Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst]Hvor stor sirkel inni kvadrat?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fått leksene for 9'ende klasse denne uken, går helt fint på Nivå 3, som er det jeg fikk anbefalt, men sliter med èn ting.

oppgaven er :

Et kvadrat har arealet 441 cm². Hvor stort areal har den største sirkelen du kan tegne inne i dette kvadratet?

Men hvordan regner man ut hvor stort areal man kan ha inni et kvadrat, når du skal putte en sirkel der?

Fasiten sier 346.2 cm², men dette er en oppgave jeg forventer på prøve, så jeg vil kunne regne ut selv.

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du finne ut kor lange sidene er, sidan det her er snakk om eit kvadrat så er begge sidene like lange. For å finne lengda på sidene så tar du kvadratrota av 441.

Du får då at kvar side er 21 cm.

Sirkelen kan derfor ikkje ha ein diameter som er større en dette og arealet til ein sirkel med diameter på 21cm er 346,185cm2 (om du bruker pi = 3,14)

Lenke til kommentar

kvadrat har jo like lange sider. Så du har et kvadrat som er x * x = 441cm².

dvs:

x * x = 441

x² = 441

√x² = √441

x = 21cm

Største sirkel inne i et kvadrat har jo like stort diameter som sidene til kvadratet. Med andre ord radiusen er 21/2cm.

Areal for sirkel: Pi * r²

pi * (21/2)² = 346.36cm²

3,14 * (21/2)² = 346,18cm²

Riktig svar er 346,4cm², men fasiten har sikkert brukt 3,14 for pi.

edit: var visst litt treg der.

Endret av Dammed
Lenke til kommentar

Enda lettere, samt raskere, er det å berre gange med chart?cht=tx&chl= 0,785.

Dersom du har eit kvadrat med side chart?cht=tx&chl= x , og ein sirkel med diameter chart?cht=tx&chl= x, så vil forholdstallet mellom dei to geometriske figurane sine areal vere chart?cht=tx&chl= 0.785

Kvadrat:

chart?cht=tx&chl= 1^2 = 1

Sirkel:

2)^2\pi = 0,785

Endret av JarlG
Lenke til kommentar

Fordi det er forholdstalet mellom arealet av eit kvadrat med sidelengd x, og ein sirkel med diameter x.

Kvifor det er slik kan eg ikkje tenkje meg at det er nokon som kan seie. Det er som med chart?cht=tx&chl= \pi , kvifor det likt ~3,14? Det berre er slik.

Så vidt eg veit kan det ikkje forklarast, men skal ikkje garantere det - det finst folk her inne med mykje høgare kompetanse enn eg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...