minst utsnitt"?)

I tillegg lurer jeg på om noen har erfaringer eller meninger for eller mot disse tre, eller hvilket som er best/gir mest for pengene? (brennvidde, IS, blender, autofokus etc, men også i brukervennlighet/bruksglede):

Canon EF-S 55-250 f/4-5.6 IS

Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS USM

Canon EF 70-200 f/4 L USM

Takker på forhånd for alle svar!

EDIT: Jeg har åpenbart tenkt veldig feil. 70-300 vil selvfølgelig gi mest "rekkevidde". Jeg tenkte for mye på EF vs. EF-S.

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(Jeg er klar over at brennvidden ikke endres, men lurer på hvilket som "vil kunne se lengst vekk/gi minst utsnitt"?)

Siden du er klar over dette, så gir vel svaret seg selv?

300mm er lengre enn 250mm.

Takk for hjelpen (og en rettelse som nå gjør at jeg selv forstår :))

Har tenkt over dette på nytt (også ved hjelp av denne og ser nå at brennvidden bestemmer.

Lenke til kommentar

Jeg har lest nok til å forstå at 70-200 f/4 er veldig skarpt, men det har ikke IS (f/4 IS er for dyrt). Hvor ofte får man egentlig behov for IS? Hvordan er det å bruke 200mm uten IS håndholdt?

Er det dessuten stor forskjell på 200mm og 300mm? Ut i fra det jeg har lest og funnet ut på nettet er det ikke så stor forskjell. Er det bedre å croppe bilder fra 70-200 enn å ikke croppe bilder fra 70-300 ut i fra skarphet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...