Gå til innhold

blir mann tynnnere vis man er oppe lenge om natten? vis man blir det må jeg slutte med det

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mann = mannfolk

man = menneske (elns)

Bare sånn for å påpeke den delen. Videre til emne;

Nei, i utgangspunktet ser jeg ikke noe grunn til at man blir tynnere pga man er våken om natten. Men når du er våken, bruker du mer energi og forbrenner mer, så hvis det går ut over søvnen din (og sikkert spisingen) så vil det bli et resultat. Men klokkeslettet er ikke årsaken til det ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er viktigere å forstå sammenhengen mellom hva du spiser og hvor ofte du spiser.

Kroppen din har en mengde energi du bør få i det iløpet av et døgn. Dette er også kalt kalorier eller KiloKalorier (cKal). Du er sikkert temmelig ung så du bør få i deg mellom 1500 til 16 1700 kcal per døgn.

Det som er greia er at dette bør og skal fordeles jevnt utover dagen. Til frokost skal du spise en viss del, brunsj skal du spise en viss del, lunsj, middag, mellommåltid og kveldsmat.

Dette er essensielt for at du skal gå opp i vekt, eller gå ned i vekt dersom du er overvektig.

Så blir også saken at en hel plate melkesjokolade f. eks, den inneholder rundt 500 kcal, over en fjerdedel av det du bør få i deg iløpet av en HEL dag! Og en sjokolade inneholder ikke mye sunne greier som vitaminer osv. Dersom den hadde gjort det hadde det vært helt greit. Hele poenget med å spise sunt er at det er mindre kalorier i sunn mat, noe som betyr at du får i deg MER sunne ting ved å spise mer av sånt, sant? Så når du spiser kylling og sunne ting og fyller opp dagsbehovet med det så er alt vet. Og vil du heller ikke føle noe søtbehov overhodet fordi blodsukkeret blir regulert jevnt hele tiden. Det er derfor man får lyst på søtsaker. Blodsukkeret går ned fordi du sikkert ikke har spist nok. Og kroppen husker at "sist dette skjedde så spiste jeg sjokolade og da ble alt bra".

Selv er jeg og har alltid vært svært tynn og spinkel. Jeg visste ikke hvordan man skal spise og ble lettere sjokkert da jeg fant det ut. Jeg spiste f. eks hovedsaklig to ganger i døgnet.. Lunsj, etter skolen og sent på kvelden. Og da spiste jeg sånn halvt brød eller noe! Helt feilbalansert. Så når jeg begynte å spise frokost, noe så enkelt som det, så gikk vekten opp tvert. Uten å gjøre noe mer med det. :) Bare PM meg om du lurer på noe :)

Lenke til kommentar

vis man spiser 1 rosin klokka 23:04:56 vær dag blir man sjikkelig tynn!!

Nei. Det er kcal inn - kcal ut som gjelder. Spiser du mer kcal enn du trenger går du opp i vekt og spiser du mindre kcal enn du trenger går du ned. Lett som en plett. ;)

Lenke til kommentar

Men det er også svært viktig å spise NOK. Dersom man ikke spiser nok vil kroppen tro at man er i "sult-modus" og tar dermed vare på alt fettet i tilfelle den trenger det senere. Det er egentlig ganske logisk. Det er derfor viktig å spise regelmessig og nok. Svært mange har gått ned i vekt ved å spise MERE og det er kanskje ikke veldig logisk, men mindre man tenker på det som en sultmodus. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...